Pak je toekomst
Trendtraining: Leren trendwatchen
Jeanneke Scholtens, oprichter van Buro Zorro, is al jaren toonaangevend in de wereld van trendonderzoek. Ze schreef de spraakmakende boeken Holy Fuck en Roes, en heeft naast haar rol als toekomststrateeg en ondernemer ook ruime ervaring met interim management bij diverse bedrijven, zoals Hero en de Scholtens Groep.
Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe uitdagingen stellen? Hoewel de toekomst vaak abstract en onvoorspelbaar klinkt, kan trendonderzoek je organisatie voorbereiden op wat er komen gaat. Door trends in kaart te brengen krijg je zicht op ontwikkelingen die de komende jaren een rol gaan spelen. Dit biedt een sterke basis voor bijvoorbeeld product- en conceptontwikkeling en voor strategische vraagstukken. Zo blijft jouw bedrijf van betekenis te voor klant, medewerker, aandeelhouder en maatschappij.
Trendwatchen is een manier van kijken en denken en met het juiste gereedschap kan iedereen het leren. In onze eendaagse trendtraining leren we jouw team de methodiek van trendwatchen en trendimplementatie voor een wendbare, toekomstgerichte organisatie. Leren trendwatchen is relevant voor elke medewerker in de organisatie: van R&D tot HR, marketing en sales tot directie. In de training leert je team trendsignalen te herkennen, een bredere blik te ontwikkelen, verder te kijken dan dagtaken, maandomzet en jaardoelstellingen en zo de toekomst het bedrijf binnen te brengen.
💡 Wat kun je met trends?
Innovatie en inspiratie
Als trendwatcher voel je haarfijn aan welke nieuwe behoeften er spelen in de maatschappij en de markt. Je kunt trendsignalen vinden, duiden en toepassen. Hierdoor kun je op tijd inspelen op ontwikkelingen en kansen. Deze innovatieve blik zorgt ervoor dat jouw organisatie sterk in de markt blijft staan en flexibel meebeweegt met behoeften van de consument, markt en maatschappij.
Visie en strategie
Als bedrijf kun je de toekomst zien als een strategisch landschap met als stip aan de horizon jullie visie. De weg naar die toekomst is geen rechte lijn, want onderweg zullen zich nog verschillende uitdagingen en kansen voordoen, waardoor je continu je aanpak moet bijsturen. Trends inzetten om na te denken over wenselijke en mogelijke toekomsten helpt bij het ontwikkelen van een onderbouwde visie en sterke strategie.
Omgaan met onzekerheid
De toekomst is nooit met zekerheid te voorspellen. Toch heb je door trendwatchen een streepje voor. Trends geven zicht op verschillende mogelijke toekomsten. Door deze in kaart te brengen kun je scenario’s ontwikkelen. Een bekend voorbeeld van scenarioplanning is het verhaal van Shell. Zij hadden in een scenario een mogelijke oliecrisis opgenomen, en bereiden een strategie voor. Toen dit scenario realiteit werd waren ze niet alleen voorbereid, maar kwamen ze ook het sterkst uit de crisis. Door een ‘wat als’ houding te gebruiken denk je na over onzekerheden en mogelijkheden en kun je je strategie evalueren of ontwikkelen. Zo blijft je bedrijf flexibel en adaptief.
🧠 Wat leer je tijdens een trendtraining?
Je kunt leren trendwatchen. We leren je team trendtheorie en we bieden onze tools en methodiek aan. We leren je team hoe zij innovaties en ontwikkelingen herkennen en toepassen. We stemmen de inhoud van de trendtraining af op een vraagstuk, branche of thema naar wens zodat de uitkomsten meteen toe te passen zijn.
Retail: De Blockchain burger
The New Fork, een Amsterdamse startup gericht op technologie in voedselketens, heeft een blockchain hamburger gelanceerd. Bij deze burger kun je precies zien waar het vlees, broodje en de sla vandaan komen. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat het graan uit de Noordoostpolder komt en dat de koe geen antibiotica heeft gekregen.
Blockchain werkt als een decentrale database waar informatie ingevoerd word zonder tussenpartijen. In plaats van dat de informatie wordt opgeslagen op slechts een computer of kasboek is deze informatie openbaar opgeslagen in een groot netwerk. Zo kan niet alleen informatie door meerdere partijen worden ingezien, ook kan informatie achteraf niet meer aangepast, weggemoffeld of opgepoetst worden. Volgens Marieke de Ruyter de Wildt, oprichter van The New Fork, kan deze technologie zorgen voor veilige en eerlijke producten. Zo kan het bijvoorbeeld zorgen dat we specifieke batches van verontreinigde producten kunnen traceren, fraude rondom ingrediënten kunnen herkennen en precies weten welke bestrijdingsmiddelen voor de producten zijn gebruikt.
Dit soort technieken zorgen ervoor dat de consument steeds meer te weten kan komen over de oorsprong van producten, en als gevolg ook steeds meer transparantie verwacht. Door te werken met blockchain – of op een andere manier transparant te zijn over jouw product van grondstof tot afval – kun je als bedrijf voorzien in deze behoeften en tegelijkertijd bijdragen aan een eerlijkere en veiligere keten.
Welke nieuwe uitdagingen, kansen of doelgroepen zijn hierin te vinden voor jouw bedrijf?
Retail: Coca Cola in de metaverse
De nieuwe smaak van Coca-Cola, genaamd “Byte” smaakt naar… pixels! Met dit drankje richt het frisdrankbedrijf zich op de gaming community. Als je het label van het blikje scant krijg je toegang tot een aantal speciaal ontwikkelde spelletjes. Maar, voordat de smaak in het echt te proeven was, was hij al virtueel beschikbaar in het spel Fortnite. Coca-Cola ontwikkelde hiervoor het eiland “Pixel Point” waar spelers virtueel spelletjes kunnen spelen en de nieuwe smaak kunnen ervaren.
Games en online werelden worden een steeds belangrijker onderdeel van onze cultuur. Populaire spellen als Fortnite en Roblox bieden ons toegang tot een virtuele wereld waar we als avatars met andere gebruikers kunnen spelen en bouwen. En er wordt hard gewerkt aan nieuwe metaverse platforms waardoor alle domeinen van ons leven gedigitaliseerd worden en ons online bestaan een naadloze virtuele ervaring wordt. Hoe meer onze levens zich online afspelen, hoe meer we ook online zullen gaan consumeren. Bedrijven zien daarom steeds vaker kansen om deel te nemen in deze nieuwe virtuele economie.
Welke nieuwe uitdagingen, kansen of doelgroepen zijn hierin te vinden voor jouw bedrijf?
Publieke sector: Kindondernemers
Kinderen hebben tegenwoordig vaker een eigen bedrijf blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. De kinderen verkopen van alles, van t-shirts en scrunchies tot zelfgemaakte sieraden. Verwacht wordt dat deze stijging komt omdat er veel over wordt gesproken op scholen en dat veel kinderen geïnspireerd worden door bijvoorbeeld vloggers en TikTok’ers die ook zelfstandig ondernemer zijn.
De betekenis en invulling van werk zijn continu in verandering. De kenniseconomie, gigeconomie en de blijvende stijging van ondernemers vragen elk om nieuwe kennis, skills en middelen. Hoe zorg je ervoor dat kinderen op een veilige manier zelfstandig ondernemen en voorbereid zijn op de toekomst?
Welke nieuwe uitdagingen, kansen of doelgroepen zijn hierin te vinden voor jouw bedrijf?
Tijdens de ‘Trendwatcher in a day‘ gaan jij en je team vooral zelf aan de slag en doorlopen jullie alle stappen van een trendanalyse tot implementatie. Na de training weet je team hoe ze trends kunnen herkennen en toepassen in hun eigen werk en afdeling. Zo heb je een groep trendwatchers in je bedrijf die de toekomst kunnen meenemen op de werkvloer en je bedrijf toekomstbestendig maken.
🚀 Haal de toekomst jullie bedrijf in!
Is jouw organisatie klaar om aan de slag te gaan met de toekomst? Boek een trendwatcher-in-a-day of trendtraining op maat!