Pak je toekomst
Een campagne om te praten over de dood
Maatschappij, Cultuur & RituelenRelaties & Community
💬 De dood. Praat erover. Niet eroverheen Stichting Ideële Reclame (SIRE) is een Nederlandse stichting die reclamecampagnes maakt over onderwerpen die door de makers als maatschappelijk probleem worden gezien. Met hun laatste campagne “De dood. Praat erover. Niet eroverheen” willen ze goede gesprekken over de dood stimuleren. Erover praten verrijkt en verbindt en neemt de angst voor de dood weg, maar dat doen we als Nederlanders niet genoeg. Uit het onderzoek van SIRE blijkt bijvoorbeeld dat meer dan de helft van de Nederlanders op een betere manier afscheid had willen nemen van iemand die overleden is en dat slechts 27 procent van de Nederlanders alles tegen hun naasten heeft gezegd, mochten ze komen te overlijden. Mensen praten er liever niet over of relativeren het verdriet. In de spotjes en op de website staan hierom ‘dooddoeners’ centraal. Dit zijn veelgebruikte zinnen die we vaak vanuit ongemak zeggen, waarmee een goed gesprek over het onderwerp uit de weg wordt gegaan zoals “Kunnen we het over iets gezelligers hebben?” En “Het leven gaat verder”. Lees hier alle dooddoeners.
🪦 Van taboe naar gesprek. Onze doodscultuur is er veelal op geënt om de dood zover mogelijk van ons af te zetten. Maar de laatste jaren zien we een kanteling. Met de bayboomgeneratie die vooraan loopt in de vergrijzingsmars, en het coronatijdperk dat ons dwingt om het over de dood te hebben, komt de dood steeds meer op de agenda te staan. Praten over de dood verrijkt en verbindt, maar blijkt nog hartstikke lastig. Gelukkig zien we nieuwe producten, diensten en organisaties die zich richten op het in de hand nemen van, en praten over, het einde. Het wegmoffelen van de dood maakt plaats voor een andere kijk op de dood: laten we het er alvast over hebben. En vooral: laat het onderdeel van het leven zijn.
Bron: SIRE