Twijfelen - Buro Zorro
Twijfelen

Ik lees graag boeken vol onderzoek en wetenschap, over transformatie, zingeving, drugs, mycelium, de dood, de tijdgeest, mensmachines enzovoorts. Door het onderzoek en de gedachten van anderen te lezen, krijg ik zelf nieuwe inzichten en ideeën. Mijn brein gooit hersenspinsels rond, die als kladjes in mijn mail komen te staan tot ik ze uitwerk tot een nieuwe lezing of nieuwe verhaal. En het fijne is: ik weet dat er altijd nog veel meer is wat ik niet weet. Stapels boeken liggen nog op me te wachten, lonkend op een boekentafel in mijn kantoor en loerend op het nachtkastje naast mijn bed. De belofte op meer kennis en nog meer twijfel. Want ik geloof er heilig in: hoe meer je weet hoe meer je twijfelt. 

Bewust zijn van aannames

Een paar weken geleden las ik het boek De mythes van de toekomst van collega toekomstonderzoeker Yannick Dujardin waarin hij uitlegt hoe we op de toekomst anticiperen. De toekomst kunnen we nog niet zien, maar kleuren we al te graag in met wat we wél weten en verwachten, met principes die we aanhangen, waarheden die we denken te hebben. Door trends door te trekken en door ons huidige beeld over de toekomst heen te projecteren, creëren we zo een verlengd heden. (Op BNR noemde iemand dit laatst de lineaire leugen, dat vond ik zo mooi gezegd, ik weet alleen niet meer wie het was.) Alles om maar controle te krijgen over die onzekere toekomst. 

Dujardin biedt ook een oplossing in zijn boek. Het begint bij het herkennen van onze eigen aannames. Van ons wereldbeeld, van wat ons is aangeleerd, welke overtuigingen we van thuis uit hebben meegekregen, wat het onderwijs ons heeft bijgebracht, in welke sociale structuren we opgegroeid zijn en nog steeds zitten, welke verhalen en geloofsovertuigingen deel van ons uitmaken. Als we ze herkennen, kunnen we ze ook bevragen en er alternatieve verhalen voor in de plaats zetten, stelt Dujardin. We kunnen andere toekomsten verbeelden. Terwijl ik dit lees, bedenk ik me dat dit begint bij openheid, bij jezelf bevragen, bij twijfelen.

Ruimte creëren

Gister vroeg iemand me wat ik op een podium doe, wat zie je mij daadwerkelijk doen? Ik moest er even over nadenken en na de obligate: vertellen, hopelijk lachen, interacteren en vragen stellen, zei ik: ruimte geven. Bewust achteroverleunen en een grote open plek creëren, zodat mensen in de zaal ruimte voelen. Om in te haken, mee te denken, te reageren, waarbij alle reacties goed zijn. Als ik vertel hoe we 130 jaar oud zouden kunnen worden en mijn twijfel hierbij uitspreek, zijn er mensen in de zaal die dat liever aan god laten dan aan de wetenschap. Er zijn mensen die niet kunnen wachten. Er zijn mensen die over hun sterfelijkheid gaan nadenken, over waar ze nu precies in geloven en wat ze vinden. En het mooie is, in die ruimte, gaan ze daarover in gesprek. 

De toekomst ligt niet vast. Er kunnen nog allerlei toekomsten ontstaan, mede gecreëerd door keuzes die we maken, maar ook door dingen die we nooit voorzien hadden, door zwarte zwanen en wildcards, door zaken die nog ongedacht zijn. Spreken over de toekomst en alle onzekerheden die ermee gepaard gaan, betekent openheid geven, kwetsbaar zijn, twijfel laten zien, weten dat je niet alle antwoorden hebt. Er is niet één gelijk. Ik heb het zeker niet. Toekomstdenken helpt om aannames los te laten door te spreken over mogelijkheden met anderen en mee te gaan in andere denkwerelden. 

Het mooiste aan dit werk is om samen de ruimte te voelen en met elkaar in gesprek te gaan, zonder te oordelen, zonder gelijk te willen hebben, maar om elkaar te begrijpen. Om samen te fantaseren over de mogelijke toekomsten en zo een stapje verder te zetten naar de meest wenselijke. En om samen te twijfelen. Dank je wel Yannick!

Leestip: De mythes van de toekomst, Yannick Dujardin

More articles

Twijfelen
23 juni 2022
Stapels boeken liggen nog op me te wachten, lonkend op een boekentafel in mijn kantoor en loerend op het nachtkastje naast mijn bed. De belofte op meer kennis en nog meer twijfel. Want ik ge...
Trendtraining: Leren trendwatchen
25 mei 2022
Hoe ziet jullie branche er over vijf of tien jaar uit? Welke behoeften komen er op waar jullie bedrijf of merk op moet inspelen? En welke ontwikkelingen kunnen jullie organisatie voor nieuwe...
De toekomst van het toilet
5 april 2022
Hoewel we het toilet bijna niet anders kunnen voorstellen dan we het nu kennen, kunnen technologische en maatschappelijke ontwikkelingen onze relatie met de pot gaan veranderen.
Alcoholvrij genot
16 maart 2022
Alcohol is diep verankerd in onze cultuur. Een lekker gerecht, even bijkletsen op een terras of een gezellige borrel; daar hoort een drankje bij. Maar dit lijkt langzaam te veranderen.
De toekomst van materialisme
14 februari 2022
De mentaliteit van onze huidige wegwerpmaatschappij lijkt langzaam te veranderen. Een verzameling van innovaties probeert oplossingen te bieden voor producten die normaliter snel vergaan om ...
De dood. Praat erover. Niet eroverheen.
9 februari 2022
Van taboe naar gesprek. In ons onderzoek naar de toekomst van de dood doken we in de mogelijkheden en uitdagingen rondom het einde van het leven. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voo...
De toekomst van seksueel welzijn
3 januari 2022
Hoe ziet de toekomst van seksueel welzijn eruit? Welke behoeften, veranderingen en nieuwe innovaties zien we de komende jaren? Zorro dook de toekomst in van de meest intieme delen van ons be...
Genetische modificatie
2 december 2021
Obesitas als oplossing voor het voedselprobleem. Een team van wetenschappers vond een ongebruikelijke truc voor het telen van grotere en stevigere gewassen. Ze brachten een menselijk gen in ...
De toekomst van landbouw
17 november 2021
Van de bio-industrie… Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen om mens en dier gezond te houden. Op dit moment consumeren we een aanzienlijk deel van deze eiwitten via dierlijke producten. Om de...
Merkstrategie
18 april 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 maart 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 februari 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 februari 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 februari 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 februari 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 februari 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Hunting for happiness
10 februari 2021
We zoeken naar geluk in de liefde, in vriendschappen, in betekenisgeving, in religie, in de natuur, in de kunst. In onszelf. We roepen massaal om precies 00.00 op 1 januari ‘gelukkig nieuw j...
Hunting for hedonia
10 februari 2021
Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In dit eerste deel een sneak preview op de toekomst va...
Weerbaar wonen (ook na de pandemie)
10 februari 2021
Sinds de uitbraak van het coronavirus is de interesse naar bunkers sterk gestegen; de bunkerbouwers van Atlas Survival Shelters krijgen aanvragen van over de hele wereld.
Een ode aan digitale mode
10 februari 2021
Kleding is voor veel van ons een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Of beter gezegd: identiteiten, want in deze moderne samenleving vinden we steeds opnieuw uit wie we zijn.
Leave a Comment