Pak je toekomst
Inspiratieserie: Koplopers
Thera is marketeer bij Buro Zorro. Als geen ander analyseert zij data en implementeert ze deze in een strategie. Thera heeft jarenlang bij diverse grote mediabedrijven gewerkt en zet deze kennis nu in voor bedrijven van allerlei soorten en maten. Thera leeft het liefst zo dicht mogelijk in en bij de natuur. Het grootste deel van het jaar woont ze in een omgebouwde camper, waardoor ze de ongerepte natuur volop kan ervaren.
Deze keer: Thera over koplopers in duurzaamheid
Onze trendonderzoekers hebben allemaal een andere manier om innovaties te ontdekken en veranderingen op te sporen, waardoor ze in staat zijn om betekenis te geven aan onze opdrachtgevers, de samenleving en natuurlijk vooral aan jou. In deze serie duiken we in de wereld van trendonderzoek en bekijken we het steeds vanuit een ander perspectief. Vandaag delen we het verhaal van onze marketeer Thera, die haar inspiratie vindt door koplopers te volgen en zelf een koploper te zijn.
Thera: “In een wereld waar bewustwording over voeding, duurzaamheid en milieubescherming steeds essentiëler wordt, zijn er individuen en organisaties die voorop lopen in het banen van een pad naar een meer verantwoorde en gebalanceerde levensstijl. Deze koplopers richten zich niet alleen op hun eigen welzijn, maar ook op dat van de planeet. Toen ik 11 jaar oud was, besloot ik vegetariër te worden omdat ik het een gek idee vond om een dood dier te eten. Op mijn 22e realiseerde ik me dat melk niet ‘zomaar’ door een koe wordt gegeven, maar dat daar veel leed bij komt kijken. En dat er bovendien een complete (onnatuurlijke) industrie achter schuilgaat. Ik werd veganist. Dat betekent dat ik volledig plantaardig eet, geen kleding draag die gemaakt is van dierlijke materialen en bij al mijn andere bezigheden altijd voor de diervrije optie kies. Helaas zijn de autobanden van mijn campervan niet vegan, omdat zo’n beetje alle autobanden stearinezuur bevatten, een vetzuur dat soms wordt gewonnen uit dierlijke vetten. Maar dat neem ik maar voor lief. Met de keuze voor veganisme werd ik me ook bewust van andere zaken in de wereld. Dit bracht me bij vrijwilligerswerk in de lokale buurttuin en een cursus permacultuur in 2021, waar ik leerde over duurzame landbouwmethoden en het belang van leven in harmonie met de natuur.
Staan voor een duurzame en inclusieve samenleving
Koplopers in duurzaamheid streven naar balans en evenwicht door de ethische principes van permacultuur te omarmen: zorg voor de aarde, zorg voor de mens en eerlijk delen. Deze principes vormen de basis voor een duurzame en inclusieve samenleving, waarin rechtvaardigheid en welzijn centraal staan.
Een voorbeeld hiervan is rewilding. Dit kan zowel op land als in zee plaatsvinden en varieert van het herintroduceren van inheemse soorten tot het opnieuw laten meanderen van rivieren. Het concept is ontstaan uit de noodzaak om op een andere, meer duurzame manier met onze planeet om te gaan.
Bedrijven en duurzaamheid
Ook bedrijven kiezen steeds vaker bewust voor een koplopersrol in duurzaamheid. Patagonia, een Amerikaans kledingmerk toont leiderschap in duurzaamheid door initiatieven zoals het ‘Worn Wear’ programma, dat klanten aanmoedigt om kleding te repareren en te recyclen. Of Oatly, die een van de eersten een groot podium gaf aan zuivelalternatieven op basis van haver, die aanzienlijk minder water en land vereisen dan zuivelproducten van dierlijke oorsprong.
Een ander voorbeeld van koploperschap is de groeiende populariteit van initiatieven zoals Eet Geen Dierendag waarbij inmiddels 3,7 miljoen Nederlanders hun vlees en vis een dag laten staan. En de transitie naar kweekvlees. In april 2024 kon voor het eerst in Nederland gekweekt varkensvlees geproefd worden. Kweekvlees is afkomstig uit cellen van een dier, en wordt in een laboratorium geproduceerd in een gecontroleerde omgeving. Zo kun je vlees blijven eten, terwijl je dierenlevens bespaart en je impact op het klimaat minimaliseert. Iets waar ik alleen maar van kon dromen toen ik vegetariër werd 12 jaar geleden
Dit is waarom koplopers belangrijk zijn
Al deze ontwikkelingen zijn mede mogelijk gemaakt door koplopers die durfden te kiezen voor verandering. Koplopers komen in verschillende vormen en maten, maar ze delen allemaal de ambitie om de wereld een betere plek te maken. Veel van deze koplopers zetten trends in beweging die grote ontwikkelingen doorvoeren.
Wil jij koplopers volgen om misschien wel zelf een koploper te zijn? Kijk bij Zorro in de trenddatabase en je vindt tal van geweldige voorbeelden.