Pak je toekomst

Op weg naar een plantaardige en diervriendelijke toekomst

 

Hoe onze relatie met dieren verandert

Waarom eten we wat we eten? Waarom vinden we het (nog) normaal om vlees te eten en koemelk te drinken? Gewoontes spelen hierbij een grote rol. We zijn opgegroeid in een tijd waarin het eten van dierlijke producten volledig geaccepteerd was. Toch zien we dat dit in de nabije toekomst taboe zal worden, zoals onze mentaliteit rondom roken en alcohol consumptie ook door de tijdgeest is veranderd. Op weg naar een plantaardige toekomst!

Bewustwording

Het eten van dierlijke producten staat steeds meer ter discussie. De maatschappij ondergaat een langzame transitie, mede door veranderende opvattingen over dierenwelzijn en de invloed van klimaatverandering. Mensen en bedrijven beseffen steeds meer dat verandering noodzakelijk is om onze planeet te behouden in haar huidige staat, en dat het onhoudbaar is om dieren te blijven behandelen zoals we dat nu doen.

In mijn werk sta ik middenin deze ontwikkelingen. Ik werk als Online Marketeer voor verschillende bedrijven die betrokken zijn bij de eiwittransitie. Zo werk ik onder andere voor WildWestLand, een merk dat op traditionele wijze kaas produceert in Rouveen, maar dan volledig plantaardig op basis van lupine. Daarnaast werk ik voor The Pollinators, een non-profitorganisatie die zich inzet voor biodiversiteit en het behoud van bestuivende insecten in Nederland. Ze staan voor vergroening en meer educatie over het behoud van de natuur. Ook werk ik voor Wakker Dier, een organisatie die strijdt voor een beter leven voor dieren in de vee-industrie. Wakker Dier stond vooral bekend als activistische beweging, maar de laatste jaren groeit Wakker Dier in populariteit bij het ‘gewone’ publiek. In januari had Wakker Dier nog een overwinning waarmee ze de supermarkt Jumbo volledig hebben laten stoppen met vleesstunts.

Erkenning van waarde en rechten

We zien een verschuiving in de manier waarop we naar dieren kijken. Diverse onderzoeken tonen aan dat steeds meer dieren een bewustzijn hebben en dat hun intelligentie meer lijkt op die van mensen dan we lange tijd hebben gedacht. We erkennen steeds meer hun individuele waarde en rechten. Dit wordt ondersteund door ontwikkelingen zoals verplichte cursussen voor hondenbezitters, nieuwe anti-verouderingsmiddelen voor honden en millennials die een huis uitzoeken speciaal voor hun huisdier, wat laat zien dat onze perceptie van dieren verandert naarmate we ze beter begrijpen.

Er zijn ook projecten zoals Google Translate for Whales, waarbij kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om met dieren te communiceren, wat ons in staat stelt om hun gedachten en gevoelens beter te begrijpen. Dit zorgt ervoor dat steeds meer mensen beseffen dat dieren ook gehoord moeten worden in onze maatschappij. En dat roept dan bij mij direct de vraag op: waarom hebben dieren nog geen stemrecht? Ik kijk uit naar wat er komen gaat en vraag me af of de volgende generatie al verbaasd zal zijn over de hoeveelheid dieren die we vandaag de dag nog eten.

Huisdier rouwverlof, trendsignaal, trendinnovatie

Huisdier rouwverlof

Steeds meer werkgevers overwegen rouwverlof voor werknemers bij het overlijden van hun huisdier, een reflectie van de groeiende erkenning van huisdieren als gezinsleden.

Hondenlicentie

Demissionair minister Adema oppert een nieuwe regelgeving die aanstaande hondenbezitters verplicht tot het volgen van een cursus, met als doel bijtincidenten te verminderen.

Hondenbewijs, trendsignaal, trendinnovatie
Project Natuur Inbouw, trendsignaal, trendinnovatie

Project Natuur Inbouw

Het project “Natuur inbouw” van Natuurpunt wil stedelijke gebouwen diervriendelijker maken door natuurlijke habitats te integreren, wat bijdraagt aan biodiversiteit en welzijn van dieren.

LOY-002

LOY-002, een nieuwe anti-aging pil voor honden, wordt momenteel getest om hun levensduur en gezondheid te verbeteren, wat de veranderende rol van huisdieren in onze samenleving benadrukt.

LOY-002, trendsignaal, trendinnovatie
Dierenvoedselbank, trendsignaal, trendinnovatie

Dierenvoedselbank

De Dierenvoedselbank Apeldoorn biedt voedselhulp aan huisdieren van mensen in financiële nood, waardoor huisdieren niet hongerig hoeven te zijn. Dit initiatief benadrukt de groeiende solidariteit en gemeenschapszin.

Hoe zet je deze trends van 2024 in voor je bedrijf en voor jezelf?

Wil je ontdekken hoe je deze trends in jouw bedrijf of organisatie kunt integreren en zo toekomstbestendig kunt worden? Onze trendtrainingen bieden de mogelijkheid om niet alleen trends te herkennen, maar ook om er effectief op in te spelen. Zo kun je ze direct toepassen in de plannen en strategieën van jouw bedrijf.

Start met toekomstgericht ondernemen. Leer trends signaleren en implementeren. Volg een van onze trendwatch-trainingen.

“Buro Zorro leert professionals om met behulp van trendwatching en toekomstonderzoek trendsignalen te zien en herkennen. ”