Buro Zorro - Trendexpert at work

Pak je toekomst

Trendexpert at work

Leer implementeren als een trendexpert
Buro Zorro pijltje

Onze trainingen

Trendexpert at work

Tijdens dit traject word je individueel óf in teamverband opgeleid tot een volwaardig trendexpert die alles in huis heeft om het verschil te maken voor de toekomst van jouw bedrijf of organisatie.

In 4 trainingsdagen, verspreid over een periode van 3 tot 5 maanden tijd, leer je hoe je relevante trends signaleert, begrijpt én implementeert in je werk. Jouw rol in je bedrijf of organisatie wordt hiermee erg belangrijk en waardevol: je hebt de inzichten en kennis in pacht om jouw collega’s te voorzien van waardevolle informatie voor de toekomst. Om zo wendbaarder te worden. Kansen te creëren. Risico’s te beperken. En succes te vergroten.

“Wij hebben met vier medewerkers van ons bedrijf de vierdaagse Trend Training gevolgd. Jeanneke weet als geen ander de koppeling te maken tussen de trends en de mogelijkheden binnen het bedrijf waarvoor je werkt waardoor je trends ook echt kunt vertalen naar concepten en/of strategieën. Super leerzaam en bovenal leuk en interessant! - Jos de Smit van de Eekhoorn

Onze aanpak

Tijdens dit traject leer je alles wat nodig is om jouw bedrijf of organisatie goed te kunnen adviseren over en begeleiden bij het maken van belangrijke keuzes voor de toekomst. Namelijk, door trends te herkennen, spotten, begrijpen en direct toe te passen in de plannen en strategieën van jouw bedrijf.

53035834061_c343028701_o

Dag 1

Focus: Inspiratie

De eerste dag van het Trendexpert at work traject staat volledig in het teken van het leren kijken als een trendwatcher. We starten hiervoor met een flinke dosis trendtheorie, leren je werken volgens de DESTEP analyse, gebruik te maken van horizon scans, en verschillende trendniveaus van elkaar te onderscheiden (macrotrends, mensen-trends en markttrends). Zo leer je waar je moet kijken en hoe je patronen herkent. Ook formuleren we je onderzoeksvraag voor dit traject en helpen je met het vinden van relevante trendbronnen.

Dag 2

Focus: Inzicht

De tweede dag gaan we een stap verder. Je hebt op dag één al de nodig inspiratie opgedaan en zult nu op zoek gaan naar bruikbare inzichten: waarom zijn deze trends juist nu zichtbaar? Wat vertellen de signalen je? En hoe kun je de inzichten die je eruit haalt toepassen in jouw werk of bedrijf? We maken hierbij gebruik van trendanalyse en diverse tools, zoals ons trendcanvas, clustercanvas en de waardentool. Zo verkrijg je inzichten die belangrijk zijn voor jouw eigen onderzoek.

53036223835_c9b12715e7_o_720

Dag 3 & 4

Focus: actie

Tussen dag twee en dag drie dagen we je uit zelf op onderzoek uit te gaan. Denk aan literatuuronderzoek, deskresearch, interviews of een beursbezoek. Op dag drie werken we vervolgens aan de implementatie van je trendsignalen en onderzoeksvondsten met behulp van strategische tools.

Ook is er aandacht voor de manier waarop je jouw bevindingen en analyses presenteert en communiceert: naar collega’s. Hoe kun je jouw kennis en inzichten het beste delen? En hoe zorg je ervoor dat het ook echt wordt geïmplementeerd? Afhankelijk van je onderzoeksvraag kunnen hiervoor ook aanvullende methoden als scenario-denken en backcasting worden ingezet. 

Dag vier is de eindpresentatie van je onderzoek. Je zet alles in wat je in de afgelopen maanden bij ons hebt geleerd. Dit is het begin van jouw rol als professioneel trendwatcher, toekomstonderzoeker én trendexpert!

Voor wie?

Het Trendexpert at work traject is geschikt voor teams, professionals of directies die op zoek zijn naar inspiratie, inzichten en praktische handvatten om nieuwe  strategieën, innovaties of campagnes te ontwikkelen binnen hun organisatie. 

Omdat trainees tijdens deze training niet alleen leren trends te spotten, maar ze ook zelf begrijpen en implementeren, zijn zij in staat na deze training zelfstandig als trendexpert in hun bedrijf aan de slag te gaan. Ze spelen hiermee een belangrijke rol voor de toekomst van hun bedrijf of organisatie.

Door vooruit te kijken krijg je inzicht
en kun je overgaan tot actie
richting jouw klant

Na afloop

Heb je alle kennis om trends te signaleren, begrijpen en toe te passen

Kun je zelfstandig als trendexpert opereren in jouw bedrijf

Zit je vol inspiratie en nieuwe inzichten in de tijdgeest van nu

Heb je toegang tot een gevarieerd netwerk van toekomstgerichte professionals

Praktisch

Duur traject:

3 tot 5 maanden

Aantal trainingsdagen:

4

Duur trainingsdag:

7 uur

Locatie training:

In company

óf op locatie in het inspirerende kantoor van Buro Zorro op Geert Scholtenslaan 10 in Wognum (20 minuten boven Amsterdam)

Ecofonie, markttrend
photo-1601974580189-0156186140ad kopie 2

Tip voor beginnende trendwatchers:

niet elke bron is een juiste. Download hier onze tips voor goede trendbronnen.

Doorleren

Heb je de Trendexpert at work training succesvol afgerond? Maar wil je jouw kennis nog specifieker in leren zetten? Buro Zorro biedt ook een extended trainingsdag aan die geheel staat in het teken van merkstrategie. Meer weten? Neem dan contact op over de mogelijkheden van deze waardevolle bonus-training.

Wil je thuis nog meer oefenen? Of je collega’s of vrienden uitdagen ook met trendwatching of trendonderzoek aan de slag te gaan? Bestel dan ons Trendspel: een leuke manier om een business-idee, marketingstrategie, nieuw product of bestaande dienst toekomstbestendig te maken.

Meer reviews

“De lezing en interactieve workshop daagde iedereen uit om eigen aannames en overtuigingen ter discussie te stellen en zich af te vragen welke rol wij willen spelen in het vormgeven van de toekomst. Dit leverde levendige en soms diepgaande discussies in de groepen met als resultaat aantal hele bijzondere (nieuwe) concepten.”

MILENA JOVANOVIC 
Design Manager bij architectenbureau Proof of the sum

”Door trendwatching ben je wendbaarder, zie en pak je kansen eerder, kun je gevalideerde keuzes maken en je succes vergroten.”

JANINE FEIKES 
Eigenaresse van Het Huis van Middenmeer

“In het opleidingstraject tot trendexpert moet ik uiteindelijk antwoord geven op de vraag; Welke trends en ontwikkelingen zijn relevant voor de groene sector en hoe kunnen onderwijsinstellingen hierop inspelen? Uiteindelijk resulteert mijn onderzoek, samen met de deelvragen, in een presentatie – en het liefst ook al een aantal concrete tools – waarmee ik onderwijsinstellingen en onderwijscollega’s kan inspireren en inzicht en focus kan bieden. Buro Zorro begeleidt me in het traject Trendexpert at work om dit te realiseren.”

 

RYANNE RUSTENBURG
Programmamanager Digitalisering & Technologie bij Groenpact en Vonk

“Tijdens de training hebben we geleerd om te kijken en te denken als echte trendwatchers. Het was niet alleen ontzettend leuk, maar ook enorm leerzaam!”

BAANBEREIK

edit-0134_720

Ben jij klaar om toekomstbestendig te worden?

Onze trainers

Jeanneke Scholtens Buro Zorro

Jeanneke Scholtens

Jeanneke Scholtens, oprichter van Buro Zorro, is al jaren toonaangevend in de wereld van trendonderzoek. Ze schreef de spraakmakende boeken Holy Fuck en Roes, en heeft naast haar rol als toekomststrateeg en ondernemer ook ruime ervaring met interim management bij diverse bedrijven, zoals Hero en de Scholtens Groep.

Met Buro Zorro wil Jeanneke organisaties en bedrijven helpen om zich voor te bereiden op de toekomst. Haar methodologie is er dan ook op gericht om teams niet alleen te leren kijken en denken als een trendwatcher, maar ook daadwerkelijk trends te leren implementeren in de uitdagingen van vandaag. Dit maakt haar een waardevolle trainer en sparringpartner voor zowel MKB als directieteams van grote ondernemingen.

linkedin zorro
Eugenie van de Poll

Eugenie van de Poll

Eugenie van de Poll is naast trainer bij Buro Zorro ook merkstrateeg met veel ervaring in het bedrijfsleven, van start up tot corporate. Haar drijfveer? Mensen en merken helpen weer zin en vertrouwen te krijgen in de toekomst, met de juiste focus en energie. Zodat werken niet alleen makkelijker wordt, maar ook leuker! Dat begint bij begrijpen wie je bent, waar je voor staat én welke richting je op moet. Trendwatching is wat Eugenie betreft dan ook een waardevolle toevoeging voor iedereen die strategische keuzes moet maken in zijn bedrijf of organisatie.