Pak je toekomst

Een toekomstbestendige merkstrategie

Hoe blijft je merk relevant? En hoe helpen kern- merk- en trendwaarden hierbij? We helpen jou met een trend merkstrategie.
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een toekomstbestendige merkstrategie te komen.

🔜 Wat is een toekomstbestendige merkstrategie?
Of je nu een beginnend bedrijf bent of uitgroeit tot volwassen merk. Je wilt je onderscheiden en ook in de toekomst relevant blijven. Intussen is de wereld continu in verandering. Dit heeft ook invloed op je merk; je komt voor uitdagingen te staan, de markt verandert en er ontstaan nieuwe behoeften waarop je kunt inspelen.

Een passende trend merkstrategie kan je merk richting geven. Simpel gezegd is een strategie de manier waarop je je doel wil gaan bereiken en dus hoe je de komende 5-10 jaar door het landschap gaat bewegen. Een sterke strategie geeft antwoord op de volgende vragen: Wie ben je? Waar ga je voor? Waar sta je voor? Hoe kom je daar? En hoe communiceer je dat?

🔎 Op onderzoek uit: werk- en merksessie.
Om op deze vragen goede antwoorden te krijgen, organiseren we interactieve, strategische merksessies. Een strategie gaat over jullie visie, doelstellingen en identiteit. De mensen die het dichtst bij het merk staan, bijvoorbeeld de brand manager, strateeg, marketeer en CEO, doen actief mee. In deze sessie stellen we samen vast waar het merk voor staat, welke waarden bepalend zijn, welke trends leidend zijn en wat jullie willen bereiken met de nieuwe strategie. We hebben in het bijzonder aandacht voor de volgende drie soorten waarden: kernwaarden, merkwaarden en trendwaarden.

Kernwaarden: waar staat je merk voor?
Kernwaarden zijn dé idealen, eigenschappen en drijfveren waar je voor staat. Ze geven aan waarom en hoe je dingen doet. Het gaat hierbij niet over je product of dienst, maar om de mentaliteit en cultuur. Kernwaarden kunnen bijvoorbeeld zijn: idealistisch en innovatief. Deze waarden hoeven niet gecommuniceerd te worden met de buitenwereld, maar geven intern houvast en richting aan je merk.

Merkwaarden: wat zet je in de etalage?
Ook gaan we op zoek naar jullie merkwaarden. Dit zijn de externe waarden die je communiceert met alles wat je doet en met trots in de etalage zet. Ze vormen je unieke aantrekkingskracht en roepen meteen het juiste gevoel op. Om te onderzoeken welke merkwaarden bij je merk passen neem je voorbeelden mee van merken die je relevant vindt, waar je naar op kijkt of waar je helemaal niet op wil lijken. Zo stellen we vast welke merkbeleving bij het merk past en zoeken we de onderscheidende waarde van jullie merk.

Trendwaarden: hoe blijf je relevant?
Trendwaarden zijn van belang om te onderzoeken hoe je merk in de toekomst relevant blijft. Trends geven inzicht in verschuivingen in houding, behoeften en waarden en toekomstige kansen of uitdagingen. Dit is meteen wat onze aanpak anders maakt dan de meeste andere merkstrategen. Vooraf maken we een trendanalyse van binnen en buiten de branche waar je in opereert. En we bekijken de concurrentie: is er een gat in de markt te vinden? Waar kun je onderscheidend zijn? Of is jouw product of dienst  oververtegenwoordigd? Tijdens de sessie selecteren we de trendwaarden die het meest aansluiten bij je merk en waar jij het enthousiasts van wordt.

Casus: trendwaarden

Voor een merkstrategie van een bekend zuivelmerk gingen we op zoek naar passende trendwaarden. De zuivel- en voedingsbranche zijn flink aan verandering onderhevig. We zien bijvoorbeeld de opkomst van veganistische leefstijlen, nieuwe vormen van productie en bewustwording rondom duurzaamheid. Er ontstaan nieuwe behoeften waar verschillende merken al op in spelen. We hebben een aantal inspirerende trends en voorbeelden geselecteerd die het landschap van dit zuivelmerk kunnen gaan veranderen, maar ook kansen bieden als toekomstbestendige en onderscheidende factor.

Mood food – voeding voor een gelukkig brein. Met de groeiende aandacht voor mentale gezondheid is er steeds meer interesse in de impact die voeding heeft op ons brein. In het opkomende gebied van de voedingspsychiatrie onderzoeken onderzoekers of wat je eet, in positieve of negatieve zin invloed heeft op je hersenen en dus op je humeur. Kunnen onszelf gelukkiger maken door een goed dieet? Een merk wat dit mooi toepast is ‘mood boosting ice cream’ van Moody’s. Ze noemen hun ijs ‘het meest feel good eten ter
wereld’. De smaken zijn niet alleen ontwikkeld aan de hand van smaak, maar ook op basis van emoties. Door adaptogenen, kruidenaroma’s en functionele ingrediënten toe te passen in de ijssmaken versterken ze emotioneel eten zodat je je écht beter gaat voelen. Ze hebben de smaken ‘feel awake’, ‘feel chill’, ‘feel conscious’ en ‘feel deep yes’.

Voedselafval – duurzame toepassingen van restproducten. Jaarlijks worden honderden miljoenen tonnen plastic geproduceerd, waarvan een groot deel voor eenmalig gebruik. Slecht nieuws voor het milieu, want het kan honderden jaren duren voordat het afgebroken is, verstopt oceanen en rivieren en valt uiteen in microplastics die hun weg vinden naar voedsel en ons eigen lichaam. Designer Roza Janusz zag de oplossing in de voedingsindustrie. Ze ontwikkelde plastic van resten van de productie van kombucha. Het
fermentatieproces dat wordt gebruikt om kombucha te brouwen, levert een ‘symbiotische cultuur van bacteriën en gist’ op. De designer heeft dit goedje omgetoverd in verpakking voor eenmalig gebruik. Dit materiaal heeft alle voordelen van plastic, zonder de nadelen. Het materiaal is duurzaam, vormbaar en antibacterieel. Volgens Janusz is de perfecte toekomst er een waarin het voor alle bedrijven de norm wordt om hun eigen verpakking te verbouwen.

Een lokaal verhaal – productie en herkomst. Mensen willen steeds vaker weten waar hun voedsel vandaan komt. Hoewel dit vaak wordt toegepast op internationale producten als koffie en chocola wordt veel van wat we in ons Nederlandse landschap produceren anoniem verwerkt en verscheept. Bijvoorbeeld: in een straal van 12 km vanaf Amsterdam, produceren 206 boeren genoeg melk om heel Amsterdam van zuivel te voorzien. Toch vindt nog geen half procent van deze melk direct zijn weg naar de stad. We zien nieuwe
initiatieven die meer transparantie bieden en lokaler te werk gaan. Een voorbeeld is Elkemelk. Elke koe maakt melk met een unieke smaak. Hierom bieden ze ‘single origin’ melk aan die afkomstig is van individuele traceerbare koeien, bijvoorbeeld van Clara 8 of Floortje 30. Zo bieden ze transparantie en een unieke smaakbeleving.

Toekomstbestendige trends
In deze trends zijn verschillende trendwaarden te vinden die ervoor kunnen zorgen dat je als zuivelmerk relevant blijft en, ook in de toekomst, onderscheidend kunt blijven in een vol zuivelschap. Zet je in op emoties en wordt jouw zuivel de eerste die zorgt voor een gelukkiger brein, en zet je zuivel als guilty pleasure om in een gezondheidsbevorderende ervaring? Of focus je je op duurzaamheid en innovatie in verpakking, productie en materiaal, en verpak je straks je producten in bioplastic gemaakt van je eigen afval? Of ga jij voor transparantie en benadruk je het lokale aspect van je producten?

Klaar voor de toekomst met een merkstrategie.
Met deze kennis en een helder beeld van je merk en kern-, merk- en trendwaarden werken we de merkstrategie uit en is jullie merk klaar voor de toekomst. Je kunt de strategie toepassen in alle
uitingen die je de komende jaren gaat doen. Ook helpt het om scherp te stellen of je uitingen kloppen bij je doelen en relevantie. Ben je consequent? Snapt de doelgroep je? En klopt het met je waarden en de belofte die je doet? De strategie zorgt ervoor dat je je in de juiste richting beweegt.

 ✏ Je strategie tot leven.
Wanneer je merkstrategie compleet is kun je de volgende stap zetten. Samen met onze brand strategen geven we de nieuwe strategie een passende visuele identiteit. We creëren een look&feel die perfect aansluit bij de identiteit, doelen en de relevantie van je merk, en ontwikkelen communicatieconcepten en  marketingstrategieën. Zo blijft je merk relevant.

"Trend forecasters are lifestyle detectives who spend their time detecting patterns of shifts in attitudes, mindsets or lifestyle, that run against current thinking or how people normally behave, live, dress, communicate & trade.” Trend forecasters handbook, martin (2010)