Jeanneke Scholtens is toekomstonderzoeker, spreker en eigenaar van Buro Zorro, Tafelgenoten en What’s in store for the Future. Met een MA in geesteswetenschappen bespreekt en onderzoekt ze thema’s waar mens, technologie, wetenschap en filosofie elkaar raken. Lees op deze site over haar laatste projecten en wat zij voor jou kan betekenen.
Op expeditie naar de toekomst van het leven
Jeanneke gaat elke dag op toekomstexpeditie voor merken, bedrijven en bovenal mensen. Ze schreef het spraakmakende boek Holy Fuck over de toekomst van seks, deed onderzoek naar de toekomst van de kerk en de dood en schreef onlangs haar nieuwste boek over de toekomst van genot: Roes. Met het team van Buro Zorro leert zij professionals trendwatchen. Dit doet ze door middel van diverse trendtrainingen. Op deze manier leert ze de zakelijke markt en overheidsorganisaties hoe ze kunnen inspelen op de toekomst en hoe ze dit kunnen doorvertalen naar hun business.
Jeanneke reist de wereld over, van Tokyo tot Washington, van Dubai tot Vancouver om bedrijven futureproof te maken met de tofste trendsignaleringen en best practices en ze is als toekomststrateeg en interim manager betrokken bij verschillende bedrijven, oa Hero en de Scholtens Groep. Jeanneke is daarnaast toezichthouder bij de Landelijke vereniging van crematoria en Kunstbende. Ze is bekend van onder meer Zembla, EenVandaag, De Coen & Sander Show, de Telegraaf en Andsee.
Referenties
“Jeanneke hield een inspirerende trendlezing op de SADC strategiedag. De backcasting sessie in vervolg op de trendlezing, was een uitstekende interactieve manier om de trends en disruptors naar ons werk en strategie te vertalen. Niet alleen inspirerend maar ook direct toepasbaar!”
– Jeanet van Antwerpen, CEO at Schiphol area development company
“Met de snelheid van een Japanse bullet train beschrijven beide trendwatchers in dit iconische boek een toekomsttijdperk waarin we uiteindelijk geen mensen meer nodig hebben. Holy Fuck biedt je een verrassend en soms onthutsend venster op de toekomst van seks. Een toekomst die uiteraard voor het individu een enorme impact zal hebben, maar ook voor bedrijven, organisaties en merken.”
– Management Blog, 27 juli 2018
“Wat een genot om met Jeanneke samen te mogen werken. Wat een topper is zij. Zaken waar we vroeger twee dagen de tijd voor namen regelt zij direct in een half uurtje. Ze overziet altijd het grote geheel, vertaalt dat naar detail niveau en houdt continue oog voor cultuur, belangen en bovenal kwaliteit. Ze maakt duidelijk verschil bij Hero en daarnaast is het fantastisch om met haar als persoon samen te werken.”
– CEO Jeroen de Vries van Hero.eu
“Jeanneke is een vakvrouw die met de combinatie van haar achtergrond en expertise ons online Congres, als dagvoorzitter, naar een hoger plan wist te leiden. En dankzij haar kundige en enthousiaste begeleiding vormde ons congres bovendien een mooi samenhangend geheel, waar de verschillende sprekers ruimte kregen en er levendige en inspirerende gesprekken ontstonden. Jeanneke zorgde voor een sfeer van verbinding en professionaliteit die wij zo belangrijk vinden in deze online tijden!”
– Directeur Drs. Monique Rook, Nederlands Instituut van Psychologen

ROES
28 februari verscheen het nieuwste boek van Jeanneke: ROES – een verslavende zoektocht naar genot. Het boek is uitgegeven door BOT uitgevers. Bestel jouw exemplaar nu.
“De dag van de ommekeer was donderdag 23 mei, nu 2,5 jaar geleden. De dag dat ik stopte met drinken. Terwijl ik dacht vette zelfreflectie te hebben, sloeg ie me nu toch even keihard op mijn bek. Omdat ik niet de wijn dronk, maar de wijn mij. En dus stopte ik. Abrupt”.
Jeanneke Scholtens, toekomstonderzoeker met een fikse verslavingsgevoeligheid, besluit zichzelf als studieobject te gebruiken in haar onderzoek naar genot. Wat volgt is Roes: een eerlijke, grappige en confronterende zoektocht. Want waar komt die hang naar wijn vandaan? Waarom is die roes zo aantrekkelijk? Hoe werkt genot en waarom zijn we er allemaal naar op zoek? En waar moet ze nú haar shotje genot vandaan halen?
Te boeken lezingen
Thema’s die nooit vervelen, iedereen aangaan, maar we vaak uit de weg gaan: de kerk, de dood en seks. Eigenlijk geloof, hoop en liefde. Dit zijn de thema’s waar Jeanneke bij Buro Zorro dagelijks onderzoek naar doet en het gesprek met het publiek over aangaat. Jeanneke boeken? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
“Wij hebben met 20 jongeren een lezing bij mogen wonen. Het was zo inspirerend dat we het er 6 maanden later nog over hebben.”
Lezen, luisteren & kijken
Jeanneke verschijnt regelmatig in de media over trends, trendwatching en toekomstvisies. Meer weten over de mogelijkheden voor een mediasamenwerking? Neem contact op.
“Door eeuwenoude taboes te doorbreken doet Jeanneke aan echte systeemverandering.”
Business talk
Naast dat Jeanneke het gesprek met het publiek aangaat, zit zij aan tafel bij directie- en managementteams om strategie en lange termijn visies mee te ontwikkelen.
Daarnaast werkt zij samen met diverse universiteiten en hogescholen om concepten voor de toekomst te ontwerpen met studenten.
“Jeanneke brengt toekomstonderzoek op een toegankelijke en inspirerende manier.”
Managementlid
Jeanneke geeft veel lezingen en workshops en werkt met Buro Zorro aan toekomstverkenningen, maar vindt het net zo belangrijk om bij het grotere bedrijfsleven in de dagelijkse aansturing betrokken te zijn. Zij is management teamlid bij een groot bouwbedrijf en bij een bedrijf in IT bemiddeling en vervult diverse toezichthoudende rollen.
Samenwerking TU & Erasmus
Voor publieksprogramma’s en design werkt Jeanneke samen met diverse opleidingen om toekomstscenario’s een gezicht te geven. Seks tech, Death tech, future funeral, en nog meer speculatieve ontwerpen komen tot stand ism universiteiten en hoge scholen waar Jeanneke lezingen verzorgt en studenten van opdrachten voorziet.



Toekomststrategie tip
Naast de urgentie van de dag, werkzaamheden van de maand, doelstellingen van het kwartaal en beleid voor het jaar, behoeft elk bedrijf een duidelijke visie op de toekomst. Als MT lid van diverse bedrijven heeft Jeanneke het MT Toekomst ingevoerd.