TRENDKADO #8 NEW RELIGIONS

Zorro bestaat 10 jaar! Dat vieren we door 10 trends weg te geven. Vandaag nummer 8!

#New Religions

We dienen het lijf, met vitamines, probioten, massages, personal body plans, beauty treatments, yoga en sportschool. We dienen het brein met onder andere diezelfde middelen, met brainfood, meditatie, en digital detoxing. Je valt buiten de boot, als je niet bij de healthcult hoort. Ondertussen vereren we Netflix, maken guru’s van topchefs, halen inspiratie uit biografieën van Steve jobs, Richard Branson. En we zijn druk met een online identiteit aanmeten, met personal branding. We verafgoden onszelf. En data is de nieuwe ondoorgrondelijke grootheid geworden. Wat hebben we veel goden, wat hebben we veel geloven. Zelf zijn we misschien nog wel onze grootste god.
74db4b1bf8b1d811913f69ccd245634f
Jaren geleden al weer (het is alweer 20!!! jaar terug dat het eerste boek van Harry Potter uitkwam) spoelde de golf van magie en mythe over ons heen. De Harry Potters en Frodo Baggins tuimelden over elkaar heen, sequel na sequel, met nog eens sequel over dwergen daar weer overheen. En toen volgden Narnia, Hunger Games and so on. Toen Fantasy eenmaal los ging, ging het ook echt los. Heerlijk voor generaties die niet meer allemaal elke zondag in de kerk komen, om je in de wondere wereld van magie en mythe te storten. Die wondere wereld die je meer geeft dan je dagelijkse portie realiteit. Die je verbeeldingskracht geeft, een rotsvast geloof in het bovennatuurlijke, in ieder geval voor zolang als de film duurt. 2,5 uur willing suspension of disbelief. De bereidheid van de toeschouwer om zijn of haar scepticisme even opzij te schuiven bij een fictief verhaal. Hitchcock was een meester in het oproepen van deze staat van zijn van zijn publiek. Ik geloof zelf nog steeds heilig in de http://burozorro.nl/wp-admin/post.php?post=1976&action=edit#transcendente ervaring van de bioscoop. Je even laven aan een andere wereld, een andere (on)werkelijkheid, die met VR AR en AI alleen maar buitenissiger en superhumaner wordt. O wat is verbeeldingskracht toch een zegen.

Wat hebben we veel goden, wat hebben we veel geloven. Maar laten we nu vooral de verbeeldingskracht vereren!

Meet Zorro’s #10S

Ter inspiratie. Om de wereld beter te begrijpen. Om toe te passen in jouw bedrijf. Trends zijn uitingen van wat we willen, van veranderende waardes. En dat is interessant voor elk bedrijf of branche om te weten! Want wie weet wat we willen, kan hierop inspelen met producten, diensten, concepten en marketing… #GOFUTURE