Het genot van geven - Buro Zorro

Het genot van geven

Geven, recyclen, bomen planten of een digitaal mandje vol met goede deals? De Amerikaanse koopjestraditie Black Friday heeft zich de afgelopen jaren in de Nederlandse cultuur genesteld en voor dit jaar worden recordomzetten verwacht. Maar dit jaar zien we retailers, merken en organisaties ook andere tradities starten waarbij het niet gaat om individueel koopgenot, maar om geven en goed doen.

We gaan op verkenning: waarom ontstaan deze nieuwe initiatieven? Wat zegt dit over de tijdsgeest? Hoe beïnvloedt dit ons geluksgevoel? En wat kun jij ermee?

⚡️ Initiatieven voor een betere wereld. Giving Tuesday heeft als doel gezamenlijk een meer rechtvaardige en vrijgevige wereld te bouwen. Dinsdag 1 december kun je op veel verschillende manieren als individu of organisatie meedoen. Deelnemers organiseren bijvoorbeeld een diner voor alleenstaanden, een campagne voor duurzaamheid, of doen heel simpel een keer boodschappen voor de buurvrouw. Green Friday is een milieubewust alternatief voor Black Friday. Deelnemende organisaties willen de consument eraan herinneringen dat hij zelf verantwoordelijk is voor de aankoopkeuzes die hij maakt, en dus ook voor de concrete gevolgen. Hierom geven ze geen kortingen, maar planten ze bomen bij de aankopen. Ikea heeft een eigen initiatief gestart. Tijdens Bring Back Friday kun je oude meubels inleveren zodat Ikea ze een tweede leven kan geven. Jij krijgt dan de dubbele terugkoopwaarde van je product terug om iets duurzaams voor in je huis te kopen.

💗 Van ‘ik’ naar ‘wij’. Hoewel Black Friday de startperiode is van een seizoen van geven en samenzijn staat tijdens Black Friday de ‘ik’ centraal. Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels worden op Black Friday alle morele standaarden van de consument aan de kant geschoven. Dit heeft een grote impact op het milieu: extra producten moeten geproduceerd, verpakt en bezorgd worden en veel retouren kunnen niet meer verkocht worden en worden vernietigd. Deze ‘zwarte vrijdag’ doet zo langzaam haar naam goed. Deze nieuwe initiatieven zetten het ‘wij’ centraal. Het gaat hier niet meer om zelfactualisatie, maar ander-actualisatie. Een ander voorbeeld van deze verschuiving is de Open Fridge van Jumbo. In deze solidaire koelkast kunnen klanten producten doneren voor iemand die het meer nodig heeft. We zien de tijdgeest veranderen van hyperindividualisme naar altruïsme. Zo verschuiven we naar een post-purpose tijdperk.

💡Kopen maakt gelukkig, goed doen maakt gelukkiger. Het is niet gek dat we massaal inkopen tijdens Black Friday. Onze hersenen maken namelijk een geluksgevoel aan wanneer we iets kopen. En als we deze kortingen zien kan ons brein de aankoop niet meer rationaliseren. Het resultaat: we voelen ons fantastisch! De korte duur van de kortingen zorgt ervoor dat we, zelfs als we niet echt iets nodig hebben, deze deals vaak niet kunnen weerstaan. Kopen maakt dus gelukkig. Maar wist je dat goed doen ons nog gelukkiger maakt? Geven aan een ander maakt gelukkiger dan kopen, en als mensen te horen krijgen dat ze heel milieuvriendelijk zijn voelen ze zich letterlijk warmer omdat ze bijdragen aan een algemeen belang. En bij deze nieuwe tradities geldt hetzelfde als bij de tijdelijke kortingen: een bijdrage leveren wordt makkelijk gemaakt en deze tijdelijke deals zijn bijna niet te weerstaan. De genoemde initiatieven zijn dus niet alleen goed voor onze omgeving, maar wij krijgen ook een geluksgevoel door bij te dragen aan een groter goed! Hoe draag jij dit weekend bij aan een gelukkige wereld?

🚀 Meer weten over genot en geluk? In Pleasure Please vertellen we je alles over de toekomst van genot. Vanaf december te boeken als (virtuele) lezing, workshop of training!

Bronnen 

Recordomzetten Black Friday 2020 https://retailtrends.nl/news/62433/online-aankopen-op-black-friday-verdubbelen-dit-jaar

Patrick Wessels over Black Friday en Giving Tuesday https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4942076/giving-tuesday-black-friday-cyber-monday-kopen-uitgeven-goede-doel

Retouren Black Friday https://nederlandactueel.nl/nieuws/black-friday-kater-enorme-stroom-retouren

Geluksgevoel kopen met korting https://www.dw.com/en/psychology-of-shopping-sprees-on-black-friday-your-brain-forgets-everything-else/a-46407306

Geven maakt gelukkiger dan kopen https://www.huffingtonpost.ca/2018/12/20/giving-creates-happiness

Bijdragen aan milieu maakt gelukkig https://www.bedrock.nl/gelukkig-worden-van-beter-milieu-adv/

More articles

Merkstrategie
18 april 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 maart 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 februari 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 februari 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 februari 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 februari 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 februari 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Hunting for happiness
10 februari 2021
We zoeken naar geluk in de liefde, in vriendschappen, in betekenisgeving, in religie, in de natuur, in de kunst. In onszelf. We roepen massaal om precies 00.00 op 1 januari ‘gelukkig nieuw j...
Hunting for hedonia
10 februari 2021
Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In dit eerste deel een sneak preview op de toekomst va...
Weerbaar wonen (ook na de pandemie)
10 februari 2021
Sinds de uitbraak van het coronavirus is de interesse naar bunkers sterk gestegen; de bunkerbouwers van Atlas Survival Shelters krijgen aanvragen van over de hele wereld.
Een ode aan digitale mode
10 februari 2021
Kleding is voor veel van ons een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Of beter gezegd: identiteiten, want in deze moderne samenleving vinden we steeds opnieuw uit wie we zijn.
Toekomstonderzoek is niet gepatenteerd
10 februari 2021
Toekomstonderzoekers, futurologen en trendwatchers lijken over informatie te beschikken die geen ander heeft. Ze verbazen en verwonderen je met de nieuwste technologieën, gaafste voorbeelden...
Het genot van geven
10 februari 2021
Geven, recyclen, bomen planten of een digitaal mandje vol met goede deals? De Amerikaanse koopjestraditie Black Friday heeft zich de afgelopen jaren in de Nederlandse cultuur genesteld en vo...
Leave a Comment