Koffieliefde - Buro Zorro
Koffietrends
Jeanneke Scholtens auteur schrijver ROES

Geschreven door toekomstonderzoeker Jeanneke Scholtens.

Naast trendtrainer is zij ook oprichter van Buro Zorro.

Koffieliefde: Dit zijn de koffietrends van 2023

 

Elke ochtend word ik wakker met een belofte. Terwijl mijn ogen nog dikgeplakt zitten van de nacht en mijn brein haperend op gang komt, knalt er plots 1 kraakheldere gedachte binnen: koffie. Heerlijk. Helder. Lavazza. Of Nespresso. Of Douwe Egberts. Als het maar diepbruin is. En geurt.

Na mijn affaire met wijn, zocht ik naarstig naar een rebound-relatie, om mijn liefde voor wijn te vergeten. En die vond ik in koffie. Zo’n rebound-relatie houdt meestal ongeveer twee jaar aan, de tijd die je nodig hebt om van je vorige liefde los te komen en jezelf weer te vinden, maar deze hield stand. Mijn koffie-inname is in tussentijd verdubbeld. Na een dagje vinken, kom ik op tien koppen. Op een betere dag zit ik op zes koppen koffie. Verzachtende omstandigheden zijn wellicht dat het veelal om cappuccino met slappe koffie gaat, maar desalniettemin gaat er een alarmbel af. Iets met matigheid.

En hier sta ik dan. Koffie-lover, cappucinofiel, caffeinetrekker. Want zeker, ook koffie werkt verslavend. En dus besloot ik het nuttige met het aangename te verenigen en op zoek te gaan naar de koffietrends van dit moment. Want geloof me: door je te verdiepen in koffie, verdiep je je in consumentenbehoeften en de tijdgeest. Lees met me mee…

 

Koffietrends

We bestellen cappuccino, cortado, havermelk koffie, frappuccino, Latte macchiato, Almond Milk Honey Flat White of Vanilla Latte zonder blikken of blozen. Voeg daar nu eens Cold brew, plantaardige koffie, cola-coffee, nitro-koffie van de tap, koffiepasta in plaats van chocopasta, workout koffie en mushroom latte aan toe. Koffie is hot!

Koffietrends
Circulaire koffie; van koffie naar kleding

Gelukkig wordt er niet alleen over smaak en ingrediënten nagedacht, maar ook over circulariteit. Want ik ben niet de enige die koffie na koffie na koffie besteld. Met als gevolg lege verpakkingen, cupjes, filters, wegwerpbekers en koffiegruis. Bovendien gebruiken we slechts 1% van de koffieboon om koffie te maken. 99% is restafval. En daar ruiken nieuwe ondernemers, designers en innovatieafdelingen van de bekendere merken een kans. Het Amsterdamse bedrijf Caffe Inc, die onlangs voor 4 miljoen tekende om een recyclingfabriek voor koffiedik te bouwen, gebruikt het restafval om shampoo, zepen en textiel kleuren te maken: duurzaam en circulair. In België maakt GLIMPS.bio in samenwerking met Adama Zeepziederij een circulaire koffie zeep. En Grounds up gebruikt koffieafval als grondstof voor kaarsen, cosmetica en parfum. Er zit méér in een kopje koffie dan onze dagelijkse kickstart. Er zit zelfs kleding in! Het bedrijf Sundried maakt sportkleding van koffie. Als tegenreactie op fast fashion, ontwikkelen zij duurzame kleding, van koffiegruis. De kleding is niet alleen sneldrogend en zweetafvoerend, maar de productiewijze zorgt ook nog eens voor veel minder CO2 uitstoot.

Ik ben in de koffiehemel aanbeland. Ik kan elke dag andere koffie drinken, ik kan koffiekleding en een koffieparfum dragen, ik kan koffieplanten in mijn huis zetten, ik kan een koffiefacial nemen, met koffiescrub. Ik kan me helemaal te buiten gaan aan mijn koffieliefde. Maar wat ik vooral leuk vind aan al deze koffie ontwikkelingen, is dat je door alleen naar de koffie sector te kijken, zicht krijgt op consumentenbehoeften. Waar Senseo in 2001 de tijd van individualisering en gemak markeerde, spelen nieuwe merken als Sundried, Grounds up, GLIMPS.bio en Caffe Inc in op een van de grootste waardenverschuiving van afgelopen decennia: duurzaamheid en circulariteit. Maar er gebeurt nog veel meer.

 

Wat kun je nog meer verwachten aan koffietrends in 2023?
  • De markt voor koude koffie – de frisdrank voor de drukke leefstijl – blijft groeien. Koffie als frisdrank wordt steeds meer gemeengoed; bijvoorbeeld Cola Coffee en Pepsi Cafe maar ook de dranken gemaakt van de schil van de koffiebes, Cascara zul je steeds vaker gaan zien.
  • Gezonde koffie met extra ingrediënten, zoals proteïne en vitamines, supporting our healthy lifestyle, en ook de mushroom coffee komt op.
  • Koffie cocktails en mocktails breken verder door; de koffie als (alcoholvrije) kick.
  • Duurzame koffies met biologische afbreekbare koffiecupjes, gemaakt van suiker en mais, zoals van de Koffiejongens, Highlands gold, YesPlease en Peeze veroveren de schappen
  • De on the go consumer wil makkelijk, snel en lekkere koffie. Daar speelt het high end koffiemerk Blue Bottle op in met een instant espresso voor het hogere segment. Nestle heeft inmiddels een groot belang gekocht In Blue Bottle

More articles

Koffieliefde
8 November 2022
We bestellen cappuccino, cortado, havermelk koffie, frappuccino, Latte macchiato, Almond Milk Honey Flat White of Vanilla Latte zonder blikken of blozen. Voeg daar nu eens Cold brew, plantaa...
De schoonheid van lelijkheid
3 October 2022
Lelijke hypes zijn van alle tijden. Spijkerbroeken met enorme scheuren, ik heb zelf een klein Gothic verleden met zwarte haarlokken en zwarte nagels, terwijl klasgenootjes Juicy op de kont v...
Brein en billen
25 August 2022
Boeken over het overprikkelde brein, breinfitness, het verstrooide brein, wat yoga doet met je brein, het verslaafde brein en brein-hacks, vliegen door de handen van de pakketbezorgers. Iede...
Mushroom boardroom
4 July 2022
Een brand designer die een druppeltje LSD in de koffie gooit voor brand new thoughts. Een verveelde huisvader of -moeder die kookt met magische paddenstoelen om de dagelijkse sleur te doorbr...
Twijfelen
23 June 2022
Stapels boeken liggen nog op me te wachten, lonkend op een boekentafel in mijn kantoor en loerend op het nachtkastje naast mijn bed. De belofte op meer kennis en nog meer twijfel. Want ik ge...
Trendtraining: Leren trendwatchen
25 May 2022
Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe...
De toekomst van het toilet
5 April 2022
Hoewel we het toilet bijna niet anders kunnen voorstellen dan we het nu kennen, kunnen technologische en maatschappelijke ontwikkelingen onze relatie met de pot gaan veranderen.
Alcoholvrij genot
16 March 2022
Alcohol is diep verankerd in onze cultuur. Een lekker gerecht, even bijkletsen op een terras of een gezellige borrel; daar hoort een drankje bij. Maar dit lijkt langzaam te veranderen.
De toekomst van materialisme
14 February 2022
De mentaliteit van onze huidige wegwerpmaatschappij lijkt langzaam te veranderen. Een verzameling van innovaties probeert oplossingen te bieden voor producten die normaliter snel vergaan om ...
De dood. Praat erover. Niet eroverheen.
9 February 2022
Van taboe naar gesprek. In ons onderzoek naar de toekomst van de dood doken we in de mogelijkheden en uitdagingen rondom het einde van het leven. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voo...
De toekomst van seksueel welzijn
3 January 2022
Hoe ziet de toekomst van seksueel welzijn eruit? Welke behoeften, veranderingen en nieuwe innovaties zien we de komende jaren? Zorro dook de toekomst in van de meest intieme delen van ons be...
Genetische modificatie
2 December 2021
Obesitas als oplossing voor het voedselprobleem. Een team van wetenschappers vond een ongebruikelijke truc voor het telen van grotere en stevigere gewassen. Ze brachten een menselijk gen in ...
De toekomst van landbouw
17 November 2021
Van de bio-industrie… Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen om mens en dier gezond te houden. Op dit moment consumeren we een aanzienlijk deel van deze eiwitten via dierlijke producten. Om de...
Merkstrategie
18 April 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 March 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 February 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 February 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 February 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 February 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 February 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Leave a Comment
Inschrijven toekomstnieuws Buro Zorro nieuwsbrief