Pak je toekomst
Een merkstrategie voor Kapitein, bekend van ‘Echte Boter’
Jeanneke Scholtens, oprichter van Buro Zorro, is al jaren toonaangevend in de wereld van trendonderzoek. Ze schreef de spraakmakende boeken Holy Fuck en Roes, en heeft naast haar rol als toekomststrateeg en ondernemer ook ruime ervaring met interim management bij diverse bedrijven, zoals Hero en de Scholtens Groep.
Al een paar jaar werken we nauw samen met Kaptein. In 2021 hebben we de merkstrategie voor het familiebedrijf Kaptein mogen ontwikkelen. Je kent Kapitein misschien van hun producten uit de supermarkt. Het merk maakt diverse zuivelproducten zoals boter en kazen.
Hoe zijn we begonnen met de merkstrategie?
We zijn in meerdere sessies met de directie, marketing en sales, op zoek gegaan naar hun merkrelevantie, -essentie, missie, visie en waarden. Gestoeld op hun verleden en de toekomst, van het bedrijf, hun klanten en de maatschappelijke veranderingen. Kaptein is een echt Hollands familiebedrijf, gestoeld op 85 jaar traditie en vakmanschap van de familie Kaptein uit Heiloo. Zij brengen een Nederlandse kaas en boter traditie over de hele wereld.
Kaptein staat voor Hollandse traditie, speelt in op nieuwe behoeftes, zonder de oude vertrouwde basis te verliezen. Ze staan voor pure producten. Echte smaak. Echt Hollands. Echt Kaptein. Toen we dat (en nog veel meer) op papier hadden, konden we door met de merkstrategie met hun bekendste product: Echte Boter.
Een merkstrategie voor Echte
Na de merkstrategie voor Kaptein, gingen we aan de slag met de merkstrategie van Echte. Het resultaat van deze merkstrategie is binnenkort te zien in een supermarkt bij jou in de buurt. In verschillende sessies kwamen we tot de kern; Kaptein gelooft dat hun klanten in een veranderende wereld een constante verdienen. Een gevoel van thuiskomen. Daarom maken zij Echte Boter. We creëerden samen met branding- en designbureau Studio Morf een eigentijdse copy en een eigentijds nieuw jasje voor Echte Boter, passend bij Kaptein, Echte Boter én de huidige tijd.
Een nieuw product
Naast de twee merkstrategieën gingen we door. ‘Echte’ heeft veel meer belofte in zich. Tijdens de interactieve, strategische merksessies zijn we diep in het merk gedoken, wat Kaptein kansen bood en nieuwe inzichten gaf. En dus breidt de Echte familie uit. Naast Echte Boter ligt nu Echte Smeerkaas in de schappen. Natuurlijk volgens familierecept! Echte Smeerkaas is, net als Echte Boter, nuchter, zonder poespas, no nonsense, volgens traditioneel recept, vertrouwd en smeuïg.