Intiem geluid - Buro Zorro
Intiem geluid

Intiem geluid

Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen. Ben je klaar voor een mini-orgasme in je brein?

Een paar keer per week start ik de ochtend met een rondje rennen. Ik loop op het ritme van mijn eigen stappen en op het mantra van de stem van schrijver Erik Jan Harmens. Met oordopjes die ik tot aan mijn trommelvliezen in mijn oren duw, zodat ze er niet uitvallen en ik enkel zijn stem hoor. Zonder de kinderen, de administratie, de boodschappen van AH, ben ik alleen met Erik Jan. Ik noem hem bij zijn voornaam, het is alsof ik hem inmiddels ken. Bij aflevering 1 van zijn serie Onverdoofd had hij me. Mijn verslaving aan de podcast werd op dat moment, zo’n 4 kilometer vanaf mijn huis, geboren. Ik heb het overigens ook geprobeerd in de auto, maar dat is levensgevaarlijk. Behalve een afspraak die ik niet haalde, omdat ik verdwaasd mijn afslag miste, veroorzaakte ik op de stem van Erik Jan bijna een ongeluk.

Ik zou geen toekomstonderzoeker zijn als ik niet enorm nieuwsgierig zou zijn waar deze verslaving vandaan komt. Een simpele verklaring is tijd. Podcasts hebben tijd. Het verhaal hoeft niet op de radio in een soundbite en een kek kort interview gefixt te worden, maar mag opgenomen worden, in het bos, onderweg in de tram, in het café aan de koffietafel. De geluiden zuigen je het verhaal in. Een vogel, deur of koekblik vertellen je waar je bent. Het is intiem, alleen voor jou. Zonder afleiding en dus met alle tijd. Of anders wel de illusie van tijd.

Maar er is nog een verklaring. Spotify deed onderzoek naar tieners en jongeren die opgroeien in een kakofonie van beelden. Visuele media als Instagram en TikTok, emoji’s, gifjes en avonden lang Netflix, zorgen dat we/ze visueel overprikkeld raken.

Zo overprikkeld, dat geluid een ontsnapping biedt.

En zo raakten we collectief aan de podcasts, creëren merken tegenwoordig naast hun visuele identiteit een eigen geluid en staat Youtube vol met video’s van fluisterende mannen en vrouwen die een haarborstel langs de microfoon laten glijden. ASMR is de nieuwe hype na mindfulness. Een heel intrigerende. Een ASMR reactie (autonomous sensory meridian response) is een fijne tinteling in je hoofd en aan je hoofdhuid als gevolg van fluisteren en het ritselen en knisperen van alledaagse handelingen. Een soort kippenvel in je hersenen. Een breinorgasme wordt het ook wel genoemd. Miljoenen volgers laven zich aan deze auditieve bezigheid die ze een voldane ontspanning biedt. ASMR is intiem als een zachte aanraking.

In het visuele spervuur van alledag biedt geluid soelaas. Voor mij werkt het. Ik heb er nu alweer zin in mijn oordopjes diep in mijn oren te steken. De kriebels tegen mijn trommelvliezen en de diepe stem die me laat voelen dat alles goed komt. Tot morgenochtend Erik Jan!

More articles

Merkstrategie
18 april 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 maart 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 februari 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 februari 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 februari 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 februari 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 februari 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Hunting for happiness
10 februari 2021
We zoeken naar geluk in de liefde, in vriendschappen, in betekenisgeving, in religie, in de natuur, in de kunst. In onszelf. We roepen massaal om precies 00.00 op 1 januari ‘gelukkig nieuw j...
Hunting for hedonia
10 februari 2021
Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In dit eerste deel een sneak preview op de toekomst va...
Weerbaar wonen (ook na de pandemie)
10 februari 2021
Sinds de uitbraak van het coronavirus is de interesse naar bunkers sterk gestegen; de bunkerbouwers van Atlas Survival Shelters krijgen aanvragen van over de hele wereld.
Een ode aan digitale mode
10 februari 2021
Kleding is voor veel van ons een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Of beter gezegd: identiteiten, want in deze moderne samenleving vinden we steeds opnieuw uit wie we zijn.
Toekomstonderzoek is niet gepatenteerd
10 februari 2021
Toekomstonderzoekers, futurologen en trendwatchers lijken over informatie te beschikken die geen ander heeft. Ze verbazen en verwonderen je met de nieuwste technologieën, gaafste voorbeelden...
Het genot van geven
10 februari 2021
Geven, recyclen, bomen planten of een digitaal mandje vol met goede deals? De Amerikaanse koopjestraditie Black Friday heeft zich de afgelopen jaren in de Nederlandse cultuur genesteld en vo...
Leave a Comment