Trendtraining: Leren trendwatchen - Buro Zorro
Trendtraining: Leren trendwatchen

Trendtraining: Leren trendwatchen

Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe uitdagingen stellen? Hoewel de toekomst vaak abstract en onvoorspelbaar klinkt, kan trendonderzoek je organisatie voorbereiden op wat er komen gaat. Door trends in kaart te brengen krijg je zicht op ontwikkelingen die de komende jaren een rol gaan spelen. Dit biedt een sterke basis voor bijvoorbeeld product- en conceptontwikkeling en voor strategische vraagstukken. Zo blijft jouw bedrijf van betekenis te voor klant, medewerker, aandeelhouder en maatschappij. 

Trendwatchen is een manier van kijken en denken en met het juiste gereedschap kan iedereen het leren. In de trendtraining leren we jouw team de methodiek van trendwatchen en trendimplementatie voor een wendbare, toekomstgerichte organisatie. Leren trendwatchen is relevant voor elke medewerker in de organisatie: van R&D tot HR, marketing en sales tot directie. In de training leert je team trendsignalen te herkennen, een bredere blik te ontwikkelen, verder te kijken dan dagtaken, maandomzet en  jaardoelstellingen en zo de toekomst het bedrijf binnen te brengen.

Trendwatching trends innovatie

💡 Wat kun je met trends?

Innovatie en inspiratie

Als trendwatcher voel je haarfijn aan welke nieuwe behoeften er spelen in de maatschappij en de markt. Je kunt trendsignalen vinden, duiden en toepassen. Hierdoor kun je op tijd inspelen op ontwikkelingen en kansen. Deze innovatieve blik zorgt ervoor dat jouw organisatie  sterk in de markt blijft staan en flexibel meebeweegt met behoeften van de consument, markt en maatschappij. 

Visie en strategie 

Als bedrijf kun je de toekomst zien als een strategisch landschap met als stip aan de horizon jullie visie. De weg naar die toekomst is geen rechte lijn, want onderweg zullen zich nog verschillende uitdagingen en kansen voordoen, waardoor je continu je aanpak moet bijsturen. Trends inzetten om na te denken over wenselijke en mogelijke toekomsten helpt bij het ontwikkelen van een onderbouwde visie en sterke strategie. 

Omgaan met onzekerheid 

De toekomst is nooit met zekerheid te voorspellen. Toch heb je door trendwatchen een streepje voor. Trends geven zicht op verschillende mogelijke toekomsten. Door deze in kaart te brengen kun je scenario’s ontwikkelen. Een bekend voorbeeld van scenarioplanning is het verhaal van Shell. Zij hadden in een scenario een mogelijke oliecrisis opgenomen, en bereiden een strategie voor. Toen dit scenario realiteit werd waren ze niet alleen voorbereid, maar kwamen ze ook het sterkst uit de crisis. Door een ‘wat als’ houding te gebruiken denk je na over onzekerheden en mogelijkheden en kun je je strategie evalueren of ontwikkelen. Zo blijft je bedrijf flexibel en adaptief. 

🧠 Wat leer je tijdens een trendtraining?

Tijdens een trendtraining leren we je team trendtheorie en bieden we onze tools en methodiek aan. We leren je team hoe zij innovaties en ontwikkelingen herkennen en toepassen. We stemmen de inhoud van de trendtraining af op een vraagstuk, branche of thema naar wens zodat de uitkomsten meteen toe te passen zijn. 

Trendtraining

We bieden ook inhoudelijk inspiratie. We gaan daarvoor op zoek naar nieuwe ontwikkelingen die raakvlakken tonen met voor jullie relevante thema’s. We leren je team hoe je dit soort signalen vindt, doorgrondt en vervolgens ook toepast in je bedrijf. Een aantal voorbeelden: 

Retail: De Blockchain burger  


The New Fork, een Amsterdamse startup gericht op technologie in voedselketens, heeft een blockchain hamburger gelanceerd. Bij deze burger kun je precies zien waar het vlees, broodje en de sla vandaan komen. Zo kun je bijvoorbeeld zien dat het graan uit de Noordoostpolder komt en dat de koe geen antibiotica heeft gekregen.

Blockchain werkt als een decentrale database waar informatie ingevoerd word zonder tussenpartijen. In plaats van dat de informatie wordt opgeslagen op slechts een computer of kasboek is deze informatie openbaar opgeslagen in een groot netwerk. Zo kan niet alleen informatie door meerdere partijen worden ingezien, ook kan informatie achteraf niet meer aangepast, weggemoffeld of opgepoetst worden. Volgens Marieke de Ruyter de Wildt, oprichter van The New Fork, kan deze technologie zorgen voor veilige en eerlijke producten. Zo kan het bijvoorbeeld zorgen dat we specifieke batches van verontreinigde producten kunnen traceren, fraude rondom ingrediënten kunnen herkennen en precies weten welke bestrijdingsmiddelen voor de producten zijn gebruikt. 

Dit soort technieken zorgen ervoor dat de consument steeds meer te weten kan komen over de oorsprong van producten, en als gevolg ook steeds meer transparantie verwacht. Door te werken met blockchain – of op een andere manier transparant te zijn over jouw product van grondstof tot afval – kun je als bedrijf voorzien in deze behoeften en tegelijkertijd bijdragen aan een eerlijkere en veiligere keten. 

Welke nieuwe uitdagingen, kansen of doelgroepen zijn hierin te vinden voor jouw bedrijf?

Retail: Coca Cola in de metaverse 

De nieuwe smaak van Coca-Cola, genaamd “Byte” smaakt naar… pixels! Met dit drankje richt het frisdrankbedrijf zich op de gaming community. Als je het label van het blikje scant krijg je toegang tot een aantal speciaal ontwikkelde spelletjes. Maar, voordat de smaak in het echt te proeven was, was hij al virtueel beschikbaar in het spel Fortnite. Coca-Cola ontwikkelde hiervoor het eiland “Pixel Point” waar spelers virtueel spelletjes kunnen spelen en de nieuwe smaak kunnen ervaren. 

Games en online werelden worden een steeds belangrijker onderdeel van onze cultuur. Populaire spellen als Fortnite en Roblox bieden ons toegang tot een virtuele wereld waar we als avatars met andere gebruikers kunnen spelen en bouwen. En er wordt hard gewerkt aan nieuwe metaverse platforms waardoor alle domeinen van ons leven gedigitaliseerd worden en ons online bestaan een naadloze virtuele ervaring wordt. Hoe meer onze levens zich online afspelen, hoe meer we ook online zullen gaan consumeren. Bedrijven zien daarom steeds vaker kansen om deel te nemen in deze nieuwe virtuele economie. 

Welke nieuwe uitdagingen, kansen of doelgroepen zijn hierin te vinden voor jouw bedrijf?

Publieke sector: Kindondernemers 

Kinderen hebben tegenwoordig vaker een eigen bedrijf blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. De kinderen verkopen van alles, van t-shirts en scrunchies tot zelfgemaakte sieraden. Verwacht wordt dat deze stijging komt omdat er veel over wordt gesproken op scholen en dat veel kinderen geïnspireerd worden door bijvoorbeeld vloggers en TikTok’ers die ook zelfstandig ondernemer zijn. 

De betekenis en invulling van werk zijn continu in verandering. De kenniseconomie, gigeconomie en de blijvende stijging van ondernemers vragen elk om nieuwe kennis, skills en middelen. Hoe zorg je ervoor dat kinderen op een veilige manier zelfstandig ondernemen en voorbereid zijn op de toekomst? 

Welke nieuwe uitdagingen, kansen of doelgroepen zijn hierin te vinden voor jouw bedrijf?

Innovatie workshop

Tijdens de training gaan jij en je team vooral zelf aan de slag en doorlopen jullie alle stappen van een trendanalyse tot implementatie. Na de training weet je team hoe ze trends kunnen herkennen en toepassen in hun eigen werk en afdeling. Zo heb je een groep trendwatchers in je bedrijf die de toekomst kunnen meenemen op de werkvloer en je bedrijf toekomstbestendig maken.

🚀 Haal de toekomst jullie bedrijf in!

Is jouw organisatie klaar om aan de slag te gaan met de toekomst? Boek een trendwatcher-in-a-day of trendtraining op maat!

Innovatiedag
Workshop
Tools op maat

More articles

Koffieliefde
8 November 2022
We bestellen cappuccino, cortado, havermelk koffie, frappuccino, Latte macchiato, Almond Milk Honey Flat White of Vanilla Latte zonder blikken of blozen. Voeg daar nu eens Cold brew, plantaa...
De schoonheid van lelijkheid
3 October 2022
Lelijke hypes zijn van alle tijden. Spijkerbroeken met enorme scheuren, ik heb zelf een klein Gothic verleden met zwarte haarlokken en zwarte nagels, terwijl klasgenootjes Juicy op de kont v...
Brein en billen
25 August 2022
Boeken over het overprikkelde brein, breinfitness, het verstrooide brein, wat yoga doet met je brein, het verslaafde brein en brein-hacks, vliegen door de handen van de pakketbezorgers. Iede...
Mushroom boardroom
4 July 2022
Een brand designer die een druppeltje LSD in de koffie gooit voor brand new thoughts. Een verveelde huisvader of -moeder die kookt met magische paddenstoelen om de dagelijkse sleur te doorbr...
Twijfelen
23 June 2022
Stapels boeken liggen nog op me te wachten, lonkend op een boekentafel in mijn kantoor en loerend op het nachtkastje naast mijn bed. De belofte op meer kennis en nog meer twijfel. Want ik ge...
Trendtraining: Leren trendwatchen
25 May 2022
Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe...
De toekomst van het toilet
5 April 2022
Hoewel we het toilet bijna niet anders kunnen voorstellen dan we het nu kennen, kunnen technologische en maatschappelijke ontwikkelingen onze relatie met de pot gaan veranderen.
Alcoholvrij genot
16 March 2022
Alcohol is diep verankerd in onze cultuur. Een lekker gerecht, even bijkletsen op een terras of een gezellige borrel; daar hoort een drankje bij. Maar dit lijkt langzaam te veranderen.
De toekomst van materialisme
14 February 2022
De mentaliteit van onze huidige wegwerpmaatschappij lijkt langzaam te veranderen. Een verzameling van innovaties probeert oplossingen te bieden voor producten die normaliter snel vergaan om ...
De dood. Praat erover. Niet eroverheen.
9 February 2022
Van taboe naar gesprek. In ons onderzoek naar de toekomst van de dood doken we in de mogelijkheden en uitdagingen rondom het einde van het leven. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voo...
De toekomst van seksueel welzijn
3 January 2022
Hoe ziet de toekomst van seksueel welzijn eruit? Welke behoeften, veranderingen en nieuwe innovaties zien we de komende jaren? Zorro dook de toekomst in van de meest intieme delen van ons be...
Genetische modificatie
2 December 2021
Obesitas als oplossing voor het voedselprobleem. Een team van wetenschappers vond een ongebruikelijke truc voor het telen van grotere en stevigere gewassen. Ze brachten een menselijk gen in ...
De toekomst van landbouw
17 November 2021
Van de bio-industrie… Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen om mens en dier gezond te houden. Op dit moment consumeren we een aanzienlijk deel van deze eiwitten via dierlijke producten. Om de...
Merkstrategie
18 April 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 March 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 February 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 February 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 February 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 February 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 February 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Leave a Comment
Inschrijven toekomstnieuws Buro Zorro nieuwsbrief