Buro Zorro | Hunting for Purpose - Pleasure please
Hunting for purpose pleasure please trendonderzoek de toekomst van genot

Hunting for Purpose

Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op LinkedIn op onderzoek naar deze heerlijke menselijke behoeften: pleasure, happiness, danger & purpose. In dit laatste deel een sneak preview op de toekomst van purpose: post purpose.

Zingeving. Ga er maar aan staan. Het woord alleen al geeft me een rilling over de rug. Niet omdat het een lelijk woord is. Niet omdat de betekenis me niet aan staat. Maar omdat het zo’n misbruikt woord is. Iedereen zoekt in de top van de pyramide van Maslow naar zelfactualisatie, hogere macht en zelfs zelfontstijging. Door op yoga te gaan, op reis naar het innerlijk te gaan, in zes weken de betekenis van het leven te vatten. Ik ben voor het vinden van zin. Ik ben voor geven. Ik ben voor betekenisgeving aan het leven. Ik ben alleen tegen de holle platgeslagen 6 weekse cursussen die je kunt volgen om het te vinden. Eén en al cynisme mijnerzijds uiteraard.

Natuurlijk ben ik zelf ook benieuwd naar waar het fout gaat in mijn brein. Waarom irriteer ik me? Meditatie, yoga, headspeace. Het is allemaal wel erg op ik gericht. Het helpt ons een weg te banen door ons drukke leven, maar tegelijkertijd klinkt het zo verdomd eenzaam. Jezelf vinden in het nu. Zingeving gaat niet over eigen belang, over een hoger doel voor jou alleen, maar over een gezamenlijk belang, een algemeen belang zelfs. De toekomst ligt niet in het geluk van het individu, maar in het collectief. Als we onze collectieve omgang met de wereld niet veranderen (denk alleen al aan de klimaatverandering) hebben we als individu in het geheel geen toekomstperspectief. Dit is de slag van purpose naar post purpose.

Van zelf-actualisatie naar ander-actualisatie.

In het post purpose tijdperk draait het veel minder om de behoefte van jouzelf en veel meer om de behoefte van de ander: hoe kun je een ander helpen, hoe draag je bij aan een betere wereld, welke impact kun je maken? Van zelf-actualisatie naar ander-actualisatie. Oftewel: met purpose kom je er niet meer als merk. In ieder geval niet met het laffe aftreksel van purpose wat velen propageren.

Het gaat erom wat je als bedrijf werkelijk doet met sociale doelstellingen en maatschappelijke impact en niet wat het lekker doet als windowdressing. Het gaat erom dat een bedrijf meer waarde toekent aan maatschappelijke prestaties dan aan financiële prestaties, aan welzijn in plaats van welvaart. In Pleasure Please noemen we dit soort merken sacred brands. Die helpen betekenis te geven en maatschappelijke impact te bewerkstelligen. Zo zie je al brandless merken opstaan, waar je niet betaalt voor de marketing en de windowdressing, maar voor het echte product. Ze gebruiken hierbij de strategie van ‘unselling’ om lege marketing tegen te gaan. Of een nog veel mooier voorbeeld die een stap verder gaat: Cervejaria Colorado lanceerde in Brazilië het bier Amazônica, met een prijs die wekelijks fluctueert op basis van de ontbossing in het Amazone-regenwoud. Meer ontbossing verhoogt de prijs van een blikje bier met hetzelfde percentage en vice versa. Er zijn steeds meer bedrijven die in hun prijsberekeningen vervuiling en uitbuiting meetellen en zo het echte prijskaartje laten zien van hun producten. True cost pricing ook wel. De Duitse supermarktketen Penny rekent bijvoorbeeld milieukosten mee om aan te geven wat een product werkelijk kost. Ze stunten met extra hoge prijzen. Maar ook dichterbij huis zien we de voorbeelden. Vorige week nog werd ik weggeblazen door twee ondernemers die een kinderuitgeverij leiden. Die kunnen huilen als ze vertellen waarom ze doen wat ze doen. Die de verandering willen zijn in het leven van een kind. Die de term uitgeverij ontgroeid zijn en eigenlijk een beweging zijn. En dus niet roepen dat ze laaggeletterdheid willen aanpakken om kans te maken op een subsidie.

Zingeven is betekenis geven aan een ander, niet aan jezelf. Dat is post purpose.

Hunting for purpose was het laatste artikel in een reeks van vier.

More articles

Merkstrategie
18 april 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 maart 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 februari 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 februari 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 februari 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 februari 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 februari 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Hunting for happiness
10 februari 2021
We zoeken naar geluk in de liefde, in vriendschappen, in betekenisgeving, in religie, in de natuur, in de kunst. In onszelf. We roepen massaal om precies 00.00 op 1 januari ‘gelukkig nieuw j...
Hunting for hedonia
10 februari 2021
Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In dit eerste deel een sneak preview op de toekomst va...
Weerbaar wonen (ook na de pandemie)
10 februari 2021
Sinds de uitbraak van het coronavirus is de interesse naar bunkers sterk gestegen; de bunkerbouwers van Atlas Survival Shelters krijgen aanvragen van over de hele wereld.
Een ode aan digitale mode
10 februari 2021
Kleding is voor veel van ons een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Of beter gezegd: identiteiten, want in deze moderne samenleving vinden we steeds opnieuw uit wie we zijn.
Toekomstonderzoek is niet gepatenteerd
10 februari 2021
Toekomstonderzoekers, futurologen en trendwatchers lijken over informatie te beschikken die geen ander heeft. Ze verbazen en verwonderen je met de nieuwste technologieën, gaafste voorbeelden...
Het genot van geven
10 februari 2021
Geven, recyclen, bomen planten of een digitaal mandje vol met goede deals? De Amerikaanse koopjestraditie Black Friday heeft zich de afgelopen jaren in de Nederlandse cultuur genesteld en vo...
Leave a Comment