De schoonheid van lelijkheid - Buro Zorro
Ugly People

De schoonheid van lelijkheid

Je hebt hem vast wel ergens gezien, op het schoolplein, op de markt, op de luchthaven. Het kleurrijke monstertje met de vlijmscherpe tandjes: huggy wuggy. Het is een schreeuwend lelijke knuffel, die als hype over alle schoolpleinen waait en in de onschuldige kinderhandjes achterblijft. Het monstertje is afkomstig uit het horrorspel Poppy Playtime, wat heus niet voor jouw kleuter bedoeld is, maar inmiddels in talloze kinder youtube filmpjes zijn opwachting maakt en zo razend populair werd.

Lelijke hypes zijn van alle tijden. Spijkerbroeken met enorme scheuren, ik heb zelf een klein Gothic verleden met zwarte haarlokken en zwarte nagels, terwijl klasgenootjes Juicy op de kont van hun joggingbroek hadden staan geschreven. Lelijk is lekker, comfortabel, van alle tijden en: heel hard nodig.

 

Lelijk is in.

Op Instagram word ik ‘s morgensvroeg opgeschrikt door make up artists die zichzelf zo lelijk maken als Marilyn Manson nog nooit gelukt is. Japanse tienermeisjes en -jongens dossen zichzelf in allerhande patronen uit die niet matchen om zó unfashionable te zijn, dat het weer fashionable is. En in de stories van vrienden komen ‘eerlijke’ foto’s voorbij door de rage die BeReal heet: deel een foto exact van dit moment, precies zoals het is, zonder vals te spelen. Ook al zit je op je bank met je lelijke mok in je onesie en je crocs stiekem een zak chips leeg te vreten. Ondertussen kun je handelen in lelijke NFT’s. Ugly People is een collectie van 10.000 unieke non fungible tokens, die laat zien dat iedereen lelijkheid en imperfectie in zich draagt, dat we dit zouden moeten vieren. Omdat het precies is, wat ons mens maakt.

 

Perfectie was in.

Maar wacht even.. We waren toch allemaal bevangen door de zelfverbeteringshysterie, met raw food diëten, fitgirls and -boys, foto’s van prachtig opgemaakte gerechten alsof we allemaal foodstylisten zijn? Getuitte lippen en kekke filters op Instagram, gladde wangen en voorhoofden op de buis. Het was toch ons ultieme doel om na te streven? We keken hier toch zo graag naar? Verlangend. Bewonderend. Onderweg gingen we er zelfs even in geloven dat het perfecte ook bereikbaar voor ons zou zijn. We droegen er zelfs aan bij. Met perfecte plaatjes van dagen vol orgastische hoogtepunten, fotogenieke koffiemomentjes en heel veel mooi weer. Terwijl we ook somber, dom, lelijk, verward, chaotisch en onrustig zijn. Met futloos haar en geen zin, in niks. En zo raakten we uiteindelijk teleurgesteld. In onszelf. Het was o zo nastreefbaar, die gestyleerde perfectie, maar het bleek o zo onhaalbaar.

 

Perfectie is uit.

Maakbaarheid was een prachtige droom, maar hoe ouder we worden hoe vluchtiger en grilliger de droom bleek. Het bleek schone schijn. Hoe ouder je wordt, hoe meer je leert te wennen aan je eigen sterfelijkheid en daarmee gepaard gaande vergankelijkheid. En niet alleen mijn generatie komt in opstand, ook generatie z en alpha, die liever wil laten zien, hoe ze écht zijn. Het vinden van schoonheid in imperfectie is al even gaande als trend. Met de Japanse kunst kintsugi leerden we dat een gelijmd bord niet minder mooi is, dan een heel exemplaar. Echte vrouwenlichamen domineren steeds vaker social media, met vitiligo, striae en post partum buiken. En terecht.

Schoonheidsidealen zijn er, maar we weten inmiddels allemaal wel dat ze niet te bereiken zijn. Dat ze ons zelfbeeld verpesten, dat we jonge mensen een onmogelijke spiegel voorhouden. En dat we er uiteindelijk alleen maar ongelukkig van worden. Terwijl imperfectie en uiteindelijk aan de andere uiterste zijde lelijkheid een fantastische aantrekkingskracht op ons heeft. Haak aan op de lelijke trend.

 

Wil je wat lelijke inspiratie?

Een paar trendsignalen, oud en nieuw, op een rijtje
BeReal: https://bere.al/en
Ugly veggies: https://www.imperfectfoods.com
Crocs https://www.crocs.nl
Ugly NFT’s https://uglypeople.art/#/
Het boek Wie ben ik als niemand kijkt van Liesbeth Woertman

More articles

Koffieliefde
8 November 2022
We bestellen cappuccino, cortado, havermelk koffie, frappuccino, Latte macchiato, Almond Milk Honey Flat White of Vanilla Latte zonder blikken of blozen. Voeg daar nu eens Cold brew, plantaa...
De schoonheid van lelijkheid
3 October 2022
Lelijke hypes zijn van alle tijden. Spijkerbroeken met enorme scheuren, ik heb zelf een klein Gothic verleden met zwarte haarlokken en zwarte nagels, terwijl klasgenootjes Juicy op de kont v...
Brein en billen
25 August 2022
Boeken over het overprikkelde brein, breinfitness, het verstrooide brein, wat yoga doet met je brein, het verslaafde brein en brein-hacks, vliegen door de handen van de pakketbezorgers. Iede...
Mushroom boardroom
4 July 2022
Een brand designer die een druppeltje LSD in de koffie gooit voor brand new thoughts. Een verveelde huisvader of -moeder die kookt met magische paddenstoelen om de dagelijkse sleur te doorbr...
Twijfelen
23 June 2022
Stapels boeken liggen nog op me te wachten, lonkend op een boekentafel in mijn kantoor en loerend op het nachtkastje naast mijn bed. De belofte op meer kennis en nog meer twijfel. Want ik ge...
Trendtraining: Leren trendwatchen
25 May 2022
Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe...
De toekomst van het toilet
5 April 2022
Hoewel we het toilet bijna niet anders kunnen voorstellen dan we het nu kennen, kunnen technologische en maatschappelijke ontwikkelingen onze relatie met de pot gaan veranderen.
Alcoholvrij genot
16 March 2022
Alcohol is diep verankerd in onze cultuur. Een lekker gerecht, even bijkletsen op een terras of een gezellige borrel; daar hoort een drankje bij. Maar dit lijkt langzaam te veranderen.
De toekomst van materialisme
14 February 2022
De mentaliteit van onze huidige wegwerpmaatschappij lijkt langzaam te veranderen. Een verzameling van innovaties probeert oplossingen te bieden voor producten die normaliter snel vergaan om ...
De dood. Praat erover. Niet eroverheen.
9 February 2022
Van taboe naar gesprek. In ons onderzoek naar de toekomst van de dood doken we in de mogelijkheden en uitdagingen rondom het einde van het leven. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voo...
De toekomst van seksueel welzijn
3 January 2022
Hoe ziet de toekomst van seksueel welzijn eruit? Welke behoeften, veranderingen en nieuwe innovaties zien we de komende jaren? Zorro dook de toekomst in van de meest intieme delen van ons be...
Genetische modificatie
2 December 2021
Obesitas als oplossing voor het voedselprobleem. Een team van wetenschappers vond een ongebruikelijke truc voor het telen van grotere en stevigere gewassen. Ze brachten een menselijk gen in ...
De toekomst van landbouw
17 November 2021
Van de bio-industrie… Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen om mens en dier gezond te houden. Op dit moment consumeren we een aanzienlijk deel van deze eiwitten via dierlijke producten. Om de...
Merkstrategie
18 April 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 March 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 February 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 February 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 February 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 February 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 February 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...

More articles

Koffieliefde
8 November 2022
We bestellen cappuccino, cortado, havermelk koffie, frappuccino, Latte macchiato, Almond Milk Honey Flat White of Vanilla Latte zonder blikken of blozen. Voeg daar nu eens Cold brew, plantaa...
De schoonheid van lelijkheid
3 October 2022
Lelijke hypes zijn van alle tijden. Spijkerbroeken met enorme scheuren, ik heb zelf een klein Gothic verleden met zwarte haarlokken en zwarte nagels, terwijl klasgenootjes Juicy op de kont v...
Brein en billen
25 August 2022
Boeken over het overprikkelde brein, breinfitness, het verstrooide brein, wat yoga doet met je brein, het verslaafde brein en brein-hacks, vliegen door de handen van de pakketbezorgers. Iede...
Mushroom boardroom
4 July 2022
Een brand designer die een druppeltje LSD in de koffie gooit voor brand new thoughts. Een verveelde huisvader of -moeder die kookt met magische paddenstoelen om de dagelijkse sleur te doorbr...
Twijfelen
23 June 2022
Stapels boeken liggen nog op me te wachten, lonkend op een boekentafel in mijn kantoor en loerend op het nachtkastje naast mijn bed. De belofte op meer kennis en nog meer twijfel. Want ik ge...
Trendtraining: Leren trendwatchen
25 May 2022
Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe...
De toekomst van het toilet
5 April 2022
Hoewel we het toilet bijna niet anders kunnen voorstellen dan we het nu kennen, kunnen technologische en maatschappelijke ontwikkelingen onze relatie met de pot gaan veranderen.
Alcoholvrij genot
16 March 2022
Alcohol is diep verankerd in onze cultuur. Een lekker gerecht, even bijkletsen op een terras of een gezellige borrel; daar hoort een drankje bij. Maar dit lijkt langzaam te veranderen.
De toekomst van materialisme
14 February 2022
De mentaliteit van onze huidige wegwerpmaatschappij lijkt langzaam te veranderen. Een verzameling van innovaties probeert oplossingen te bieden voor producten die normaliter snel vergaan om ...
De dood. Praat erover. Niet eroverheen.
9 February 2022
Van taboe naar gesprek. In ons onderzoek naar de toekomst van de dood doken we in de mogelijkheden en uitdagingen rondom het einde van het leven. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voo...
De toekomst van seksueel welzijn
3 January 2022
Hoe ziet de toekomst van seksueel welzijn eruit? Welke behoeften, veranderingen en nieuwe innovaties zien we de komende jaren? Zorro dook de toekomst in van de meest intieme delen van ons be...
Genetische modificatie
2 December 2021
Obesitas als oplossing voor het voedselprobleem. Een team van wetenschappers vond een ongebruikelijke truc voor het telen van grotere en stevigere gewassen. Ze brachten een menselijk gen in ...
De toekomst van landbouw
17 November 2021
Van de bio-industrie… Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen om mens en dier gezond te houden. Op dit moment consumeren we een aanzienlijk deel van deze eiwitten via dierlijke producten. Om de...
Merkstrategie
18 April 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 March 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 February 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 February 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 February 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 February 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 February 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Leave a Comment
Inschrijven toekomstnieuws Buro Zorro nieuwsbrief