Merkstrategie - Buro Zorro
merkstrategie buro zorro

Merkstrategie

Hoe blijft je merk relevant? En hoe helpen kern- merk- en trendwaarden hierbij?
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een future proof merkstrategie te komen.

🔜 Wat is een strategie?
Of je nu een beginnend bedrijf bent of uitgroeit tot volwassen merk. Je wilt je onderscheiden en ook in de toekomst relevant blijven. Intussen is de wereld continu in verandering. Dit heeft ook invloed op je merk; je komt voor uitdagingen te staan, de markt verandert en er ontstaan nieuwe behoeften waarop je kunt inspelen.
Een passende strategie kan je merk richting geven. Simpel gezegd is een strategie de manier waarop je je doel wil gaan bereiken en dus hoe je de komende 5-10 jaar door het landschap gaat bewegen. Een sterke strategie geeft antwoord op de volgende vragen: Wie ben je? Waar ga je voor? Waar sta je voor? Hoe kom je daar? En hoe communiceer je dat?

🔎 Op onderzoek uit: werk- en merksessie.
Om op deze vragen goede antwoorden te krijgen, organiseren we interactieve, strategische merksessies. Een strategie gaat over jullie visie, doelstellingen en identiteit. De mensen die het dichtst bij het merk staan, bijvoorbeeld de brand manager, strateeg, marketeer en CEO, doen actief mee. In deze sessie stellen we samen vast waar het merk voor staat, welke waarden bepalend zijn, welke trends leidend zijn en wat jullie willen bereiken met de nieuwe strategie. We hebben in het bijzonder aandacht voor de volgende drie soorten waarden: kernwaarden, merkwaarden en trendwaarden.

Kernwaarden: waar staat je merk voor?
Kernwaarden zijn dé idealen, eigenschappen en drijfveren waar je voor staat. Ze geven aan waarom en hoe je dingen doet. Het gaat hierbij niet over je product of dienst, maar om de mentaliteit en cultuur. Kernwaarden kunnen bijvoorbeeld zijn: idealistisch en innovatief. Deze waarden hoeven niet gecommuniceerd te worden met de buitenwereld, maar geven intern houvast en richting aan je merk.

Merkwaarden: wat zet je in de etalage?
Ook gaan we op zoek naar jullie merkwaarden. Dit zijn de externe waarden die je communiceert met alles wat je doet en met trots in de etalage zet. Ze vormen je unieke aantrekkingskracht en roepen meteen het juiste gevoel op. Om te onderzoeken welke merkwaarden bij je merk passen neem je voorbeelden mee van merken die je relevant vindt, waar je naar op kijkt of waar je helemaal niet op wil lijken. Zo stellen we vast welke merkbeleving bij het merk past en zoeken we de onderscheidende waarde van jullie merk.

Trendwaarden: hoe blijf je relevant?
Trendwaarden zijn van belang om te onderzoeken hoe je merk in de toekomst relevant blijft. Trends geven inzicht in verschuivingen in houding, behoeften en waarden en toekomstige kansen of uitdagingen. Dit is meteen wat onze aanpak anders maakt dan de meeste andere merkstrategen. Vooraf maken we een trendanalyse van binnen en buiten de branche waar je in opereert. En we bekijken de concurrentie: is er een gat in de markt te vinden? Waar kun je onderscheidend zijn? Of is jouw product of dienst  oververtegenwoordigd? Tijdens de sessie selecteren we de trendwaarden die het meest aansluiten bij je merk en waar jij het enthousiasts van wordt.

Casus: trendwaarden

Voor een merkstrategie van een bekend zuivelmerk gingen we op zoek naar passende trendwaarden. De zuivel- en voedingsbranche zijn flink aan verandering onderhevig. We zien bijvoorbeeld de opkomst van veganistische leefstijlen, nieuwe vormen van productie en bewustwording rondom duurzaamheid. Er ontstaan nieuwe behoeften waar verschillende merken al op in spelen. We hebben een aantal inspirerende trends en voorbeelden geselecteerd die het landschap van dit zuivelmerk kunnen gaan veranderen, maar ook kansen bieden als toekomstbestendige en onderscheidende factor.

Mood food – voeding voor een gelukkig brein. Met de groeiende aandacht voor mentale gezondheid is er steeds meer interesse in de impact die voeding heeft op ons brein. In het opkomende gebied van de voedingspsychiatrie onderzoeken onderzoekers of wat je eet, in positieve of negatieve zin invloed heeft op je hersenen en dus op je humeur. Kunnen onszelf gelukkiger maken door een goed dieet? Een merk wat dit mooi toepast is ‘mood boosting ice cream’ van Moody’s. Ze noemen hun ijs ‘het meest feel good eten ter
wereld’. De smaken zijn niet alleen ontwikkeld aan de hand van smaak, maar ook op basis van emoties. Door adaptogenen, kruidenaroma’s en functionele ingrediënten toe te passen in de ijssmaken versterken ze emotioneel eten zodat je je écht beter gaat voelen. Ze hebben de smaken ‘feel awake’, ‘feel chill’, ‘feel conscious’ en ‘feel deep yes’.

Voedselafval – duurzame toepassingen van restproducten. Jaarlijks worden honderden miljoenen tonnen plastic geproduceerd, waarvan een groot deel voor eenmalig gebruik. Slecht nieuws voor het milieu, want het kan honderden jaren duren voordat het afgebroken is, verstopt oceanen en rivieren en valt uiteen in microplastics die hun weg vinden naar voedsel en ons eigen lichaam. Designer Roza Janusz zag de oplossing in de voedingsindustrie. Ze ontwikkelde plastic van resten van de productie van kombucha. Het
fermentatieproces dat wordt gebruikt om kombucha te brouwen, levert een ‘symbiotische cultuur van bacteriën en gist’ op. De designer heeft dit goedje omgetoverd in verpakking voor eenmalig gebruik. Dit materiaal heeft alle voordelen van plastic, zonder de nadelen. Het materiaal is duurzaam, vormbaar en antibacterieel. Volgens Janusz is de perfecte toekomst er een waarin het voor alle bedrijven de norm wordt om hun eigen verpakking te verbouwen.

Een lokaal verhaal – productie en herkomst. Mensen willen steeds vaker weten waar hun voedsel vandaan komt. Hoewel dit vaak wordt toegepast op internationale producten als koffie en chocola wordt veel van wat we in ons Nederlandse landschap produceren anoniem verwerkt en verscheept. Bijvoorbeeld: in een straal van 12 km vanaf Amsterdam, produceren 206 boeren genoeg melk om heel Amsterdam van zuivel te voorzien. Toch vindt nog geen half procent van deze melk direct zijn weg naar de stad. We zien nieuwe
initiatieven die meer transparantie bieden en lokaler te werk gaan. Een voorbeeld is Elkemelk. Elke koe maakt melk met een unieke smaak. Hierom bieden ze ‘single origin’ melk aan die afkomstig is van individuele traceerbare koeien, bijvoorbeeld van Clara 8 of Floortje 30. Zo bieden ze transparantie en een unieke smaakbeleving.

In deze trends zijn verschillende trendwaarden te vinden die ervoor kunnen zorgen dat je als zuivelmerk relevant blijft en, ook in de toekomst, onderscheidend kunt blijven in een vol zuivelschap. Zet je in op emoties en wordt jouw zuivel de eerste die zorgt voor een gelukkiger brein, en zet je zuivel als guilty pleasure om in een gezondheidsbevorderende ervaring? Of focus je je op duurzaamheid en innovatie in verpakking, productie en materiaal, en verpak je straks je producten in bioplastic gemaakt van je eigen afval? Of ga jij voor transparantie en benadruk je het lokale aspect van je producten?

Klaar voor de toekomst met een merkstrategie.
Met deze kennis en een helder beeld van je merk en kern-, merk- en trendwaarden werken we de merkstrategie uit en is jullie merk klaar voor de toekomst. Je kunt de strategie toepassen in alle
uitingen die je de komende jaren gaat doen. Ook helpt het om scherp te stellen of je uitingen kloppen bij je doelen en relevantie. Ben je consequent? Snapt de doelgroep je? En klopt het met je waarden en de belofte die je doet? De strategie zorgt ervoor dat je je in de juiste richting beweegt.

 ✏ Je strategie tot leven.
Wanneer je merkstrategie compleet is kun je de volgende stap zetten. Samen met onze brand strategen geven we de nieuwe strategie een passende visuele identiteit. We creëren een look&feel die perfect aansluit bij de identiteit, doelen en de relevantie van je merk, en ontwikkelen communicatieconcepten en  marketingstrategieën. Zo blijft je merk relevant.

More articles

Merkstrategie
18 april 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 maart 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 februari 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 februari 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 februari 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 februari 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 februari 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Hunting for happiness
10 februari 2021
We zoeken naar geluk in de liefde, in vriendschappen, in betekenisgeving, in religie, in de natuur, in de kunst. In onszelf. We roepen massaal om precies 00.00 op 1 januari ‘gelukkig nieuw j...
Hunting for hedonia
10 februari 2021
Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In dit eerste deel een sneak preview op de toekomst va...
Weerbaar wonen (ook na de pandemie)
10 februari 2021
Sinds de uitbraak van het coronavirus is de interesse naar bunkers sterk gestegen; de bunkerbouwers van Atlas Survival Shelters krijgen aanvragen van over de hele wereld.
Een ode aan digitale mode
10 februari 2021
Kleding is voor veel van ons een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Of beter gezegd: identiteiten, want in deze moderne samenleving vinden we steeds opnieuw uit wie we zijn.
Toekomstonderzoek is niet gepatenteerd
10 februari 2021
Toekomstonderzoekers, futurologen en trendwatchers lijken over informatie te beschikken die geen ander heeft. Ze verbazen en verwonderen je met de nieuwste technologieën, gaafste voorbeelden...
Het genot van geven
10 februari 2021
Geven, recyclen, bomen planten of een digitaal mandje vol met goede deals? De Amerikaanse koopjestraditie Black Friday heeft zich de afgelopen jaren in de Nederlandse cultuur genesteld en vo...
Leave a Comment