Pak je toekomst
Drie trendsignalen in de metaverse die jou zullen inspireren
Interactie in 3D, als hologram of als jezelf. De metaverse biedt weer geheel nieuwe mogelijkheden.
Je bent vast al bekend met de metaverse een virtuele wereld waarin je je volledig kunt onderdompelen. Hier kun je met je digital twin interactief bezig zijn met anderen en met objecten. En zoals videobellen onze manier van communiceren veranderde, biedt interactie in 3D, als hologram of als jezelf, weer geheel nieuwe mogelijkheden. Daarom geven we inzicht in deze nieuwe wereld: deze trends kom je tegen in de metaverse.
De metaverse is aan het groeien
Afgelopen jaar kreeg de metaverse steeds meer vorm en in 2023 belooft het fenomeen met een groei van 25 miljoen gebruikers in het afgelopen jaar, nog groter en indrukwekkender te worden dan het al is. Toch kopte The Wall Street Journal eind maart dat Walt Disney de metaverse-divisie laat vallen bij de herstructurering van het bedrijf. Een team van 50 collega’s werkten daar onder andere aan het ontwikkelen en patenteren van virtuele themaparken. Waarom Mickey Mouse the party verliet? De miljoenengroei van ‘spelers’ zou voor de multinational niet naar verwachting zijn.
Toch zijn er nog voldoende organisaties, bedrijven en merken die inzetten op alle trends, kansen en mogelijkheden die de virtuele, nieuwe wereld met zich meebrengt of die met hernieuwde aandacht naar de toekomst van de metaverse kijken. Met als doel productieprocessen te verbeteren, nieuwe technologieën te integreren, nieuwe ontwerpen uit te testen, klanten te (ver)binden, gegevens te verzamelen of om nieuwe inkomstenstromen te genereren… Coca-Cola laat je genieten van een digitale verfrissing, terwijl je tegelijkertijd je avatar aankleedt met items van een hip modemerk… En Cupra, een bedrijf van het automerk Seat, presenteerde onlangs hun ‘DarkRebel’, een geavanceerd virtueel vehicle. De meest opvallende voorbeelden, onze trendsignalen die je in de metaverse tegenkomt, hebben we in onze trenddatabase verzameld. Hieronder alvast een kleine voorproef met wat onze coolhunters zoal tegenkwamen.
Dit zijn drie trendsignalen die je in de metaverse tegenkomt en die je zeker zullen inspireren. Deze trends kom je tegen in de metaverse:
Coca Cola Bite, frisdrank in de metaverse; verfrissende pixels tijdens een battle in Fortnite.
De nieuwe smaak van Coca Cola, genaamd “Byte” smaakt naar… pixels! Met dit drankje richt het frisdrankbedrijf zich op de gaming-community. Als je het label van het blikje scant krijg je toegang tot een aantal speciaal ontwikkelde spelletjes. Maar voordat de smaak in het echt te proeven is, is hij al virtueel beschikbaar in het spel Fortnite.
The Fabricant, het eerste digitale modehuis; de toekomst van de mode hangt niet in je kast.
“Verspil niks behalve data en gebruik niks behalve de verbeelding”. Vanuit dit gedachtegoed werkt The Fabricant, het eerste digitale modehuis, aan een revolutie van de mode-industrie. Ze gebruiken de kracht van de digitale mogelijkheden om op zoek te gaan naar een toekomst van mode voorbij fysieke grenzen.
Een kindvriendelijke metaverse; digitale zorgen voor onze kinderen.
Epic Games en The LEGO Group werken samen aan een veilige toekomst voor de metaverse met een kindvriendelijk ruimte waar de veiligheid, het welzijn en de privacy van onze toekomstige generatie centraal staat. Op naar een open, veilige en inclusieve metaverse.
Gebruik de metaverse als marketingkanaal zoals Coca-Cola dat doet. Of als designhub om je ontwerpen uit te testen, zoals The Fabricant daarmee experimenteert. En wees je vooral bewust van de gevolgen voor je veiligheid en privacy. En die van de ander. Wat zou jij als merk of bedrijf met de metaverse kunnen? Welke commerciële kansen zijn er in de metaverse voor jou als ondernemer?
Meer inspiratie of zelf leren trendwatchen?
Wil je de 3 metaverse consumententrends van hierboven volledig lezen? Wil je meer trendsignalen over de metaverse ontvangen? Of ben je geïnteresseerd in andere uitdagingen en veranderingen? Trendwatchen volgens de methode van Buro Zorro begint altijd met een flinke dosis inspiratie. Daarom gaan onze eigen Zorro’s dagelijks op zoek naar bijzondere, belangrijke of spraakmakende innovaties en ontwikkelingen
Volg één van onze trainingen en ontvang exclusieve toegang tot de Zorro Trenddatabase. Zo blijf je dagelijks op de hoogte van de laatste trendsignalen.
- Leer zelf trends te vinden en te zien
Volg de eendaagse cursus trendwatching: ‘Trendwatcher in a day’. Leer kijken als een trendwatcher. + toegang trenddatabase
- Leer zelf trends te onderzoeken
Schrijf je in voor de trend tweedaagse en leer naast trends vinden en zien ook het duiden van trends. Leer denken als een trendonderzoeker. + toegang trenddatabase
- Leer zelf trends te implementeren
Doe de volledige cursus trendwatching en wordt dé trendwatcher op jouw vakgebied. Implementeer trends al een trendexpert. + toegang trenddatabase