Pak je toekomst
Het genot van geven
Jeanneke Scholtens, oprichter van Buro Zorro, is al jaren toonaangevend in de wereld van trendonderzoek. Ze schreef de spraakmakende boeken Holy Fuck en Roes, en heeft naast haar rol als toekomststrateeg en ondernemer ook ruime ervaring met interim management bij diverse bedrijven, zoals Hero en de Scholtens Groep.
Geven, recyclen, bomen planten of een digitaal mandje vol met goede deals? De Amerikaanse koopjestraditie Black Friday heeft zich de afgelopen jaren in de Nederlandse cultuur genesteld en voor dit jaar worden recordomzetten verwacht. Maar dit jaar zien we retailers, merken en organisaties ook andere tradities starten waarbij het niet gaat om individueel koopgenot, maar om geven en goed doen.
We gaan op verkenning: waarom ontstaan deze nieuwe initiatieven? Wat zegt dit over de tijdsgeest? Hoe beïnvloedt dit ons geluksgevoel? En wat kun jij ermee?
⚡️ Initiatieven voor een betere wereld. Giving Tuesday heeft als doel gezamenlijk een meer rechtvaardige en vrijgevige wereld te bouwen. Dinsdag 1 december kun je op veel verschillende manieren als individu of organisatie meedoen. Deelnemers organiseren bijvoorbeeld een diner voor alleenstaanden, een campagne voor duurzaamheid, of doen heel simpel een keer boodschappen voor de buurvrouw. Green Friday is een milieubewust alternatief voor Black Friday. Deelnemende organisaties willen de consument eraan herinneringen dat hij zelf verantwoordelijk is voor de aankoopkeuzes die hij maakt, en dus ook voor de concrete gevolgen. Hierom geven ze geen kortingen, maar planten ze bomen bij de aankopen. Ikea heeft een eigen initiatief gestart. Tijdens Bring Back Friday kun je oude meubels inleveren zodat Ikea ze een tweede leven kan geven. Jij krijgt dan de dubbele terugkoopwaarde van je product terug om iets duurzaams voor in je huis te kopen.
💗 Van ‘ik’ naar ‘wij’. Hoewel Black Friday de startperiode is van een seizoen van geven en samenzijn staat tijdens Black Friday de ‘ik’ centraal. Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels worden op Black Friday alle morele standaarden van de consument aan de kant geschoven. Dit heeft een grote impact op het milieu: extra producten moeten geproduceerd, verpakt en bezorgd worden en veel retouren kunnen niet meer verkocht worden en worden vernietigd. Deze ‘zwarte vrijdag’ doet zo langzaam haar naam goed. Deze nieuwe initiatieven zetten het ‘wij’ centraal. Het gaat hier niet meer om zelfactualisatie, maar ander-actualisatie. Een ander voorbeeld van deze verschuiving is de Open Fridge van Jumbo. In deze solidaire koelkast kunnen klanten producten doneren voor iemand die het meer nodig heeft. We zien de tijdgeest veranderen van hyperindividualisme naar altruïsme. Zo verschuiven we naar een post-purpose tijdperk.
💡Kopen maakt gelukkig, goed doen maakt gelukkiger. Het is niet gek dat we massaal inkopen tijdens Black Friday. Onze hersenen maken namelijk een geluksgevoel aan wanneer we iets kopen. En als we deze kortingen zien kan ons brein de aankoop niet meer rationaliseren. Het resultaat: we voelen ons fantastisch! De korte duur van de kortingen zorgt ervoor dat we, zelfs als we niet echt iets nodig hebben, deze deals vaak niet kunnen weerstaan. Kopen maakt dus gelukkig. Maar wist je dat goed doen ons nog gelukkiger maakt? Geven aan een ander maakt gelukkiger dan kopen, en als mensen te horen krijgen dat ze heel milieuvriendelijk zijn voelen ze zich letterlijk warmer omdat ze bijdragen aan een algemeen belang. En bij deze nieuwe tradities geldt hetzelfde als bij de tijdelijke kortingen: een bijdrage leveren wordt makkelijk gemaakt en deze tijdelijke deals zijn bijna niet te weerstaan. De genoemde initiatieven zijn dus niet alleen goed voor onze omgeving, maar wij krijgen ook een geluksgevoel door bij te dragen aan een groter goed! Hoe draag jij dit weekend bij aan een gelukkige wereld?
🚀 Meer weten over genot en geluk? In Pleasure Please vertellen we je alles over de toekomst van genot. Vanaf december te boeken als (virtuele) lezing, workshop of training!
Bronnen
Recordomzetten Black Friday 2020 https://retailtrends.nl/news/62433/online-aankopen-op-black-friday-verdubbelen-dit-jaar
Patrick Wessels over Black Friday en Giving Tuesday https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4942076/giving-tuesday-black-friday-cyber-monday-kopen-uitgeven-goede-doel
Retouren Black Friday https://nederlandactueel.nl/nieuws/black-friday-kater-enorme-stroom-retouren
Geluksgevoel kopen met korting https://www.dw.com/en/psychology-of-shopping-sprees-on-black-friday-your-brain-forgets-everything-else/a-46407306
Geven maakt gelukkiger dan kopen https://www.huffingtonpost.ca/2018/12/20/giving-creates-happiness
Bijdragen aan milieu maakt gelukkig https://www.bedrock.nl/gelukkig-worden-van-beter-milieu-adv/