Mushroom boardroom - Buro Zorro
Psychedelica in de bestuurskamer

Een brand designer die een druppeltje LSD in de koffie gooit voor brand new thoughts. Een verveelde huisvader of -moeder die kookt met magische paddenstoelen om de dagelijkse sleur te doorbreken. Ik snap het wel. Maar psychedelica in de boardroom? Ik volg de trend microdoseren al een tijd. Het kreeg een rolletje in Roes. Maar de glansrol voor psychedelica in de top van het bedrijfsleven had ik niet zo snel verwacht. Laat ik het anders zeggen: toen ik een artikel over de toekomstcommissaris schreef, had ik niet kunnen bedenken dat mijn volgende stuk Mushroom Boardroom zou gaan heten.¹

Eerst een paar stappen terug..

Psychedelica hebben niet per se een fantastische naam. Er hangt een zweem van wazigheid en rebellie omheen, van spiritualiteit en modderige thee. En natuurlijk van illegaliteit. Dit beeld is gekleurd door hoe we het hebben leren kennen in de jaren vijftig en zestig. De psychiatrie begon in die tijd steeds vaker LSD en psilocybine (de werkzame stof in paddenstoelen) in te zetten om stoornissen te behandelen, zoals angst, depressie en alcoholisme. De beroemde Timothy Leary zette aan Harvard zo’n LSD-project op. Het bleek fantastische therapeutische effecten te hebben. Tegelijkertijd werd LSD ook buiten de muren van de universiteitsgebouwen gebruikt, niet in het minst door hemzelf. Psychedelische drugs raakten verstrengeld met rock-’n-roll en de anti-Vietnamoorlogbeweging. Toenmalig president Richard Nixon geloofde dat psychedelica de tegencultuur stuurden en keerde zich er fel tegen. Bad trips, suïcides en publieke verontwaardiging leidden tot een verbanning van de middelen. Timothy Leary moest naar de gevangenis en zijn onderzoek werd de nek omgedraaid. Tijdens deze war on drugs werden alle psychedelica verboden. En het slechte imago is lang blijven hangen. Geen gerenommeerd onderzoeker of instituut durfde er decennialang de vingers aan te branden.

Een paar stappen vooruit

Maar in de laatste tien jaar heeft een nieuwe generatie wetenschappers het oude werk opgegraven om voort te zetten. Zij zorgen ervoor dat psychedelica ingezet kunnen worden om depressie te behandelen, angst te remmen en verslaving te temmen. De wetenschappelijke impasse is doorbroken. De medicalisering van middelen als LSD, paddenstoelen, psylocibine, MDMA en ketamine is wedergeboren. Daarom wordt deze tijd ook wel aangeduid als de psychedelische renaissance.

Deze renaissance en normalisatie is niet ongemerkt gebleven in het bedrijfsleven. Met de front runners van Silicon Valley voorop heeft het gebruik van psychedelica ook voet aan de werkvloer gekregen. Ik spreek steeds vaker mensen die zweren bij een microdosis hallucinerende stof, voor meer focus, energie, creativiteit en motivatie. Heel verleidelijk in dagen die gedomineerd worden door corona, inflatie, werkdruk en klimaatstress. Het paradoxale is dat microdoseren op de werkvloer veelal draait om productiviteit en effectiviteit, vrij liberalistische motieven om de prestatie nog eens op te schroeven, terwijl mensen die psychedelica in hun vrije tijd gebruiken, vertellen over een andersoortige ervaring. 

Na afloop vertellen ervaringsdeskundigen hoe ze zich dankzij psychedelica veel meer verbonden voelen met de natuur. Google maar eens, je leest het overal: het besef van tijd, ruimte en plaats verdwijnt en de grenzen van het lichaam verdwijnen. Het ego spat uiteen en gaat op in de omgeving. Zo voel je het verbond met bomen, planten en dieren en ervaar je dat jij zelf natuur bént. Je kunt je voorstellen dat zo’n ervaring ingrijpend is en nieuwe inzichten geeft. Maar ook dat dit goed nieuws voor de natuur zou kunnen zijn. Mensen geven aan dit gevoel voor langere tijd te houden en zich meer verantwoordelijk te voelen voor de natuur. Het gevoel dat je de natuur bént, maakt namelijk dat je er automatisch beter voor gaat zorgen.

Een reuzenstap vooruit

LSD microdoseren om creatiever te zijn, moet je lekker zelf weten als je het mij vraagt. Het lijkt me prettig als je werkgever het er mee eens is, als ook je collega’s. Het blijft vooralsnog een illegale praktijk in plaats van het volgende kopje koffie. Maar wat denk je van een psychedelische ervaring met je directie om je duurzaamheidsdoelstelling wat dieper te voelen? Met de klimaatcrisis aan onze voeten zijn we het onszelf en de toekomstige generaties bijna verplicht om ons meer van de natuur aan te trekken. Om op zoek te gaan naar een nieuw verbindend verhaal, die voorbij gaat aan het individualistische verhaal van succes, rendement en zelfactualisatie, die gaat over het cement van de samenleving, over het beslechten van de kloof tussen arm en rijk en het tegengaan van de verwoesting van het klimaat door menselijk toedoen. Misschien is een kopje paddenstoelen thee in de bestuurskamer zo gek nog niet.

Stapje terug

Oké, we hoeven niet massaal aan de LSD, truffels of paddenstoelen wat mij betreft. In de Metaverse naar de maan, of met je managementteam een wandeling in het bos maken, zou nog best eens een realistischer alternatief kunnen zijn. Maar noem het dan op zijn minst een directie-trip, al is het maar voor het gevoel.

Jeanneke Scholtens

More articles

Koffieliefde
8 November 2022
We bestellen cappuccino, cortado, havermelk koffie, frappuccino, Latte macchiato, Almond Milk Honey Flat White of Vanilla Latte zonder blikken of blozen. Voeg daar nu eens Cold brew, plantaa...
De schoonheid van lelijkheid
3 October 2022
Lelijke hypes zijn van alle tijden. Spijkerbroeken met enorme scheuren, ik heb zelf een klein Gothic verleden met zwarte haarlokken en zwarte nagels, terwijl klasgenootjes Juicy op de kont v...
Brein en billen
25 August 2022
Boeken over het overprikkelde brein, breinfitness, het verstrooide brein, wat yoga doet met je brein, het verslaafde brein en brein-hacks, vliegen door de handen van de pakketbezorgers. Iede...
Mushroom boardroom
4 July 2022
Een brand designer die een druppeltje LSD in de koffie gooit voor brand new thoughts. Een verveelde huisvader of -moeder die kookt met magische paddenstoelen om de dagelijkse sleur te doorbr...
Twijfelen
23 June 2022
Stapels boeken liggen nog op me te wachten, lonkend op een boekentafel in mijn kantoor en loerend op het nachtkastje naast mijn bed. De belofte op meer kennis en nog meer twijfel. Want ik ge...
Trendtraining: Leren trendwatchen
25 May 2022
Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe...
De toekomst van het toilet
5 April 2022
Hoewel we het toilet bijna niet anders kunnen voorstellen dan we het nu kennen, kunnen technologische en maatschappelijke ontwikkelingen onze relatie met de pot gaan veranderen.
Alcoholvrij genot
16 March 2022
Alcohol is diep verankerd in onze cultuur. Een lekker gerecht, even bijkletsen op een terras of een gezellige borrel; daar hoort een drankje bij. Maar dit lijkt langzaam te veranderen.
De toekomst van materialisme
14 February 2022
De mentaliteit van onze huidige wegwerpmaatschappij lijkt langzaam te veranderen. Een verzameling van innovaties probeert oplossingen te bieden voor producten die normaliter snel vergaan om ...
De dood. Praat erover. Niet eroverheen.
9 February 2022
Van taboe naar gesprek. In ons onderzoek naar de toekomst van de dood doken we in de mogelijkheden en uitdagingen rondom het einde van het leven. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voo...
De toekomst van seksueel welzijn
3 January 2022
Hoe ziet de toekomst van seksueel welzijn eruit? Welke behoeften, veranderingen en nieuwe innovaties zien we de komende jaren? Zorro dook de toekomst in van de meest intieme delen van ons be...
Genetische modificatie
2 December 2021
Obesitas als oplossing voor het voedselprobleem. Een team van wetenschappers vond een ongebruikelijke truc voor het telen van grotere en stevigere gewassen. Ze brachten een menselijk gen in ...
De toekomst van landbouw
17 November 2021
Van de bio-industrie… Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen om mens en dier gezond te houden. Op dit moment consumeren we een aanzienlijk deel van deze eiwitten via dierlijke producten. Om de...
Merkstrategie
18 April 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 March 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 February 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 February 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 February 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 February 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 February 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Leave a Comment
Inschrijven toekomstnieuws Buro Zorro nieuwsbrief