Op expeditie naar de toekomst van het leven
Jeanneke Scholtens is toekomstonderzoeker, spreker en eigenaar van Buro Zorro. Met een MA in geesteswetenschappen bespreekt en onderzoekt ze de thema’s waar mens, technologie, wetenschap en filosofie elkaar raken. Ze schreef het spraakmakende boek Holy Fuck over de toekomst van seks, deed onderzoek naar de toekomst van de kerk en de dood en werkt aan haar volgende boek over de toekomst van genot. Met het team van Buro Zorro doet zij toekomstverkenningen voor de zakelijke markt en de overheid. Ze reist de wereld over, van Tokyo tot Washington, van Dubai tot Vancouver om bedrijven futureproof te maken met de tofste trendsignaleringen en best practices en ze is als toekomststrateeg en interim manager betrokken bij verschillende bedrijven, oa Hero en de Scholtens Groep. Ze is bekend van onder meer Zembla, EenVandaag, De Coen & Sander Show, de Telegraaf en Andsee.
In de media
Interview op NPO3
Nederlands Dagblad: Welke corona-pre’s zijn blijvertjes?
Interview Radboud Pre-University College of Society
Jeanneke tekent haar nieuwe boekcontract met Bot Uitgevers
Holy Fuck op evajinek.nl
De Nachtzoen: troost in roerige tijden
Radio interview Haarlem105
Flow
Volzin - Geloven in vernieuwing
Medium - Happyplaces story
Essay Lust
Happinez
&C
Dichterbij de dood
Holy bible, Holy Fck
(Alternatieve) Nachtmis ITA
Seks-tech in Pakhuis De Zwijger
De Technoloog
Avondvullend programma Pakhuis De Zwijger
Spijkers met koppen

Taboo Talk
3 thema’s die nooit vervelen, iedereen aangaan, maar we vaak uit de weg gaan: de kerk, de dood en seks. Eigenlijk geloof, hoop en liefde. Dit zijn de thema’s waar Jeanneke Scholtens dagelijks onderzoek naar doet en het gesprek met het publiek over aangaat.

Jeanneke Scholtens schreef samen met Mabel Nummerdor het boek Holy Fuck: op expeditie naar de toekomst van seks.
Ze beschrijven in zeven toekomsttijdperken, hoe(-en of ) seks tot 2075 in ons leven een rol speelt. “We staan midden in de 21ste eeuw en zien op het gebied van seks enorm veel gebeuren: Japanse jongeren die kiezen voor het celibaat, de opkomst van VR seks die steeds minder van echt te onderscheiden zal zijn. En wat te denken van de designer baby? We nemen je in 7 stappen mee, want Holy Fuck, deze sekspeditie gaat over jouw toekomst en daar kun je je maar beter goed over laten voorlichten.” Wil je weten wat de toekomst van seks voor jouw merk, bedrijf of branche betekent? Een keynote of lezing van Holy Fuck heeft impact op: marketing & reclame, health & wellness, maatschappij & politiek, media & entertainment, food & fashion en nog veel meer.
Holy Fuck is uitgeroepen tot beste non fictie boek 2019 en heeft de Alice Indie prijs gewonnen
‘Met de snelheid van een Japanse bullet train beschrijven beide trendwatchers in dit iconische boek een toekomsttijdperk waarin we uiteindelijk geen mensen meer nodig hebben. Holy Fuck biedt je een verrassend en soms onthutsend venster op de toekomst van seks. Een toekomst die uiteraard voor het individu een enorme impact zal hebben, maar ook voor bedrijven, organisaties en merken.’
— Management Blog, 27 juli 2018
Let’s talk about the future, let’s talk about sex

Na het onderzoek naar de toekomst van de kerk, het tweede naar de toekomst van seks, kon het eigenlijk niet anders dan dat zij zich over de dood zou buigen.
Geloof, liefde, hoop. Relaties, zingeving en het einde. De dood na de daad.

Stel je voor dat we 100-125 jaar oud worden, dat het antibioticum van deze tijd uitgevonden wordt onder de noemer senolytica.
Stel je voor dat onze levensverwachting een nieuwe sprong maakt. Dat betekent een ware revolutie, met meer gezinnen in een leven, met een welvaartskloof om te dichten, een nieuw medicijn in het basispakket van de verzekering, baby’s op de bon, liefdes per levensfase en tussenpensioenen. Onderweg naar een langer leven zijn al onze systemen aan een remake toe. Kunnen we dit, willen we dit en zouden we het überhaupt tegen kunnen houden?

Wat heeft de toekomst voor ons in petto als we de meeste genotsmiddelen van ons gezonde leefstijl-lijstje schrappen?
Pleasure Please is het opvolgende onderzoek, na de toekomst van de kerk, seks, de dood, en langer leven. De toekomst van genot gaat over verdoving, verslaving, kortstondige wellust en lange termijn zingeving, over verlangen en zwelgen, connectie en leedvermaak. Relevant voor merken en bedrijven, want welk genot spreek jij aan en zou je willen aanspreken?
Referenties
“Jeanneke hield een inspirerende trendlezing op de SADC strategiedag. De backcasting sessie in vervolg op de trendlezing, was een uitstekende interactieve manier om de trends en disruptors naar ons werk en strategie te vertalen. Niet alleen inspirerend maar ook direct toepasbaar!”
– Jeanet van Antwerpen, CEO at Schiphol area development company
“Met de snelheid van een Japanse bullet train beschrijven beide trendwatchers in dit iconische boek een toekomsttijdperk waarin we uiteindelijk geen mensen meer nodig hebben. Holy Fuck biedt je een verrassend en soms onthutsend venster op de toekomst van seks. Een toekomst die uiteraard voor het individu een enorme impact zal hebben, maar ook voor bedrijven, organisaties en merken.”
– Management Blog, 27 juli 2018
“Wat een genot om met Jeanneke samen te mogen werken. Wat een topper is zij. Zaken waar we vroeger twee dagen de tijd voor namen regelt zij direct in een half uurtje. Ze overziet altijd het grote geheel, vertaalt dat naar detail niveau en houdt continue oog voor cultuur, belangen en bovenal kwaliteit. Ze maakt duidelijk verschil bij Hero en daarnaast is het fantastisch om met haar als persoon samen te werken.”
– CEO Jeroen de Vries van Hero.eu
Columns
Intiem geluid
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Ga lekker liggen, stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren en sluit je ogen.
Een shotje genot
Zou jij genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven?
De daad met draad
Zou jij je virtueel laten betasten? “Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige bocht om de vibrator eruit te laten glippen. En de zwaartekracht werkt weer: je borsten bungelen en die vetrol die je net nog kwijt was, zit er weer.”
Business Talk
Naast dat Jeanneke het gesprek met het publiek aangaat, zit zij aan tafel bij directie- en managementteams om strategie en lange termijn visies mee te ontwikkelen.
Daarnaast werkt zij samen met diverse universiteiten en hogescholen om concepten voor de toekomst te ontwerpen met studenten.
Managementlid
Jeanneke geeft veel lezingen en workshops en werkt met Buro Zorro aan toekomstverkenningen, maar vindt het net zo belangrijk om bij het grotere bedrijfsleven in de dagelijkse aansturing betrokken te zijn. Zij is management teamlid bij een groot bouwbedrijf en bij een bedrijf in IT bemiddeling en vervult diverse toezichthoudende rollen.
Samenwerking TU & Erasmus
Voor publieksprogramma’s en design werkt Jeanneke samen met diverse opleidingen om toekomstscenario’s een gezicht te geven. Seks tech, Death tech, future funeral, en nog meer speculatieve ontwerpen komen tot stand ism universiteiten en hoge scholen waar Jeanneke lezingen verzorgt en studenten van opdrachten voorziet.



Toekomststrategie tip
Naast de urgentie van de dag, werkzaamheden van de maand, doelstellingen van het kwartaal en beleid voor het jaar, behoeft elk bedrijf een duidelijke visie op de toekomst. Als MT lid van diverse bedrijven heeft Jeanneke het MT Toekomst ingevoerd.
Future Family
Jeanneke werkt voor familiebedrijven aan toekomststrategie; continuiteit, opvolging, innovatie en talent staan op de agenda in diverse werksessies.

Jeanneke is oprichter van

Buro Zorro
Buro Zorro is hét buro voor de toekomst. Buro Zorro geeft bedrijven een toekomst. We gaan elke dag op toekomstexpeditie. We signaleren trends, denken mogelijke scenario’s uit en bepalen samen de strategie voor morgen. Inmiddels bestaat het bedrijf 15 jaar, met een prachtige trackrecord aan opdrachtgevers.
What’s in store for the future
Wil jij weten wat de toekomst brengt en wil je dat nu alvast cadeau geven aan je vrienden en geliefdes? Dat kan in de webshop van de toekomst. Lees de verhalen uit de toekomst en bestel nu wat je straks nodig hebt. Een potje janken, bommetje lust en dosis me-time.


Tafelgenoten
Wanneer had je voor het laatst een goed gesprek? En wanneer met iemand die je nog niet kende? Tafelgenoten nodigt je uit voor een lunch of brunch die je aan het denken zet. Want eten verbindt én stimuleert je brein. Een prima voedingsbodem dus voor een middag filosoferen met anderen.
Agenda

14 APRIL
17.00-18.00 Radical Life extension
Online lecture for young professionals for the Inter Company Association