Intiem geluid - Buro Zorro
Intiem geluid

Intiem geluid

Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen. Ben je klaar voor een mini-orgasme in je brein?

Een paar keer per week start ik de ochtend met een rondje rennen. Ik loop op het ritme van mijn eigen stappen en op het mantra van de stem van schrijver Erik Jan Harmens. Met oordopjes die ik tot aan mijn trommelvliezen in mijn oren duw, zodat ze er niet uitvallen en ik enkel zijn stem hoor. Zonder de kinderen, de administratie, de boodschappen van AH, ben ik alleen met Erik Jan. Ik noem hem bij zijn voornaam, het is alsof ik hem inmiddels ken. Bij aflevering 1 van zijn serie Onverdoofd had hij me. Mijn verslaving aan de podcast werd op dat moment, zo’n 4 kilometer vanaf mijn huis, geboren. Ik heb het overigens ook geprobeerd in de auto, maar dat is levensgevaarlijk. Behalve een afspraak die ik niet haalde, omdat ik verdwaasd mijn afslag miste, veroorzaakte ik op de stem van Erik Jan bijna een ongeluk.

Ik zou geen toekomstonderzoeker zijn als ik niet enorm nieuwsgierig zou zijn waar deze verslaving vandaan komt. Een simpele verklaring is tijd. Podcasts hebben tijd. Het verhaal hoeft niet op de radio in een soundbite en een kek kort interview gefixt te worden, maar mag opgenomen worden, in het bos, onderweg in de tram, in het café aan de koffietafel. De geluiden zuigen je het verhaal in. Een vogel, deur of koekblik vertellen je waar je bent. Het is intiem, alleen voor jou. Zonder afleiding en dus met alle tijd. Of anders wel de illusie van tijd.

Maar er is nog een verklaring. Spotify deed onderzoek naar tieners en jongeren die opgroeien in een kakofonie van beelden. Visuele media als Instagram en TikTok, emoji’s, gifjes en avonden lang Netflix, zorgen dat we/ze visueel overprikkeld raken.

Zo overprikkeld, dat geluid een ontsnapping biedt.

En zo raakten we collectief aan de podcasts, creëren merken tegenwoordig naast hun visuele identiteit een eigen geluid en staat Youtube vol met video’s van fluisterende mannen en vrouwen die een haarborstel langs de microfoon laten glijden. ASMR is de nieuwe hype na mindfulness. Een heel intrigerende. Een ASMR reactie (autonomous sensory meridian response) is een fijne tinteling in je hoofd en aan je hoofdhuid als gevolg van fluisteren en het ritselen en knisperen van alledaagse handelingen. Een soort kippenvel in je hersenen. Een breinorgasme wordt het ook wel genoemd. Miljoenen volgers laven zich aan deze auditieve bezigheid die ze een voldane ontspanning biedt. ASMR is intiem als een zachte aanraking.

In het visuele spervuur van alledag biedt geluid soelaas. Voor mij werkt het. Ik heb er nu alweer zin in mijn oordopjes diep in mijn oren te steken. De kriebels tegen mijn trommelvliezen en de diepe stem die me laat voelen dat alles goed komt. Tot morgenochtend Erik Jan!

More articles

Koffieliefde
8 November 2022
We bestellen cappuccino, cortado, havermelk koffie, frappuccino, Latte macchiato, Almond Milk Honey Flat White of Vanilla Latte zonder blikken of blozen. Voeg daar nu eens Cold brew, plantaa...
De schoonheid van lelijkheid
3 October 2022
Lelijke hypes zijn van alle tijden. Spijkerbroeken met enorme scheuren, ik heb zelf een klein Gothic verleden met zwarte haarlokken en zwarte nagels, terwijl klasgenootjes Juicy op de kont v...
Brein en billen
25 August 2022
Boeken over het overprikkelde brein, breinfitness, het verstrooide brein, wat yoga doet met je brein, het verslaafde brein en brein-hacks, vliegen door de handen van de pakketbezorgers. Iede...
Mushroom boardroom
4 July 2022
Een brand designer die een druppeltje LSD in de koffie gooit voor brand new thoughts. Een verveelde huisvader of -moeder die kookt met magische paddenstoelen om de dagelijkse sleur te doorbr...
Twijfelen
23 June 2022
Stapels boeken liggen nog op me te wachten, lonkend op een boekentafel in mijn kantoor en loerend op het nachtkastje naast mijn bed. De belofte op meer kennis en nog meer twijfel. Want ik ge...
Trendtraining: Leren trendwatchen
25 May 2022
Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe...
De toekomst van het toilet
5 April 2022
Hoewel we het toilet bijna niet anders kunnen voorstellen dan we het nu kennen, kunnen technologische en maatschappelijke ontwikkelingen onze relatie met de pot gaan veranderen.
Alcoholvrij genot
16 March 2022
Alcohol is diep verankerd in onze cultuur. Een lekker gerecht, even bijkletsen op een terras of een gezellige borrel; daar hoort een drankje bij. Maar dit lijkt langzaam te veranderen.
De toekomst van materialisme
14 February 2022
De mentaliteit van onze huidige wegwerpmaatschappij lijkt langzaam te veranderen. Een verzameling van innovaties probeert oplossingen te bieden voor producten die normaliter snel vergaan om ...
De dood. Praat erover. Niet eroverheen.
9 February 2022
Van taboe naar gesprek. In ons onderzoek naar de toekomst van de dood doken we in de mogelijkheden en uitdagingen rondom het einde van het leven. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voo...
De toekomst van seksueel welzijn
3 January 2022
Hoe ziet de toekomst van seksueel welzijn eruit? Welke behoeften, veranderingen en nieuwe innovaties zien we de komende jaren? Zorro dook de toekomst in van de meest intieme delen van ons be...
Genetische modificatie
2 December 2021
Obesitas als oplossing voor het voedselprobleem. Een team van wetenschappers vond een ongebruikelijke truc voor het telen van grotere en stevigere gewassen. Ze brachten een menselijk gen in ...
De toekomst van landbouw
17 November 2021
Van de bio-industrie… Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen om mens en dier gezond te houden. Op dit moment consumeren we een aanzienlijk deel van deze eiwitten via dierlijke producten. Om de...
Merkstrategie
18 April 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 March 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 February 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 February 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 February 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 February 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 February 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Leave a Comment
Inschrijven toekomstnieuws Buro Zorro nieuwsbrief