Trendkado #9 Tussentaal

over onze veranderende taal in onze veranderende wereld

Zorro bestaat 10 jaar! Dat vieren we door 10 trends weg te geven. Vandaag nummer 9!

Taalzuiveraars, taalpuristen opgelet en maak je terecht of onterecht zorgen. Ik open maar meteen met de trend #TAALINTHEMIX, want de jeugd geeft geen f*ck om de taalgrens. Het is je dan ook vast niet ontgaan; het Engels is op dit moment de voornaamste leverancier van nieuwe leenwoorden. Dus hou je goed vast, there we go.

RE_WIND

Taal is een wonderlijk ding, altijd onderhevig aan verandering. Tussen het twintigste en zestigste levensjaar leren we gemiddeld één nieuw woord per twee dagen aldus onderzoeker Marc Brysbaert van de Universiteit van Gent. Deze woorden, met de beelden en het gevoel dat we daarbij hebben, zijn het verslag van onze tijd. Met achter ieder woord een heel verhaal. Maar wat is dat nu precies, taal?

SIMPLIFY?

Volgens de Van Dale is taal een middel om gedachten en gevoelens kenbaar te maken: gebarentaal, lichaamstaal. Communiceren dus. Iedereen doet dat; communiceren. Eén van de vijf door Paul Watzlawick gepostuleerde communicatieaxioma’s luidt dat je je aan communicatie niet kunt onttrekken. Hoe je het doet en hoe we het over 5, 10, 20, 50 jaar doen en met wie: We doen het. Je kunt namelijk niet niet-communiceren.

Taal gaat over samenlevingen. Als samenlevingen veranderen, verandert taal mee. Zo is het (Nederlands-) Nederlands steeds meer vereenvoudigd. Waar Maurice de Hond pleit voor het vereenvoudigen van taal, blijkt onze taal al tijden te versimpelen. Als een gevolg van migratie volgens Nederlands taalkundige Marc van Oostendorp. Waar grenzen vervagen, waar mensen (e)migreren en culturen samenkomen, vereenvoudigen sommige aspecten van taal.

ONLIFE

Ook de razendsnelle ontwikkelingen op technologisch gebied zorgen voor de vereenvoudiging van onze uitingen. In onze snelle wereld met een overload aan data willen we orde in de chaos en in 1 oogopslag snappen wat bedoeld wordt. Tegelijkertijd zoeken we online naar meer menselijkheid. Naar humor en empathie. Naar een nieuwe, andere taal. Eentje met (meer) beeld. We geven ‘gevoel’ aan onze (geschreven) taal met behulp van typografie, leestekens en emoticons. Deze zijn volgens expert Jeremy Burge onze tweede taal geworden: ‘Emoji’s gaan woorden nooit vervangen. Vragen of iemand zin heeft in pizza kan nog wel met een emoji, maar een tijd afspreken om die pizza te eten? Dat niet. Emoji moet je echt zien als een aanvulling op onze woorden.’ Eigenlijk zoals je met je vinger naar de afhaalmenu-kaart wijst. De on- en offline wereld zal zo steeds wat meer op elkaar gaan lijken.

‘Nu ook Offline’ is een project van twee studenten Annebel de Kok en Esther van Brakel van de Willem de Kooning Academie. Dit duo maakt ongevraagd kleding van jouw facebookprofiel. Geen keuze in content. Online wordt het leven breed gedeeld. Zet je dezelfde boodschap of foto op je shirt, dat zorgt dat toch voor ongemakkelijke reacties.

Dat mode niet alleen om het beschermen of verfraaien van het lichaam gaat, mag al even duidelijk zijn. Mode is een communicatietool naar de buitenwereld en een verlengstuk van je identiteit. Fashion heeft veel kenmerken van taal en wat je met taal kunt doen. Kleding roept betekenis op en kan zwijgend spreken. Eigenlijk is het een versmelting van woord en beeld tot beeldtaal.

En met het toevoegen van beeld aan taal wordt daarmee taal juist niet complexer? Is beeld bij woord een nieuwe dimensie?

1

 

RE_CREATE

Taal blijkt maakbaar. Of we nu kiezen voor duidelijke regels of dichterlijke vrijheid. Tussen al die snelle technologie en gemanipuleerde taal zijn wij als veranderende mens steeds weer op zoek naar een nieuwe taal. Een taal waarmee we ons kunnen uiten, waarmee we kunnen laten zien wie we zijn of waar we bij willen horen, een taal die terug gaat naar onze wortels of juist een taal die grenzen over gaat met leenwoorden uit het Engels of Chinees. Maar wat als China’s rol over honderden jaren blijkt te zijn uitgespeeld en dat Afrika het machtscentrum van de wereld is? Kwaheri!

Taal evolueert en schept kansen. De Dogtranslator, de vertaalapp hond-mens is een kwestie van tijd volgens Amazon. Met kunstproject Biophonic Garden van Sebastian Grish, kunstenaar en software-ontwikkelaar kun je luisteren naar een dialoog tussen maisplanten. En Hiawata eat your heart out, met Binairy Talk van Niklas Isselburg en Jakob Kilian kunnen twee computers met sensoren binaire berichten doorgeven door middel van rooksignalen. Redelijk de sh!t.

Taal. In al haar facetten. Gesproken, geschreven, uitgebeeld. Onze taal is holistisch. Fotografie, mode, kunst, typografie, (lees)tekens, intonatie, mimiek, lichaamstaal, straattaal, gebaren taal, de taal der liefde, muziek, poëzie, beeldtaal… Ik ben vast niet compleet. Heb jij kunnen lezen wat ik schreef? Dan spreken we dezelfde taal, #tussentaal. 

Kim Timmer

 

——————————–

#Tussentaal is een blog naar aanleiding van de trendpresentatie over communicatie en taal. Wat betekenen de veranderingen in de maatschappij voor onze taal? Voor onze campagnes? Voor marketing? Voor bibliotheken? Voor ontwerpers? Voor onderwijs? To name a few. ‘Taal is voor iedereen zeg maar een ding’, om met Pauline Cornelisse’s gevleugelde woorden te spreken. Door nieuwe technologieën speelt beeld een steeds grotere rol in onze informatieoverdracht en communicatie; in onze taal. Hoe werkt die interactie tussen tekst en beeld? Wat gebeurt er bij de vertaling van beeld naar tekst en van tekst naar beeld? Wat is de impact op ons leven en ons gedrag nu beeld dominanter wordt ten opzichte van taal?

Deze blog is de aanzet, wil je hier vaktechnisch meer mee, dan kun je de trendpresentatie plus de op maat gemaakte workshop boeken.>INFO+BOEKEN

Werkzaam in de marketing of communicatie? Of als bedrijf of persoon op zoek naar meer inzicht voor je branding en communicatie? Dan is deze inspirerende trendlezing een aanrader! Voer voor nadere discussie.