De toekomst van materialisme - Buro Zorro
De toekomst van materialisme

De mentaliteit van onze huidige wegwerpmaatschappij lijkt langzaam te veranderen. Een verzameling van innovaties probeert oplossingen te bieden voor producten die normaliter snel vergaan om zo een nieuwe invulling te geven aan materialisme. Hoe gaan we in de toekomst met onze spullen om? En hoe kan de toekomst van consumeren eruit zien?

Een emotionele band met producten

💑 Hoe goed ken jij jouw spullen? Weet jij waar, wanneer en door wie jouw spullen zijn gemaakt? Hoe lang de levensverwachting is? En wat jouw verantwoordelijkheden zijn als eigenaar? We zien steeds meer ontwerpers die zich bezig houden met deze vraagstukken. Ze bedenken oplossingen waarmee we onze spullen beter kunnen leren kennen zodat we er écht een connectie mee kunnen maken en de liefde kunnen bieden die ze verdienen.
💡 Innovatie: de geboorte van een yo-yo. Voor haar afstudeerproject aan de Design Academy in Eindhoven creëerde Sina Grebrodt een installatie waarin je samen met een yo-yo stappen doorloopt om de emotionele verbinding aan te gaan. Zo zie je onder andere de ‘geboorte’ van de yo-yo in de fabriek, ontmoet je zijn ouders en kijk je de yo-yo recht in zijn ‘ogen’ aan. Aan het einde van de rit krijg je geen bonnetje, maar onderteken je een pledge of devotion waarin je belooft de relatie met de yo-yo te onderhouden.

Producten die met je mee veranderen

Langer plezier van je producten De producten die we kopen zijn vaak heel precies afgestemd op onze behoeften in een specifiek moment. Er wordt een passende variant ontwikkeld voor bijvoorbeeld elke levensfase, gender, lichaam, het weer, activiteiten en de mode. Als een van deze elementen verandert – bijvoorbeeld je gezin of kinderen die groeien – is het weer tijd voor wat nieuws, en zijn de oude producten niet meer nodig. Dit kan anders. We zien verschillende ontwerpers die zich richten op verantwoord consumeren en zo de volgende generatie inspireren om hun producten langer te gebruiken.
💡 Innovatie: kleding die met je meegroeit. Petit Pli gelooft dat ontwerpen die aan echte menselijke behoeften voldoen nooit zullen worden weggegooid. Ze hebben hierom genderloze kleding ontworpen die kan uitvouwen zodat het zich aanpast aan een breed scala aan lichaamsvormen en -maten, stijlen, activiteiten en doelen. Om te bepalen of hun producten toekomstbestendig genoeg zijn gebruiken ze de ‘Mars Test’. Op mars zal je ongeveer zeven maanden moeten wachten op een vervanging van de aarde, dus de kledingstukken die je meeneemt moeten veelzijdig, comfortabel, essentiëeel en extreem sterk zijn. Elk kledingstuk van Petit Pli voldoet aan deze criteria.

More articles

Twijfelen
23 juni 2022
Stapels boeken liggen nog op me te wachten, lonkend op een boekentafel in mijn kantoor en loerend op het nachtkastje naast mijn bed. De belofte op meer kennis en nog meer twijfel. Want ik ge...
Trendtraining: Leren trendwatchen
25 mei 2022
Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe...
De toekomst van het toilet
5 april 2022
Hoewel we het toilet bijna niet anders kunnen voorstellen dan we het nu kennen, kunnen technologische en maatschappelijke ontwikkelingen onze relatie met de pot gaan veranderen.
Alcoholvrij genot
16 maart 2022
Alcohol is diep verankerd in onze cultuur. Een lekker gerecht, even bijkletsen op een terras of een gezellige borrel; daar hoort een drankje bij. Maar dit lijkt langzaam te veranderen.
De toekomst van materialisme
14 februari 2022
De mentaliteit van onze huidige wegwerpmaatschappij lijkt langzaam te veranderen. Een verzameling van innovaties probeert oplossingen te bieden voor producten die normaliter snel vergaan om ...
De dood. Praat erover. Niet eroverheen.
9 februari 2022
Van taboe naar gesprek. In ons onderzoek naar de toekomst van de dood doken we in de mogelijkheden en uitdagingen rondom het einde van het leven. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voo...
De toekomst van seksueel welzijn
3 januari 2022
Hoe ziet de toekomst van seksueel welzijn eruit? Welke behoeften, veranderingen en nieuwe innovaties zien we de komende jaren? Zorro dook de toekomst in van de meest intieme delen van ons be...
Genetische modificatie
2 december 2021
Obesitas als oplossing voor het voedselprobleem. Een team van wetenschappers vond een ongebruikelijke truc voor het telen van grotere en stevigere gewassen. Ze brachten een menselijk gen in ...
De toekomst van landbouw
17 november 2021
Van de bio-industrie… Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen om mens en dier gezond te houden. Op dit moment consumeren we een aanzienlijk deel van deze eiwitten via dierlijke producten. Om de...
Merkstrategie
18 april 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 maart 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 februari 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 februari 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 februari 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 februari 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 februari 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Hunting for happiness
10 februari 2021
We zoeken naar geluk in de liefde, in vriendschappen, in betekenisgeving, in religie, in de natuur, in de kunst. In onszelf. We roepen massaal om precies 00.00 op 1 januari ‘gelukkig nieuw j...
Hunting for hedonia
10 februari 2021
Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In dit eerste deel een sneak preview op de toekomst va...
Weerbaar wonen (ook na de pandemie)
10 februari 2021
Sinds de uitbraak van het coronavirus is de interesse naar bunkers sterk gestegen; de bunkerbouwers van Atlas Survival Shelters krijgen aanvragen van over de hele wereld.
Een ode aan digitale mode
10 februari 2021
Kleding is voor veel van ons een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Of beter gezegd: identiteiten, want in deze moderne samenleving vinden we steeds opnieuw uit wie we zijn.
Leave a Comment