Hunting for danger - Buro Zorro

Hunting for danger

Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In een vierluik ga ik ook op Linkedin op onderzoek naar de heerlijke menselijke behoeften: pleasure, happiness, danger & purpose.
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen trekken om je in een zwetende massa te voegen en half naakt de nacht door te dansen? Sluit maar achteraan in de rij.

Geen futuroloog, futurist of trendwatcher kan het nalaten dit aan te kondigen: we gaan los! Zodra het maar even kan, laten we ons vollopen, ledigen we onze zakken, smijten we met geld. We gaan post-covid vliegen, gokken, snuiven, slikken, vreten, zuipen, schransen. En dansen. Het liefst op het randje van de afgrond.

Zoals de meeste adrenalinejunkies van bergen abseilen en uit vliegtuigen springen, staan we nu hand in hand aan de afgrond. We zijn wel toe aan een verzetje. Een thrill die boven de shuffle knop van Netflix uitstijgt.

Een beetje spanning op zijn tijd is dan ook een genotsleverancier pur sang: een ietsie pietsie zwelgen, een tikkeltje pijn, een dosis gevaar. Hardwerkende mensen met jonge kinderen houden er doordeweeks een ultra gezonde levensstijl op na vol yoga en meditatie, om dit te combineren met een snuif in het weekend. Neerlands filosofe Daan Roovers doopt hen agendahedonisten. Je kunt je ook levend laten begraven, overgeven aan necro toerisme of laten uitkafferen in Café De Beurs in Rotterdam, het meest asociale restaurant van Nederland. Hier kun je je vrijwillig laten ‘roasten’. Vanaf het moment dat jij een voet over de drempel zet tot het moment dat de rekening op tafel verschijnt, ben je het slachtoffer.

Met gevatte opmerkingen word je, of het nu gaat om je kleding, uiterlijk of gedrag, aan de lopende band beledigd.

Maar wat pas echt griezelig is, is RAWTAINMENT.  Haptische technologie maakt van horrorfilms en games afschuwelijk levensechte ervaringen, die je de stuipen op het lijf jagen. Sommige horror fans vinden de films nogal voorspelbaar worden en gaan op zoek naar ‘extreme scares’. Ze worden op hun wenken bediend door VR games, interactieve thrillers en haunted attractions. Blackout: is zo’n haunted attraction. Het is zo extreem dat deelnemers moeten tekenen voor het risico op emotioneel trauma en fysieke verwondingen. Stel je voor dat haptic controllers worden toegepast; dan is de pijn in deze digitale horrorverhalen zelfs voelbaar.

Wat kun je doen als merk met deze behoefte om de grenzen op te zoeken en af en toe iets te doen wat niet mag? Hoe boezem je angst in en hoe nudge je ons de juiste kant op als het net even te gevaarlijk wordt? Be a Brave brand. Meer spannende inspiratie vind je in de trendlezing Pleasure Please en het gelijknamige trendspel. Check Pleasure please.

More articles

Merkstrategie
18 april 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 maart 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 februari 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 februari 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 februari 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 februari 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 februari 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Hunting for happiness
10 februari 2021
We zoeken naar geluk in de liefde, in vriendschappen, in betekenisgeving, in religie, in de natuur, in de kunst. In onszelf. We roepen massaal om precies 00.00 op 1 januari ‘gelukkig nieuw j...
Hunting for hedonia
10 februari 2021
Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In dit eerste deel een sneak preview op de toekomst va...
Weerbaar wonen (ook na de pandemie)
10 februari 2021
Sinds de uitbraak van het coronavirus is de interesse naar bunkers sterk gestegen; de bunkerbouwers van Atlas Survival Shelters krijgen aanvragen van over de hele wereld.
Een ode aan digitale mode
10 februari 2021
Kleding is voor veel van ons een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Of beter gezegd: identiteiten, want in deze moderne samenleving vinden we steeds opnieuw uit wie we zijn.
Toekomstonderzoek is niet gepatenteerd
10 februari 2021
Toekomstonderzoekers, futurologen en trendwatchers lijken over informatie te beschikken die geen ander heeft. Ze verbazen en verwonderen je met de nieuwste technologieën, gaafste voorbeelden...
Het genot van geven
10 februari 2021
Geven, recyclen, bomen planten of een digitaal mandje vol met goede deals? De Amerikaanse koopjestraditie Black Friday heeft zich de afgelopen jaren in de Nederlandse cultuur genesteld en vo...
Leave a Comment