Pak je toekomst
Jeanneke Scholtens, oprichter van Buro Zorro, is al jaren toonaangevend in de wereld van trendonderzoek. Ze schreef de spraakmakende boeken De toekomst is fantastisch en Roes, en heeft naast haar rol als toekomststrateeg en ondernemer ook ruime ervaring met interim management bij diverse bedrijven, zoals Hero en de Scholtens Groep.
Gedragsverandering?
Jeanneke las het stuk van Emy Demkes en Hans van Emmerik in De Corrrespondent en voelde het verlangen opvlammen voor een hoopvolle klimaat campagne.
“Korter douchen, minder vliegen, meer recyclen: het klimaat is ermee geholpen, maar doen we het ook echt? Vaak niet. Hoe zorg je ervoor dat mensen hun gedrag wél aanpassen? Dat kunnen we leren van Bob, the one and only, die ervoor zorgde dat veel minder Nederlanders beschonken achter het stuur kropen.”
Wat is het succes van de Bob-campagne?
Je kent hem vast nog wel: “een beter milieu begint bij jezelf.” Het hoogst haalbare in dit soort campagnes blijkt bewustwording, maar echte gedragsverandering is heel wat lastiger te bewerkstelligen. (Nu is er heel wat meer af te dingen op deze leuze, waarover meer in De Toekomst is fantastisch). Hoe lukte het dan de Bob-campagne wél om mensen ertoe te zetten hun gedrag te veranderen? Bewustwording was het probleem niet – het gesprek beginnen over wie nuchter zou blijven wel. En dat loste de leus: bob jij, of bob ik, op. Je kon het gesprek erover aan gaan, op een luchtige manier.
Dan toch nog even terug naar “een beter milieu begint bij jezelf’. Want ik moet het toch proberen: kunnen we niet een nieuwe, geweldige Bob campagne starten voor het milieu? Die ons niet lijnrecht tegen over elkaar zet. Die niet de verantwoordelijkheid direct bij jou neer legt en wat jij fout doet, waardoor we elkaar de maat kunnen nemen. Maar die net zo effectief als Bob, een gesprek op gang brengt. Met ietwat lucht.
Een campagne die hoopvol stemt, in plaats van wanhopig
Kunnen we een campagne maken, die de doemklok niet op 1 voor 12 zet, maar juist ruimte voor handelen geeft? Die ruimte geeft aan jou en mij en al onze fouten en ze bespreekbaar maakt. Die niet het licht uit doet, maar het licht aan doet. Die zowel jou en mij aanspreekt, als de overheid, als het bedrijfsleven, want ook dat zijn wij. Een campagne die hoopvol stemt, in plaats van wanhopig. Die verbindend is in plaats van splijtend. Een campagne die een fantastische toekomst laat zien waar we het voor willen doen, in plaats van de ramp te schetsen als we het niet doen. Dat zou toch fantastisch zijn.
Want uiteindelijk zijn we allemaal de Bob.