Jeanneke Scholtens is toekomstonderzoeker, spreker, schrijver en eigenaar van Buro Zorro, Tafelgenoten en What’s in store for the Future. Met een MA in geesteswetenschappen bespreekt en onderzoekt ze thema’s waar mens, technologie, wetenschap en filosofie elkaar raken. Met haar werk helpt Jeanneke mensen ruimer te denken.
Op expeditie naar de toekomst van het leven
Jeanneke gaat elke dag op toekomstexpeditie voor merken, bedrijven en bovenal voor mensen. Ze schreef een eerlijk, confronterend, persoonlijk én maatschappelijk boek over onze honger naar genot: Roes (2022), ze schreef het spraakmakende boek Holy Fuck (2018) over de toekomst van seks en deed onderzoek naar de toekomst van de kerk en de dood. Onlangs verschenen haar nieuwste boeken Hoop (2024) en De toekomst is fantastisch (2024). Jeanneke is eigenaar van Buro Zorro, een trendwatchplatform voor professionals die vooruit willen kijken. Ze onderzoekt maatschappelijke veranderingen en helpt bedrijven en overheidsorganisaties beter in te spelen op de toekomst. Met het team van Buro Zorro leert zij professionals toekomstdenken en trendwatchen. Jeanneke is daarnaast als toekomststrateeg en toezichthouder betrokken bij verschillende bedrijven.
Te boeken lezingen
Toekomstdenken is niet alleen voor bedrijven en organisaties. Je eigen toekomst en die van de samenleving zijn minstens zo interessant en beïnvloedbaar. Jeanneke Scholtens helpt mensen ruimer te denken door middel van lezingen, gesprekken en haar boeken.
Jeanneke onderzoekt thema’s die ons allemaal aangaan. Of het nu over seks, de dood, de kerk of genot gaat, over klimaatverandering, vergrijzing, polarisering of hoop, Jeanneke kan er met een ijzersterke combinatie van kennis en hoop over vertellen. Jeanneke boeken? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken of boek direct een lezing bij
Boeken
Jeanneke duikt met haar boeken in grote filosofische thema’s, om weer boven te komen met begrijpelijke taal en toepasbare kennis. Ze werpt nieuw licht op maatschappelijke vraagstukken, zoals de ouder wordende mens, onze honger naar genot en de veranderende tijdgeest. Ze creëert hierbij ruimte om hoopvol te zijn voor de toekomst.
Jeanneke Scholtens is ook de bedenker achter Tafelgenoten en What’s in Store for the future. Ze haalt de toekomst naar het heden en brengt mensen bij elkaar.
Tafelgenoten
Tafelgenoten is een uitnodiging om met een aantal mensen te lunchen en in gesprek te gaan over filosofische thema’s. Want samen eten verbindt en vormt een uitstekende voedingsbodem voor dialoog.
What’s in store for the future
What’s in store for the future is een online winkel met producten die ons aan het denken zetten. Je vindt daar al haar boeken, tools en spellen, maar ook speculatieve ontwerpen als lustpillen die verliefdheid uitschakelen en crèmes die ons verdriet verhullen. Ze werpen de vraag op: ‘Zou jij het kopen als het kon?’
“Vóór alles is Jeanneke Scholtens een realistische optimist. Ze heeft hoop voor de toekomst. Niet omdat ze haar ogen sluit voor de grote vraagstukken van nu, maar juist omdat ze verder kijkt. Door ruim te denken, ontstaat ruimte om te handelen. Er is altijd iets dat we kunnen doen om bij te dragen aan een betere toekomst.”
In de media
Jeanneke verschijnt regelmatig in de media over trends, trendwatching en toekomstvisies. Meer weten over de mogelijkheden voor een mediasamenwerking? Neem contact op.
“Door eeuwenoude taboes te doorbreken doet Jeanneke aan echte systeemverandering.”
Strategie sessies
Jeanneke begeleidt als strateeg diverse sessies voor jouw organisatie. Zet een ijzersterke merkstrategie neer en/of duik in de toekomst van jouw markt en zorg dat jouw bedrijf of organisatie toekomstbestendig wordt.
Board room
Jeanneke schuift aan bij directie- en managementteams om de strategie en lange termijn visies mee te ontwikkelen. Naast de jaarverslagen, de kwartaalcijfers en de maandrapportages, zet zijn de toekomst op de agenda.
“Jeanneke brengt toekomstonderzoek op een toegankelijke en inspirerende manier.”
Managementlid
Jeanneke geeft veel lezingen en workshops en werkt met Buro Zorro aan toekomstverkenningen, maar vindt het net zo belangrijk om bij het grotere bedrijfsleven in de dagelijkse aansturing betrokken te zijn. Zij is management teamlid bij een groot bouwbedrijf en bij een bedrijf in IT bemiddeling en vervult diverse toezichthoudende rollen.
Samenwerking in het onderwijs
Voor publieksprogramma’s en design werkt Jeanneke samen met diverse opleidingen om toekomstscenario’s een gezicht te geven. Seks tech, Death tech, future funeral, en nog meer speculatieve ontwerpen komen tot stand ism universiteiten en hoge scholen waar Jeanneke lezingen verzorgt en studenten van opdrachten voorziet.
Toekomststrategie tip
Naast de urgentie van de dag, werkzaamheden van de maand, doelstellingen van het kwartaal en beleid voor het jaar, behoeft elk bedrijf een duidelijke visie op de toekomst. Als MT lid van diverse bedrijven heeft Jeanneke het MT Toekomst ingevoerd.
Agenda
11 DECEMBER
Lezing De toekomst is fantastisch
ENKHUIZEN, besloten
6 JANUARI
Nieuwjaars-speech De Toekomst is fantastisch
Info volgt
10 JANUARI
Lezing De toekomst is fantastisch
ROTTERDAM
Referenties
“Jeanneke hield een inspirerende trendlezing op de SADC strategiedag. De backcasting sessie in vervolg op de trendlezing, was een uitstekende interactieve manier om de trends en disruptors naar ons werk en strategie te vertalen. Niet alleen inspirerend maar ook direct toepasbaar!”
– Jeanet van Antwerpen, CEO at Schiphol area development company
“Met de snelheid van een Japanse bullet train beschrijven beide trendwatchers in dit iconische boek een toekomsttijdperk waarin we uiteindelijk geen mensen meer nodig hebben. Holy Fuck biedt je een verrassend en soms onthutsend venster op de toekomst van seks. Een toekomst die uiteraard voor het individu een enorme impact zal hebben, maar ook voor bedrijven, organisaties en merken.”
– Management Blog, 27 juli 2018
“Wat een genot om met Jeanneke samen te mogen werken. Wat een topper is zij. Zaken waar we vroeger twee dagen de tijd voor namen regelt zij direct in een half uurtje. Ze overziet altijd het grote geheel, vertaalt dat naar detail niveau en houdt continue oog voor cultuur, belangen en bovenal kwaliteit. Ze maakt duidelijk verschil bij Hero en daarnaast is het fantastisch om met haar als persoon samen te werken.”
– CEO Jeroen de Vries van Hero.eu
“Jeanneke is een vakvrouw die met de combinatie van haar achtergrond en expertise ons online Congres, als dagvoorzitter, naar een hoger plan wist te leiden. En dankzij haar kundige en enthousiaste begeleiding vormde ons congres bovendien een mooi samenhangend geheel, waar de verschillende sprekers ruimte kregen en er levendige en inspirerende gesprekken ontstonden. Jeanneke zorgde voor een sfeer van verbinding en professionaliteit die wij zo belangrijk vinden in deze online tijden!”
– Directeur Drs. Monique Rook, Nederlands Instituut van Psychologen
“Open en indrukwekkend was trendwatcher Jeanneke Scholtens tijdens de workshop van FoodserviceXs. De bijeenkomst richtte het vizier op 2050. Als ‘toekomstonderzoeker met een fikse verslavingsgevoeligheid’ wist zij als geen ander dat elk mens tegenwoordig verlangt en hunkert naar iets teveel.”
– Steffen van Beek, Foodclicks
“Aanstekelijke passie voor de (waardes van) toekomst. Met behulp van pakkende beelden, relevante statistieken en inspirerende voorbeelden wist Jeanneke de zaal te betrekken bij de uitdagingen en mogelijkheden die voor ons liggen. Wat deze ervaring echt onderscheidde, is dat ze iedereen uitdaagde om eigen aannames en overtuigingen ter discussie te stellen en zich af te vragen welke rol wijzelf willen spelen in het vormgeven van de toekomst.”
– Milena Jankovic