Pak je toekomst
Dit zijn drie trends voor 2023
Lynn de Munnik is trendonderzoeker die je trends leert begrijpen en duiden als geen ander. Lynn heeft meegewerkt aan het spraakmakende boek Holy Fuck en is sindsdien een onmisbare kracht bij Buro Zorro. Ze is afgestudeerd als trend researcher & concept creator en is bovenal ontwerper van gewenste toekomsten.
Onzekerheid en crisis zijn veelgehoorde termen in 2022. Wat voor jaar gaat 2023 worden? Hoe zorg je dat 2023 een springplank is voor de jaren erna? Wij zorgen ervoor dat jij voorbereid het nieuwe jaar start. Deze trends zul je in 2023 terugzien.
TREND 1:
Ecocentrisme: de natuur centraal
Onze huidige tijd wordt gekenmerkt door kortetermijndenken en een focus op het nu. Maar, zoals filosoof Roman Krznaric schreef in het boek ‘De Goede Voorouder’, laten de duurzaamheidsuitdagingen van vandaag zien dat er iets moet veranderen willen we de komende generaties nog een zorgeloze toekomst kunnen bieden. Daarom is het van belang dat zij die de toekomst gaan beleven, zoals de natuur en toekomstige generaties, een stem krijgen bij de (politieke) beslissingen die vandaag gemaakt worden.
Steeds meer mensen en bedrijven zetten zich actief in om de natuur centraal te stellen. Van wetgeving en bedrijfsvoering, tot lesmateriaal en productiemethoden. Door onze kennis in te zetten om het welzijn van de natuur centraal te zetten, werken we actief aan een gevoel van veiligheid en zekerheid, voor nu maar vooral op lange termijn. We verschuiven zo van een denkwijze gericht op de mens van nu: egocentrisme, naar een denkwijze gericht op de wereld van de lange termijn: ecocentrisme.
We geven een aantal concrete voorbeelden van trendsignalen:
Rechten voor de natuur
Een groeiende beweging wil de natuur als rechtspersoon erkennen, en in steeds meer landen is dit al werkelijkheid. In Ecuador werden in 2008 de rechten van de natuur al met succes verankerd in de grondwet. Dit zorgde er bijvoorbeeld voor dat de rivier Piatúa beschermd is voor de bouw van een dam. In 2022 kreeg de Spaanse binnenzee, Mar Menor, als allereerste natuurgebied in Europa officiële rechten. Ook in Nederland lopen er nu initiatieven, bijvoorbeeld om de Noordzee, de Waddenzee, de Maas en Amelisweerd eigen rechten toe te kennen. Een ander voorbeeld is het cosmeticamerk Faith in Nature, die ‘de natuur’ bestuurslid maakte en zo een stem geeft in de toekomst van het bedrijf.
Solein: proteïne gemaakt van CO2
Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen om mens en dier gezond te houden. Op dit moment consumeren we een aanzienlijk deel van deze eiwitten via dierlijke producten. Om de groeiende wereldbevolking in de toekomst van voldoende eiwitten te kunnen voorzien en om te voldoen aan de duurzaamheidsuitdagingen, worden er nieuwe oplossingen bedacht. De Finse startup Solar Foods ontwikkelde een techniek waarmee ze CO2 kan omzetten in eiwit met elektriciteit en lucht. Ze ontwikkelen zo proteïnepoeder die kan worden gebruikt in vlees- en zuivelvervangers of als voedingssupplement. Volgens de makers is dit dé oplossing voor de klimaatimpact van ons voedselsysteem..
Plant-based koksopleiding
In 2021 is ongeveer een derde van de Nederlandse volwassenen minder vlees gaan eten. Klimaat- en dierenwelzijn zijn hierbij belangrijke drijfveren. Volgens het nieuwste IPCC-klimaatrapport is dit een goed begin, want we zullen ons dieet flink moeten aanpassen om een wereldwijde voedselcrisis na 2050 te voorkomen. Net als bij andere transities vraagt dit om nieuwe skills en opleidingen. Vanaf september 2022 kunnen studenten aan het ROC Amsterdam daarom naast de traditionele koksopleiding ook een volledig plantaardige opleiding volgen. In dit nieuwe curriculum wordt niet alleen vlees en vis weggelaten, ook leren de studenten hoe je dierlijke eiwitten volwaardig kunt vervangen door bijvoorbeeld gebruik te maken van granen en peulvruchten.
Hoe zet je deze trend voor 2023 in voor je bedrijf en voor jezelf?
Deze trend biedt kansen om lange termijn waarde te creëren. Ga eens na hoe jouw producten, diensten en werkwijze bijdragen aan het welzijn van de natuur en toekomstige generaties. Welke middelen heb je in huis om die bijdrage te vergroten? En hoe kun je dit communiceren naar de buitenwereld?
TREND 2:
Verbindende rituelen
Tradities zijn er om te verbinden, om mensen samen te brengen, te herinneren en te eren. Maar in onze seculiere en alsmaar diversere samenleving lijkt het bestaande aanbod steeds minder passend. Als voorbeeld; veel nationale feestdagen zijn christelijk, terwijl uit een onderzoek van CBS in 2020 blijkt dat 54% van de Nederlandse bevolking niet behoort tot een religieuze groep. In de moderne, diverse en individualistische maatschappij is verbinding met, en begrip voor elkaar misschien wel belangrijker dan ooit. Om in te spelen op de voortdurende behoefte naar welzijn, zingeving en verbinding zien we steeds meer nieuwe tradities en rituelen ontstaan waarbij verbinding met anderen en begrip voor elkaars waarden centraal staat.
Deze nieuwe rituelen ontstaan niet vanuit de traditionele hokjes, maar vanuit de verbinding die we kunnen vinden in onze diversiteit. Individuele behoeften, ervaringen en waarden worden zo met elkaar gedeeld om op zoek te gaan naar verbinding. Door oude feesttradities in een nieuw jasje te steken en compleet nieuwe rituelen te creëren, proberen we zingeving en verbinding met elkaar een vaste plek te geven in onze maatschappij.
We geven een aantal concrete voorbeelden van trendsignalen:
Seculiere nationale feestdagen
In totaal kent Nederland elf nationale feestdagen, waaronder Goede Vrijdag, Pasen, Pinksteren en Kerst. Maar passen deze christelijke tradities nog wel bij de Nederlandse samenleving? Auteur Ludo Grégoire, pleit in een opiniestuk in het Parool voor een ‘gregoriaanse’ kalender van officiële feestdagen. Waarbij dagen geïnspireerd zijn op de seculiere begrippen: gelijkheid, vrijheid, compassie, waarheid, moed en verantwoordelijkheid.
Biechten in het bedrijfsleven
Het bedrijfsleven lijkt tegenwoordig steeds minder gericht op menselijke waarden en steeds meer op efficiëntie en winst. De boers Sander en Stephan van Ummelen, oprichters van Waardengedreven, willen hier verandering in brengen. Ze ontwikkelden daarom ‘corporate confessions’. In dit biechthokje kunnen managers, CEO’s en bestuurders plaats nemen om ‘zondes’’ te bekennen. Zo gaan ze op zoek naar verbindende waarden. Welke waarden heb je en waar heb je ze wel eens achtergelaten omdat dat handiger was voor de business? Hoe kun je volgens je waarden ondernemen? Een nieuw ritueel waarbij verbinding en menselijkheid centraal komt te staan in het bedrijfsleven van nu.
Empathie fitness
‘COA’ ontwikkelde een fitness studio waar je niet je spieren maar je hersenen traint. In plaats van een les spinnen of hardlopen, kun je hier terecht voor heel andere lessen. Bijvoorbeeld: ‘confidence’, ‘setting boundaries’ en ‘managing burn-out’. Door de emotionele fitness niet in een steriele psychologenruimte aan te bieden, maar net zo aantrekkelijk en uitgesproken te maken als een fitness studio, hopen ze het stigma rondom mentale gezondheid te verminderen. Op deze manier hebben ze een nieuw ritueel ontwikkeld waarbij het leren kennen van jezelf en andere centraal staat.
Hoe zet je deze trend voor 2023 in voor je bedrijf en voor jezelf?
Deze trend biedt zowel intern als extern kansen. Neem je huidige werkwijze eens onder de loep: welke tradities, feestdagen en waarden staan nu centraal? En passen deze wel bij jouw organisatie en doelgroep? Ook kun je je intern verdiepen in individuele ervaringen, belangen en waarden en deze met elkaar te verbinden om menselijkheid weer op één te zetten. Door missie- en waarde gedreven te werk te gaan zorg je ervoor dat iedereen – van jong tot oud – gehoord en gezien wordt. Daarnaast kun je door je product of dienst te verbinden aan een nieuw ritueel of nieuwe traditie het onderdeel van het dagelijks leven maken.
TREND 3:
Nieuwe privacy in de virtuele economie
Games en online werelden worden een steeds belangrijker onderdeel van onze cultuur. Populaire spellen als Fortnite en Roblox bieden ons toegang tot een virtuele wereld waar we als avatar met andere gebruikers kunnen spelen en bouwen. En er wordt hard gewerkt aan nieuwe metaverse platforms waardoor alle domeinen van ons leven gedigitaliseerd worden en ons online bestaan een naadloze virtuele ervaring wordt. Hoe meer onze levens zich online afspelen, hoe meer we ook online zullen gaan consumeren. Bedrijven zien daarom steeds vaker kansen om deel te nemen in deze nieuwe virtuele economie.
Maar welke invloed heeft deze virtuele economie op het welzijn van de mens? Twee belangrijke behoeften lijken in deze ontwikkeling te botsen: enerzijds biedt deze online wereld een arsenaal aan nieuwe manieren om onszelf te uiten en lijkt het dé plek te worden waar we grenzeloos onze identiteit en creativiteit kunnen uiten. Anderzijds zorgt het voor een nieuwe uitdaging op gebied van veiligheid; want van wie is onze virtuele identiteit eigenlijk? We zien zo een groeiende behoefte aan privacy, waarbij niet alleen het niet delen van informatie, maar ook het zelf beschikken over wat je wél deelt en hoe je wordt gezien.
We geven een aantal concrete voorbeelden van trendsignalen:
Een modellen agency voor avatars
Photogenics, een modellen agency in LA, Amerika, opent binnenkort een afdeling speciaal voor avatars. Ze willen zo verkennen hoe modellen hun carrière kunnen uitbreiden ver voorbij de fysieke wereld. Deze nieuwe virtuele modellenindustrie maakt plaats voor nieuwe manieren van het inhuren van, en het verkrijgen van rechten over, een model. Photogenics praat nu over ‘IP ownership’; afhankelijk van het contract kunnen bedrijven een avatar bezitten, huren of zelfs helemaal uitkopen. Ze ontwikkelden daarnaast het programma ‘Embryo’ om supermakkelijk gezichten in te scannen om ze digitaal 3d vast te leggen. De makers willen het uiteindelijk zo voor iedereen mogelijk maken om zichzelf in een avatar te veranderen: van IRL (in real life) naar URL.
Kinderruimte in de metaverse
Epic Games, bekend van het populaire spel Fortnite, en the LEGO Group, voorziet dat deze groeiende virtuele wereld een uitdaging kan zijn voor bedrijven die zich richten op, of bekommeren om kinderen. De bedrijven hebben daarom samen ruim 1,8 miljard euro opgehaald om een kindvriendelijke ruimte in de metaverse te bouwen. Hoe dit ingericht gaat worden is nog niet duidelijk, maar welzijn, veiligheid en privacy van kinderen komen centraal te staan.
Een digital modehuis voor de digi-sapien
The Fabricant, het eerste digitale modehuis gebruikt data als nieuwe grondstof. Ze maken kledingstukken die alleen virtueel gedragen kunnen worden. Ze ontwikkelen dit speciaal voor de ‘digit-sapien’; de Generatie Z en jonge Millennials die zijn opgegroeid met de digitale wereld als tweede thuis. Ze omschrijven ze als milieubewuste, digi-savvy en collaboratieve wezens en de perfecte doelgroep voor digitale mode. Voor de digi-sapiens zijn de echte en virtuele wereld gemengd. Het internet biedt voor hen het perfecte speelveld om verschillende beelden van zichzelf te creëren, zonder de beperkingen van de fysieke wereld.
Hoe zet je deze trend voor 2023 in voor je bedrijf en voor jezelf?
Deze trend is relevant voor elk bedrijf. Want wanneer je je merk online presenteert, is het belangrijk dat ook daar de waarden van jouw merk terugkomen. Hoe zorgt jouw merk ervoor dat mensen zich online kunnen uiten? Of hoe zorg je juist voor een veiliger digitaal bestaan?
Wil jij toekomstgericht ondernemen? Leer trends signaleren en implementeren. Volg een van onze trendwatch-trainingen.