Pak je toekomst
Hoe kun je als bedrijf inspelen op de behoeften van je doelgroep?
Dit zag ik voorbijkomen tijdens het trend seminar van TrendWatching
Als trendonderzoeker bij Buro Zorro doe ik veel online research, maar ben ik natuurlijk ook op innovatieve events als de Dutch Design Week en op trend seminars zoals van TrendWatching te vinden. Hierna analiseer ik de informatie en vertel ik welke dingen relevant kunnen zijn voor ons netwerk, oftewel: voor jou. Lees met me mee wat mij opviel bij TrendWatching wat voor jou nog best wel eens relevant kan zijn. Ik laat je zien hoe je als bedrijf kunt inspelen op de behoeften van je doelgroep.
🧘♀️ Doe gewoon even tranquillo
Volgens Ipsos wil 73% van de mensen wereldwijd hun levensritme vertragen. Dat zijn nog eens aantallen. Als we alleen kijken naar Generatie Z zien we ook dat de helft van hen een pauze wil nemen van hun telefoon. Dit is het hoogste aantal van elke andere generatie. Eerst stonden ze allemaal in de rij voor de nieuwste smartphone, maar tegenwoordig worden er steeds meer “domme” telefoons verkocht. Weg met apps zoals Instagram, TikTok en WhatsApp. Misschien gaan we straks nog verder terug in de tijd waarin een SMS 8 cent kostte en je ook maar een X aantal letters mocht gebruiken. Weten we het nog? Van die berichtjes die je helemaal moest ontcijferen voordat je er iets van kon maken. Een beetje zoals dit: “Hej hoest? wdj vnvnd?” Of ga ik dan weer iets té ver terug?
📞 Mij niet bellen
Mensen zijn zich in ieder geval aan het afzetten tegen technologie en de hectiek van het hedendaagse leven. En dat is niet gek; 13% van de Europeanen geeft aan zich (bijna) altijd eenzaam te voelen. Door smartphones en social media is iedereen altijd bereikbaar binnen een handomdraai, maar maakt dit je dan ook echt sociaal voldaan? Blijkbaar dus niet. Je mist dan toch het échte contact met mensen. Ik herken dit zelf ook. Wanneer ik bijvoorbeeld even op TikTok aan het scrollen ben, is het opeens 4 uur later. Ik heb geen mens gesproken en ben opeens de helft van mijn vrije dag kwijt. Ik heb TikTok dan ook maar eventjes verwijderd totdat ik daar wat meer zelfcontrole over heb, wat misschien (oké, waarschijnlijk) nooit zo zal zijn.
🤩 Een beetje betekenis in mijn leven graag
In plaats van urenlang te scrollen, willen mensen dus iets anders doen met hun tijd. Volgens Wunderman Thompson geeft 87% van de mensen wereldwijd aan dat ervaringen die een gevoel van “awe” opwekken hen een goed gevoel geven. Nu denk je misschien, een gevoel van “awe”? Een overweldigend gevoel van bijvoorbeeld bewondering of angst dat je ervaart bij iets dat enorm groot of krachtig is. (Full disclosure: ik wist dit ook niet en heb het van Google.).
🧑🏽💼 Een zakelijk gevoel van “awe”
Als we van vrijetijds-mens overgaan op werknemer zien we dat 7 van de 10 werknemers wereldwijd een baan met een zinvolle maatschappelijke impact wilt. Naast dat dit je een gevoel van “awe” kan opleveren is het misschien ook wel een fijne gedachte dat je het idee hebt dat je een verschil kunt maken in een wereld die een beetje in de fik staat. Denk dus eens na wat jij als bedrijf kunt doen voor jouw werknemers om hun dit gevoel te geven.
💰 Een goed product verkopen is niet meer genoeg.
Als “awe”-zoekende consumenten hebben we natuurlijk ook nog wat te wensen, namelijk: authenticiteit. Meer dan de helft van de consumenten wereldwijd vindt namelijk de pogingen van een merk om met ze in contact te komen vaak niet geslaagd omdat het merk niet authentiek op hen overkomt.
🟰 Wat zeg ik hier nou eigenlijk mee?
Mensen hebben dus behoefte aan verbinding, betekenis, authenticiteit, rust en ervaringen die je, simpel gezegd, weer laten voelen dat je mens bent. Is dit een nieuw fenomeen? Nee. Maar we zien wel dat de behoefte groter is dan ooit. Daarnaast verwachten mensen tegenwoordig dat merken hen helpen deze behoeftes te vervullen, en dát is wel een nieuwe situatie.
Hoe zet je dit in voor je bedrijf en voor jezelf?
♉ Keeping it real.
Als merk of bedrijf denk je nu misschien: Oké maar wat kan ik hiermee? Nou, best wel veel. Je kunt bijvoorbeeld werken aan de authenticiteit van jouw merk of bedrijf door goed na te denken welke normen en waarden je hebt, hoe je hiervoor kunt gaan staan en hoe je dit kan laten zien aan jouw klanten. Een bedrijf dat dit al heel goed doet is bijvoorbeeld Ben & Jerry’s. Je kunt hier meer over lezen in ons trendsignaal “merkactivisme”. Zo kun je klanten met dezelfde normen en waarden écht aan je binden voor een langere tijd.
💡Een onverwachte match.
Je kunt ook bedenken wat jij als bedrijf kunt doen om de behoeftes van jouw klanten te vervullen, ook al denk je dat je daar in eerste instantie weinig mee te maken hebt. Pinterest heeft bijvoorbeeld samen met Northwestern Mutual een campagne gelanceerd waarin zij Gen Z financieel advies geven om hun levensdoelen te kunnen behalen. Pinterest heeft zelf helemaal niks te maken met financiën, maar heeft zo toch een manier gevonden om haar klanten hiermee te kunnen helpen.
✏️ Nog wat wijze woorden.
Naast merk of bedrijf zijn we natuurlijk ook allemaal gewoon mensen. Dit zou ook een goed moment kunnen zijn om te gaan kijken hoe je in jouw leven meer verbinding, rust, betekenis en authenticiteit kunt vinden. Dit kun je natuurlijk ook niet doen; ik ben tenslotte een trendonderzoeker, en geen levenscoach.
🦉 Nog meer wijze woorden als afsluiter.
“De jaren 2020 zullen herinnerd worden als het decennium waarin het lot van de mensheid werd bepaald. We kunnen ervoor kiezen om deel uit te maken van de kritische massa die de wereld zal veranderen. En wanneer we dat doen, zal het diepe betekenis en doel aan ons leven geven.” – Dr. Joëlle Gergis, klimaatwetenschapper & hoofdauteur IPCC Zesde Beoordelingsrapport.