Ons zakelijk – en privé leven zijn vaak keurig van elkaar gescheiden door de autorit ertussen. Behalve als je naast liefdespartners ook zakenpartners bent, of broer en zus, of familiebedrijf, op verliefd wordt op het werk of…. Eigenlijk gaat werken juist over relaties en dus over de liefde. Dat beginnen we te beseffen, te omarmen en zelfs te nutten.
Signaleringen
Deze week kwamen er zo een paar liefdes-posts voorbij die opvielen. De Erasmus Universiteit biedt een executive masterclass aan om liefde op de corporate agenda te krijgen. Ervaren bestuurders en adviseurs worden opgeroepen om niet langer de liefde uit de weg te gaan als thema op de zaak, maar juist te verkennen. De Vlaamse zakenkrant De Tijd publiceerde een interview met wereldbekend relatietherapeute Esther Perel, die na duizenden relaties in het privé domein nu het private domein opzoekt en bedrijven als Youtube, GoogleX en LinkedIn adviseert over de relaties tussen hun topmensen. Want zo zegt ze, de relatie tussen een CEO en CFO vertoont gelijkenis met die van een koppel in crisis. De taal van de business is onze huiskamer ingeslopen, terwijl de taal van relaties ons zakelijk leven binnenwandelde: vertrouwen, empathie, veiligheid zijn woorden die we steeds vaker in de boardroom en in het MT horen vallen. Menselijke relaties zijn de basis van elk bedrijf.
Seks
Als er naast liefde nog een enorme drijfveer voor het menselijk handelen van belang is voor welk bedrijf dan ook, dan is het wel seks. Ondernemers, marketeers, beleidsmakers staan stil bij consumentenbehoeften: wat hebben mensen nodig om een voldaan leven te leiden? De piramide van Maslow is een wereldberoemde rangschikking van deze menselijke behoeften en onderaan deze piramide staat seks schouder aan schouder naast zuurstof, voeding en water. Seks als drijfveer. En gaan we die nu vaak niet juist uit de weg in ons zakenleven? Want hoe ga je om met #metoo in je bedrijf? Hoe spreek je over seks, zonder in het verdomhoekje te belanden. Maar er zijn zoveel kansen. Een kleine greep:
- We zagen de opkomende trend van polyamoureuze relaties, Ikea lanceerde het driepersoonsbed.
- Er zijn steeds meer eenpersoonshuishoudens, the rise of the single vraagt om veel meer single concepten dan alleen de eenpansmaaltijd, tiny living en Single’s Day.
- Voice maakt van apparaten in huis onze nieuwe gesprekspartners. Hoe verhouden we ons tot objecten? Praten we straks met ons meubilair dat ons ook nog eens warm vasthoudt?
Als er een ding is dat Mabel en ik tijdens onze Holy Fuck expeditie hebben geleerd, dan is het wel dat Seks en Business een enorme match zijn. Het is niet voor niets dat Holy Fuck ook via managementboek.nl wordt aangeboden. Liefde de & business. Ik vind het een prachtige combinatie en voeg er graag seks aan toe. Let’s talk about the future of business. Lets talk about sex.
Het artikel met Esther Perel vind je hier.