Hunting for danger - Buro Zorro

Hunting for danger

Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In een vierluik ga ik ook op Linkedin op onderzoek naar de heerlijke menselijke behoeften: pleasure, happiness, danger & purpose.
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen trekken om je in een zwetende massa te voegen en half naakt de nacht door te dansen? Sluit maar achteraan in de rij.

Geen futuroloog, futurist of trendwatcher kan het nalaten dit aan te kondigen: we gaan los! Zodra het maar even kan, laten we ons vollopen, ledigen we onze zakken, smijten we met geld. We gaan post-covid vliegen, gokken, snuiven, slikken, vreten, zuipen, schransen. En dansen. Het liefst op het randje van de afgrond.

Zoals de meeste adrenalinejunkies van bergen abseilen en uit vliegtuigen springen, staan we nu hand in hand aan de afgrond. We zijn wel toe aan een verzetje. Een thrill die boven de shuffle knop van Netflix uitstijgt.

Een beetje spanning op zijn tijd is dan ook een genotsleverancier pur sang: een ietsie pietsie zwelgen, een tikkeltje pijn, een dosis gevaar. Hardwerkende mensen met jonge kinderen houden er doordeweeks een ultra gezonde levensstijl op na vol yoga en meditatie, om dit te combineren met een snuif in het weekend. Neerlands filosofe Daan Roovers doopt hen agendahedonisten. Je kunt je ook levend laten begraven, overgeven aan necro toerisme of laten uitkafferen in Café De Beurs in Rotterdam, het meest asociale restaurant van Nederland. Hier kun je je vrijwillig laten ‘roasten’. Vanaf het moment dat jij een voet over de drempel zet tot het moment dat de rekening op tafel verschijnt, ben je het slachtoffer.

Met gevatte opmerkingen word je, of het nu gaat om je kleding, uiterlijk of gedrag, aan de lopende band beledigd.

Maar wat pas echt griezelig is, is RAWTAINMENT.  Haptische technologie maakt van horrorfilms en games afschuwelijk levensechte ervaringen, die je de stuipen op het lijf jagen. Sommige horror fans vinden de films nogal voorspelbaar worden en gaan op zoek naar ‘extreme scares’. Ze worden op hun wenken bediend door VR games, interactieve thrillers en haunted attractions. Blackout: is zo’n haunted attraction. Het is zo extreem dat deelnemers moeten tekenen voor het risico op emotioneel trauma en fysieke verwondingen. Stel je voor dat haptic controllers worden toegepast; dan is de pijn in deze digitale horrorverhalen zelfs voelbaar.

Wat kun je doen als merk met deze behoefte om de grenzen op te zoeken en af en toe iets te doen wat niet mag? Hoe boezem je angst in en hoe nudge je ons de juiste kant op als het net even te gevaarlijk wordt? Be a Brave brand. Meer spannende inspiratie vind je in de trendlezing Pleasure Please en het gelijknamige trendspel. Check Pleasure please.

More articles

Koffieliefde
8 November 2022
We bestellen cappuccino, cortado, havermelk koffie, frappuccino, Latte macchiato, Almond Milk Honey Flat White of Vanilla Latte zonder blikken of blozen. Voeg daar nu eens Cold brew, plantaa...
De schoonheid van lelijkheid
3 October 2022
Lelijke hypes zijn van alle tijden. Spijkerbroeken met enorme scheuren, ik heb zelf een klein Gothic verleden met zwarte haarlokken en zwarte nagels, terwijl klasgenootjes Juicy op de kont v...
Brein en billen
25 August 2022
Boeken over het overprikkelde brein, breinfitness, het verstrooide brein, wat yoga doet met je brein, het verslaafde brein en brein-hacks, vliegen door de handen van de pakketbezorgers. Iede...
Mushroom boardroom
4 July 2022
Een brand designer die een druppeltje LSD in de koffie gooit voor brand new thoughts. Een verveelde huisvader of -moeder die kookt met magische paddenstoelen om de dagelijkse sleur te doorbr...
Twijfelen
23 June 2022
Stapels boeken liggen nog op me te wachten, lonkend op een boekentafel in mijn kantoor en loerend op het nachtkastje naast mijn bed. De belofte op meer kennis en nog meer twijfel. Want ik ge...
Trendtraining: Leren trendwatchen
25 May 2022
Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe...
De toekomst van het toilet
5 April 2022
Hoewel we het toilet bijna niet anders kunnen voorstellen dan we het nu kennen, kunnen technologische en maatschappelijke ontwikkelingen onze relatie met de pot gaan veranderen.
Alcoholvrij genot
16 March 2022
Alcohol is diep verankerd in onze cultuur. Een lekker gerecht, even bijkletsen op een terras of een gezellige borrel; daar hoort een drankje bij. Maar dit lijkt langzaam te veranderen.
De toekomst van materialisme
14 February 2022
De mentaliteit van onze huidige wegwerpmaatschappij lijkt langzaam te veranderen. Een verzameling van innovaties probeert oplossingen te bieden voor producten die normaliter snel vergaan om ...
De dood. Praat erover. Niet eroverheen.
9 February 2022
Van taboe naar gesprek. In ons onderzoek naar de toekomst van de dood doken we in de mogelijkheden en uitdagingen rondom het einde van het leven. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voo...
De toekomst van seksueel welzijn
3 January 2022
Hoe ziet de toekomst van seksueel welzijn eruit? Welke behoeften, veranderingen en nieuwe innovaties zien we de komende jaren? Zorro dook de toekomst in van de meest intieme delen van ons be...
Genetische modificatie
2 December 2021
Obesitas als oplossing voor het voedselprobleem. Een team van wetenschappers vond een ongebruikelijke truc voor het telen van grotere en stevigere gewassen. Ze brachten een menselijk gen in ...
De toekomst van landbouw
17 November 2021
Van de bio-industrie… Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen om mens en dier gezond te houden. Op dit moment consumeren we een aanzienlijk deel van deze eiwitten via dierlijke producten. Om de...
Merkstrategie
18 April 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 March 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 February 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 February 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 February 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 February 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 February 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Leave a Comment
Inschrijven toekomstnieuws Buro Zorro nieuwsbrief