De dood. Praat erover. Niet eroverheen. - Buro Zorro
Dooddoener

Campagne: De Dood.
Praat erover. Niet eroverheen.

🪦 Van taboe naar gesprek. In ons onderzoek naar de toekomst van de dood doken we in de mogelijkheden en uitdagingen rondom het einde van het leven. We onderzochten hierbij ook welke plek dood heeft in onze cultuur. Veel innovaties zijn erop gericht om ons leven te verlengen om de dood zo lang mogelijk uit te stellen en onze doodscultuur is er veelal op geënt om de dood zover mogelijk van ons af te zetten. Maar de laatste jaren zien we een kanteling. Met de babyboomgeneratie die vooraan loopt in de vergrijzingsmars, en het coronatijdperk wat ons dwingt om het over de dood te hebben, komt de dood steeds meer op de agenda te staan. We zien nieuwe producten, diensten en organisaties die zich richten op het in de hand nemen van, en praten over, het einde. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voor een andere kijk op de dood: laten we het er alvast over hebben. 

💬 De dooddoeners van Sire. Stichting Ideële Reclame (SIRE) is een Nederlandse stichting die reclamecampagnes maakt over onderwerpen die door de makers als maatschappelijk probleem worden gezien. Met hun laatste campagne “De dood. Praat erover. Niet eroverheen” willen ze goede gesprekken over de dood stimuleren. Erover praten verrijkt en verbindt en neemt de angst voor de dood weg, maar dat doen we als Nederlanders toch niet genoeg. Uit het onderzoek van SIRE blijkt bijvoorbeeld dat meer dan de helft van de Nederlanders op een betere manier afscheid had willen nemen van iemand die overleden is en dat slechts 27 procent van de Nederlanders alles tegen hun naasten heeft gezegd, mochten ze komen te overlijden. Mensen praten er liever niet over of relativeren het verdriet. In de spotjes en op de website staan hierom ‘dooddoeners’ centraal. Dit zijn veelgebruikte zinnen die we vaak vanuit ongemak zeggen, waarmee een goed gesprek over het onderwerp uit de weg wordt gegaan zoals “Kunnen we het over iets gezelligers hebben?” En “Het leven gaat verder”. Maak jij je weleens schuldig aan deze dooddoeners? 

🚀 Benieuwd wat de toekomst van de dood nog meer te bieden heeft? 
Boek de lezing ‘de toekomst van de dood’.

More articles

Mushroom boardroom
4 juli 2022
Een brand designer die een druppeltje LSD in de koffie gooit voor brand new thoughts. Een verveelde huisvader of -moeder die kookt met magische paddenstoelen om de dagelijkse sleur te doorbr...
Twijfelen
23 juni 2022
Stapels boeken liggen nog op me te wachten, lonkend op een boekentafel in mijn kantoor en loerend op het nachtkastje naast mijn bed. De belofte op meer kennis en nog meer twijfel. Want ik ge...
Trendtraining: Leren trendwatchen
25 mei 2022
Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe...
De toekomst van het toilet
5 april 2022
Hoewel we het toilet bijna niet anders kunnen voorstellen dan we het nu kennen, kunnen technologische en maatschappelijke ontwikkelingen onze relatie met de pot gaan veranderen.
Alcoholvrij genot
16 maart 2022
Alcohol is diep verankerd in onze cultuur. Een lekker gerecht, even bijkletsen op een terras of een gezellige borrel; daar hoort een drankje bij. Maar dit lijkt langzaam te veranderen.
De toekomst van materialisme
14 februari 2022
De mentaliteit van onze huidige wegwerpmaatschappij lijkt langzaam te veranderen. Een verzameling van innovaties probeert oplossingen te bieden voor producten die normaliter snel vergaan om ...
De dood. Praat erover. Niet eroverheen.
9 februari 2022
Van taboe naar gesprek. In ons onderzoek naar de toekomst van de dood doken we in de mogelijkheden en uitdagingen rondom het einde van het leven. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voo...
De toekomst van seksueel welzijn
3 januari 2022
Hoe ziet de toekomst van seksueel welzijn eruit? Welke behoeften, veranderingen en nieuwe innovaties zien we de komende jaren? Zorro dook de toekomst in van de meest intieme delen van ons be...
Genetische modificatie
2 december 2021
Obesitas als oplossing voor het voedselprobleem. Een team van wetenschappers vond een ongebruikelijke truc voor het telen van grotere en stevigere gewassen. Ze brachten een menselijk gen in ...
De toekomst van landbouw
17 november 2021
Van de bio-industrie… Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen om mens en dier gezond te houden. Op dit moment consumeren we een aanzienlijk deel van deze eiwitten via dierlijke producten. Om de...
Merkstrategie
18 april 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 maart 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 februari 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 februari 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 februari 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 februari 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 februari 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Hunting for happiness
10 februari 2021
We zoeken naar geluk in de liefde, in vriendschappen, in betekenisgeving, in religie, in de natuur, in de kunst. In onszelf. We roepen massaal om precies 00.00 op 1 januari ‘gelukkig nieuw j...
Hunting for hedonia
10 februari 2021
Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In dit eerste deel een sneak preview op de toekomst va...
Weerbaar wonen (ook na de pandemie)
10 februari 2021
Sinds de uitbraak van het coronavirus is de interesse naar bunkers sterk gestegen; de bunkerbouwers van Atlas Survival Shelters krijgen aanvragen van over de hele wereld.
Leave a Comment