Van trends naar business. Dit is waarom trendwatching zo belangrijk is.
Waarom zou je zelf willen kunnen trendwatchen? Daar heb je toch futuristen en trendwatchers voor? Daar denken wij anders over… Als je zélf trendsignalen tijdig ziet, kun je precies op het juiste moment op de trend inspelen en zo direct je business verbeteren en versterken. Dit is waarom trendwatching zo belangrijk is.
”Door trendwatching ben je wendbaarder, zie en pak je kansen eerder, kun je gevalideerde keuzes maken en je succes vergroten.”
Waarom trendwatching: trendwatching maakt je wendbaarder
Winkeleigenaresse Janine van het Huis van Middenmeer, dé inspiratieplek voor binnen- en buitenleven, volgde het Trendexpert at work traject bij Buro Zorro en onderzocht de toekomstbestendigheid van fysieke winkels. Waar moesten zij en haar team met meerdere winkels zich in de toekomst op richten? Op verdere uitbreiding? Op meer klanten? Of toch juist voor minder kiezen en enkel high end?
Gewogen keuzes
In de tijd dat zij de training volgde, kregen winkeliers het extra zwaar. Corona liet hen de deuren sluiten, afspraken konden enkel op afspraak en daarmee ontstond er een extra motivatie om dit goed uit te denken. Door de trendtraining kon ze gewogen keuzes maken en werd de focus duurzaamheid. Niet alleen in pure materialen en milieubewuste keuzes, zoals het verkorten van de keten binnen Europa en Nederland, hergebruik van materialen in hun eigen atelier maar vooral op duurzame, exclusieve relaties in plaats van kort klantcontact. Huis van Middenmeer maakte de omslag van winkel naar showroom en Janine heeft zelfs een winkel afgestoten. Janine: ”Door trendwatching ben je wendbaarder, zie en pak je kansen eerder, kun je gevalideerde keuzes maken en je succes vergroten.”
Lees ook het verhaal van Ryanne Rustenburg die het Trendexpert at work traject volgt en dit implementeert in haar werk in het onderwijs.
Leer trendwatchen
Zelf leren signaleren, analyseren en implementeren is de beste strategie voor de toekomst die je je bedrijf kunt geven. Heb jij een strategische vraag die je bezig houdt? Zoekt je team naar richting? Boek een intake voor het Trendexpert at work traject.