Weerbaar wonen (ook na de pandemie) - Buro Zorro

Weerbaar wonen (ook na de pandemie)

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de interesse naar bunkers sterk gestegen; de bunkerbouwers van Atlas Survival Shelters krijgen aanvragen van over de hele wereld. Maar volgens Atlas eigenaar Ron Hubbard gaat het niet alleen om het ontvluchten van de pandemie. Duidt deze groeiende interesse in schuilplaatsen op een grotere behoefteverschuiving? We duiken in de bunker: Welke varianten zien we voorbij komen? Wat zegt dit over behoeften van de maatschappij? En wat zegt dit over de toekomst van wonen?

Hedendaagse schuilplaatsen. De Brexit bunker is een stalen bunker die door Rise Design Studio in een tuin in London werd gebouwd. De bunker is verzonken en heeft geluidswerende wanden zodat je in alle rust kunt werken of ontspannen. Wanneer je in dit toevluchtsoord bent en het geluid van de vogels hoort heb je het idee dat je je ver buiten de chaos van de stad bevindt. Deze bunker kreeg de bijnaam ‘Brexit Bunker’ omdat deze schuilplaats ideaal is om te vluchten van het Brexit gedomineerde politieke debat. Plan B is een innovatief ondergronds woonconcept. Het gebouw functioneert dankzij autonome systemen; watervoorziening, riolering, gesloten ventilatiesysteem met recuperatie, aanzuiging en luchtzuivering. Een perfecte schuilplaats voor de volgende globale crisis.

⚠️Op zoek naar veiligheid en stabiliteit in onzekere tijden. Bradley Garrett, schrijver van het boek ‘Bunker: Building for the End Times’, ziet het bouwen van bunkers als rationele reactie op sociale en politieke systemen die ons geen veiligheid en stabiliteit kunnen bieden. Dat is goed te verklaren: we leven in een tijd van economische, ecologische en politieke onzekerheid; de aarde warmt in een rap tempo op en de technologische veranderingen zijn nauwelijks bij te houden. De generatie die hiermee opgegroeid is, de Millennials, wordt ook wel ‘generation anxiety’ genoemd – het bouwen van een stabiele toekomst lijkt voor hen steeds vaker een uitdaging. En dan hebben we nu ook nog eens te maken met een pandemie! De jongere generatie Z ziet de toekomst ook niet rooskleurig in: 86% denkt dat hun toekomst gekarakteriseerd wordt door klimaatrampen, 68% gelooft dat economische problemen gaan groeien en 63% verwacht globale conflicten te zien. In deze onzekere tijden ontstaat een groeiende behoefte naar veiligheid en stabiliteit. Tijdens een pandemie blijkt maar hoe afhankelijk we zijn van de fragiele globale systemen. We zien hierom dat we nu vooral zélf controle willen hebben over de veiligheid van onze naasten en de wereld om ons heen. En we hoeven ons gelukkig niet allemaal te verschuilen in een bunker om dit te bereiken.

💡Zelfvoorzienend wonen. We zien praktische, duurzame en lokale oplossingen die ons een stabiele leefomgeving bieden en ons weerbaar maken voor de toekomst. Want als we nu zelfvoorzienender leven voelen we ons niet alleen veiliger, maar kunnen we ook ecologische problematieken voorkomen. Zo wordt onze woning een safe space voor de onzekerheid van de buitenwereld. Een voorbeeld is de zelfvoorzienende community van ReGen Villages. De bewoners van deze nieuwe gemeenschappen zullen energie, water en voedsel uit hun eigen omgeving halen en zo zelfredzaam leven. Maar je hoeft geen utopisch dorp te bouwen om deze behoeften te vervullen. Wat dacht je van duurzame energie opwekken en delen met je buren, of voedsel verbouwen in je eigen huis of in verticale of dakboerderijen? Wat kun jij doen om bewoners veiliger en onafhankelijker te laten voelen in hun woning? En om samen een veiligere leefomgeving te creëren?

🚀 Meer weten over wonen in de toekomst? Wil je weten hoe je als provincie, gemeente, of organisatie in de bouw, energie of vastgoed op deze behoeften kunt inspelen? Boek dan de lezingen over de duurzame stad of gezond wonen of neem contact op met Buro Zorro voor een onderzoek of workshop op maat.

Bronnen

Bunkers in opmars https://fd.nl/achtergrond/1352529/in-opmars-een-eigen-bunker-voor-als-de-eindtijd-komt

Bunker: Building for the End of Times https://www.fastcompany.com/90544348/bunkers-arent-just-for-preppers-any-more

Generation Anxiety https://www.vice.com/en_uk/article/evy7ge/mental-health-generation-anxiety-millennials-z-parenting-children

Generatie Z https://www.vice.com/en/article/g5xz7j/gen-z-socialism-ydsa

More articles

Merkstrategie
18 april 2021
Bij Buro Zorro onderzoeken we niet alleen de toekomst, we passen deze ook toe om je merk toekomstbestendig te maken. Maar hoe doen we dat precies? We nemen je mee in onze aanpak om tot een f...
Hunting for Purpose
10 maart 2021
Ons onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving en wat dit betekent voor merken. In een vierluik ga ik ook op Li...
Een kijkje in de toolkit van toekomstonderzoekers
23 februari 2021
Buro Zorro exploreert en ontwerpt de toekomst. We geloven dat we ons op de toekomst kunnen voorbereiden en hem zelfs mede kunnen vormgeven. We schetsen hierom potentiële toekomsten en denken...
Intiem geluid
10 februari 2021
Zou jij…. je Netflix verslaving terzijde schuiven om je over te geven aan de knisperende geluiden van ASMR? Stop je oordopjes zo diep mogelijk in je oren, ga lekker liggen en sluit je ogen.
De daad met draad
10 februari 2021
Gelukzalig zet je je bril af. Mark was alles wat je hoopte. En dat orgasme! Het licht prikt aan je ogen. De sensoren van je pak zitten vastgezogen aan je huid. Je wringt je in een onhandige ...
Een shotje genot
10 februari 2021
Zou jij…. genieten van een shotje neurostimulatie? Een directe brein boost om je een lekker gevoel te geven, om je te ontspannen of juist energie te geven. Nu we alcohol, koolhydraten en sig...
Hunting for danger
10 februari 2021
Heb jij ook zo’n trek in verboden vruchten? Wil je ’s avonds na negenen de straat op rennen en vuurwerk afsteken, stiekem een fles whisky leegdrinken met vrinden, een gram coke naar binnen t...
Hunting for happiness
10 februari 2021
We zoeken naar geluk in de liefde, in vriendschappen, in betekenisgeving, in religie, in de natuur, in de kunst. In onszelf. We roepen massaal om precies 00.00 op 1 januari ‘gelukkig nieuw j...
Hunting for hedonia
10 februari 2021
Ons nieuwste onderzoek Pleasure Please gaat over directe behoeftebevrediging, intens geluk, verlangen naar gevaar en diepere zingeving. In dit eerste deel een sneak preview op de toekomst va...
Weerbaar wonen (ook na de pandemie)
10 februari 2021
Sinds de uitbraak van het coronavirus is de interesse naar bunkers sterk gestegen; de bunkerbouwers van Atlas Survival Shelters krijgen aanvragen van over de hele wereld.
Een ode aan digitale mode
10 februari 2021
Kleding is voor veel van ons een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Of beter gezegd: identiteiten, want in deze moderne samenleving vinden we steeds opnieuw uit wie we zijn.
Toekomstonderzoek is niet gepatenteerd
10 februari 2021
Toekomstonderzoekers, futurologen en trendwatchers lijken over informatie te beschikken die geen ander heeft. Ze verbazen en verwonderen je met de nieuwste technologieën, gaafste voorbeelden...
Het genot van geven
10 februari 2021
Geven, recyclen, bomen planten of een digitaal mandje vol met goede deals? De Amerikaanse koopjestraditie Black Friday heeft zich de afgelopen jaren in de Nederlandse cultuur genesteld en vo...
Leave a Comment