Pak je toekomst
Dit zijn de koffietrends van 2023
Jeanneke Scholtens, oprichter van Buro Zorro, is al jaren toonaangevend in de wereld van trendonderzoek. Ze schreef de spraakmakende boeken Holy Fuck en Roes, en heeft naast haar rol als toekomststrateeg en ondernemer ook ruime ervaring met interim management bij diverse bedrijven, zoals Hero en de Scholtens Groep.
Elke ochtend word ik wakker met een belofte. Terwijl mijn ogen nog dikgeplakt zitten van de nacht en mijn brein haperend op gang komt, knalt er plots 1 kraakheldere gedachte binnen: koffie. Heerlijk. Helder. Lavazza. Of Nespresso. Of Douwe Egberts. Als het maar diepbruin is. En geurt.
Na mijn affaire met wijn, zocht ik naarstig naar een rebound-relatie, om mijn liefde voor wijn te vergeten. En die vond ik in koffie. Zo’n rebound-relatie houdt meestal ongeveer twee jaar aan, de tijd die je nodig hebt om van je vorige liefde los te komen en jezelf weer te vinden, maar deze hield stand. Mijn koffie-inname is in tussentijd verdubbeld. Na een dagje vinken, kom ik op tien koppen. Op een betere dag zit ik op zes koppen koffie. Verzachtende omstandigheden zijn wellicht dat het veelal om cappuccino met slappe koffie gaat, maar desalniettemin gaat er een alarmbel af. Iets met matigheid.
En hier sta ik dan. Koffie-lover, cappucinofiel, caffeinetrekker. Want zeker, ook koffie werkt verslavend. En dus besloot ik het nuttige met het aangename te verenigen en op zoek te gaan naar de koffietrends van dit moment. Want geloof me: door je te verdiepen in koffie, verdiep je je in consumentenbehoeften en de tijdgeest. Lees met me mee…
Koffietrends
We bestellen cappuccino, cortado, havermelk koffie, frappuccino, Latte macchiato, Almond Milk Honey Flat White of Vanilla Latte zonder blikken of blozen. Voeg daar nu eens Cold brew, plantaardige koffie, cola-coffee, nitro-koffie van de tap, koffiepasta in plaats van chocopasta, workout koffie en mushroom latte aan toe. Koffie is hot! Ik neem je mee in de koffietrends van 2023.
Circulaire koffie; van koffie naar kleding
Gelukkig wordt er niet alleen over smaak en ingrediënten nagedacht, maar ook over circulariteit. Want ik ben niet de enige die koffie na koffie na koffie besteld. Met als gevolg lege verpakkingen, cupjes, filters, wegwerpbekers en koffiegruis. Bovendien gebruiken we slechts 1% van de koffieboon om koffie te maken. 99% is restafval. En daar ruiken nieuwe ondernemers, designers en innovatieafdelingen van de bekendere merken een kans. Het Amsterdamse bedrijf Caffe Inc, die onlangs voor 4 miljoen tekende om een recyclingfabriek voor koffiedik te bouwen, gebruikt het restafval om shampoo, zepen en textiel kleuren te maken: duurzaam en circulair. In België maakt GLIMPS.bio in samenwerking met Adama Zeepziederij een circulaire koffie zeep. En Grounds up gebruikt koffieafval als grondstof voor kaarsen, cosmetica en parfum. Er zit méér in een kopje koffie dan onze dagelijkse kickstart. Er zit zelfs kleding in! Het bedrijf Sundried maakt sportkleding van koffie. Als tegenreactie op fast fashion, ontwikkelen zij duurzame kleding, van koffiegruis. De kleding is niet alleen sneldrogend en zweetafvoerend, maar de productiewijze zorgt ook nog eens voor veel minder CO2 uitstoot.
Dit is de koffiehemel
Ik ben in de koffiehemel aanbeland. Ik kan elke dag andere koffie drinken, ik kan koffiekleding en een koffieparfum dragen, ik kan koffieplanten in mijn huis zetten, ik kan een koffiefacial nemen, met koffiescrub. Ik kan me helemaal te buiten gaan aan mijn koffieliefde. Maar wat ik vooral leuk vind aan al deze koffie ontwikkelingen, is dat je door alleen naar de koffie sector te kijken, zicht krijgt op consumentenbehoeften. Waar Senseo in 2001 de tijd van individualisering en gemak markeerde, spelen nieuwe merken als Sundried, Grounds up, GLIMPS.bio en Caffe Inc in op een van de grootste waardenverschuiving van afgelopen decennia: duurzaamheid en circulariteit. Maar er gebeurt nog veel meer.
Wat kun je nog meer verwachten aan koffietrends in 2023?
- De markt voor koude koffie – de frisdrank voor de drukke leefstijl – blijft groeien. Koffie als frisdrank wordt steeds meer gemeengoed; bijvoorbeeld Cola Coffee en Pepsi Cafe maar ook de dranken gemaakt van de schil van de koffiebes, Cascara zul je steeds vaker gaan zien.
- Gezonde koffie met extra ingrediënten, zoals proteïne en vitamines, supporting our healthy lifestyle, en ook de mushroom coffee komt op.
- Koffie cocktails en mocktails breken verder door; de koffie als (alcoholvrije) kick.
- Duurzame koffies met biologische afbreekbare koffiecupjes, gemaakt van suiker en mais, zoals van de Koffiejongens, Highlands gold, YesPlease en Peeze veroveren de schappen
- De on the go consumer wil makkelijk, snel en lekkere koffie. Daar speelt het high end koffiemerk Blue Bottle op in met een instant espresso voor het hogere segment. Nestle heeft inmiddels een groot belang gekocht In Blue Bottle