Hét buro voor de toekomst
Trendwatchers Mabel Nummerdor en Jeanneke Scholtens stonden met hun boek Holy Fuck op de voorpagina van De Telegraaf en hadden artikelen in zo’n beetje alle damesbladen van Linda tot Glamour. Ze zaten bij de tv-programma’s Zomer met Art en Koffietijd, organiseerden een drukbezochte lancering in De Melkweg in Amsterdam en een congres in pakhuis Willem de Zwijger. Hoe kregen ze zoveel publiciteit voor hun boek?

Promotie is de zwakste schakel bij veel boekprojecten – of het nu eigen beheer is of bij een reguliere uitgeverij. Veel schrijvers staren zich blind op het maakproces en blijven in hun schrijfcocon, terwijl ze zich voor het succes van het boek al in een vroeg stadium met de fase na het schrijven zouden moeten bezighouden. Mabel Nummerdor en Jeanneke Scholtens geven 13 tips op basis van de publicitaire achtbaanrit die ze met Holy Fuck hebben gemaakt.

promotie boek1. Denk voorbij het boek

Jeanneke Scholtens: ‘Ondanks dat veel mensen het op hun bucketlist hebben staan is het belangrijk om je te realiseren dat een boek schrijven geen doel op zich is. Ga er maar vanuit dat het geen Saskia Noort bestseller wordt en dat je met de boekopbrengst geen tweede huis kan kopen. Er moeten echt andere legitieme redenen zijn om eraan te beginnen. Je moet als schrijver dus voorbij het boek weten te denken. Wat wil je bereiken? Wie wil je bereiken? Hoe wil je ze bereiken? En wat draag je bij aan de doelgroep? Bij ons was een belangrijk doel dat we onze professionele naam wilden vestigen als trendwatcher. We hebben echt samen een lijst gemaakt met onze individuele doelstellingen en veel keuzes in het proces daarop afgestemd.

2. Denk groot

Mabel Nummerdor: ‘Ik heb bij Stage Entertainment gewerkt,  Joop van den Ende leerde mij groot te denken, in de trand van “Waarom zou je Chantal Janzen in een bibliotheek neerzetten, als je haar ook met een F16 op de pier van Scheveningen kunt laten arriveren.?” Bij het schrijven en in de markt zetten van Holy Fuck zijn we telkens voor het maximale gegaan. We kozen voor het heftigste vormgevingsvoorstel, schakelden een kunstenaar in voor extra beeld, huurden De Melkweg af etc. Tijdens het hele proces is dat theatermotto ons  helder voor ogen gebleven.

Het hele artikel lezen? Je vindt het in het komende nummer van Schrijven Magazine. Abonnees krijgen dit nummer omstreeks 4 oktober in de brievenbus.

Artikel via schrijvenonline.org