Pak je toekomst
AI zet jouw gevoel om in iets visueels
Data & Digitale communicatieIdentiteit & GenderLichaam & BreinUiterlijk & Kleding
🖼 What you feel is what you get Gevoelens kun je op veel verschillende manieren uitdrukken, bijvoorbeeld door mondelinge communicatie of tekeningen. Maar wat als een computer op basis van jouw antwoorden kan bepalen hoe jij je voelt en welke visuele weergave daarbij past? Dit is geen toekomstmuziek meer.
Artificiële intelligentie (AI) en algoritmes zijn namelijk op het punt gekomen waarop ze aan de hand van de antwoorden die jij geeft op vragen kunnen bepalen hoe jij je voelt. Daaraan zijn verschillende visuele aspecten verbonden die een uniek patroon of beeld voor jou genereren. Deze persoonlijke aanpak maakt de uitkomst altijd uniek. Dat draagt bij aan de beleving en wellicht zal hier veel gebruik van worden gemaakt.
🧣 Verschillende doeleinden Deze techniek was te vinden op de Dutch Design Week in verschillende werken. Zo had je de “Silk Surveys” die op basis van antwoorden van mensen een collectie van 3 sjaals uitbracht met ieders eigen menselijk verhaal erachter waarop het design gebaseerd was.
Dit komt niet alleen tot uiting in de modewereld. Ook het werk “ReView” van Miriam Riefel gaat over dit onderwerp. Bij ReView creëerde je namelijk door middel van interactieve vragen en opdrachten je eigen persoonlijke mediakunstwerk. Dit kunstwerk speelt in op verschillende zintuigen. Deze versterking van de beleving is een aspect dat mogelijk in de toekomst zal worden toegepast in de wereld van persoonlijke marketing.