Pak je toekomst
Hunting for danger
Jeanneke Scholtens, oprichter van Buro Zorro, is al jaren toonaangevend in de wereld van trendonderzoek. Ze schreef de spraakmakende boeken Holy Fuck en Roes, en heeft naast haar rol als toekomststrateeg en ondernemer ook ruime ervaring met interim management bij diverse bedrijven, zoals Hero en de Scholtens Groep.
Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In een vierluik ga ik ook op Linkedin op onderzoek naar de heerlijke menselijke behoeften: pleasure, happiness, danger & purpose.
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen trekken om je in een zwetende massa te voegen en half naakt de nacht door te dansen? Sluit maar achteraan in de rij.
Geen futuroloog, futurist of trendwatcher kan het nalaten dit aan te kondigen: we gaan los! Zodra het maar even kan, laten we ons vollopen, ledigen we onze zakken, smijten we met geld. We gaan post-covid vliegen, gokken, snuiven, slikken, vreten, zuipen, schransen. En dansen. Het liefst op het randje van de afgrond.
Zoals de meeste adrenalinejunkies van bergen abseilen en uit vliegtuigen springen, staan we nu hand in hand aan de afgrond. We zijn wel toe aan een verzetje. Een thrill die boven de shuffle knop van Netflix uitstijgt.
Een beetje spanning op zijn tijd is dan ook een genotsleverancier pur sang: een ietsie pietsie zwelgen, een tikkeltje pijn, een dosis gevaar. Hardwerkende mensen met jonge kinderen houden er doordeweeks een ultra gezonde levensstijl op na vol yoga en meditatie, om dit te combineren met een snuif in het weekend. Neerlands filosofe Daan Roovers doopt hen agendahedonisten. Je kunt je ook levend laten begraven, overgeven aan necro toerisme of laten uitkafferen in Café De Beurs in Rotterdam, het meest asociale restaurant van Nederland. Hier kun je je vrijwillig laten ‘roasten’. Vanaf het moment dat jij een voet over de drempel zet tot het moment dat de rekening op tafel verschijnt, ben je het slachtoffer.
Met gevatte opmerkingen word je, of het nu gaat om je kleding, uiterlijk of gedrag, aan de lopende band beledigd.
Maar wat pas echt griezelig is, is RAWTAINMENT. Haptische technologie maakt van horrorfilms en games afschuwelijk levensechte ervaringen, die je de stuipen op het lijf jagen. Sommige horror fans vinden de films nogal voorspelbaar worden en gaan op zoek naar ‘extreme scares’. Ze worden op hun wenken bediend door VR games, interactieve thrillers en haunted attractions. Blackout: is zo’n haunted attraction. Het is zo extreem dat deelnemers moeten tekenen voor het risico op emotioneel trauma en fysieke verwondingen. Stel je voor dat haptic controllers worden toegepast; dan is de pijn in deze digitale horrorverhalen zelfs voelbaar.
Wat kun je doen als merk met deze behoefte om de grenzen op te zoeken en af en toe iets te doen wat niet mag? Hoe boezem je angst in en hoe nudge je ons de juiste kant op als het net even te gevaarlijk wordt? Be a Brave brand. Meer spannende inspiratie vind je in de trendlezing Pleasure Please en het gelijknamige trendspel. Check Pleasure please.