Pak je toekomst
Een digitale strook van jouw gegevens
Data & Digitale communicatieTechnologie & Techniek
💿 De sporen van je digitale data De digitalisering is niet meer uit ons leven te denken, de fysieke en digitale wereld kruisen hun wegen. Maar welke gegevens laat jij achter wanneer jij je aanmeldt voor een datingapp of je navigatie aanzet? Dataslip is een speculatief design waarbij je een kassabon geprint krijgt met je voetafdruk van data. Je persoonlijke gegevens worden vertaald naar materiële objecten op je bon. De lengte van je bon is even lang als de hoeveelheid gegevens die er over jou zijn verzameld. De gegenereerde gegevens zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, waaronder klantenkaarten van supermarkten en ov-kaarten.
Dit speculatieve design is een manier om je bewust te maken van de hoeveelheid gegevens die je dagelijks deelt zonder dat je je daar misschien bewust van bent. De groeiende digitalisering en het groeiende bewustzijn van privacykwesties hebben geleid tot meer aandacht voor en interesse in concepten zoals “Dataslip.
👀 Privacy als concurrentievoordeel Mensen worden zich steeds meer bewust van de persoonlijke gegevens die ze (onbewust) online delen. Deze groei in bewustzijn komt door de nieuwsberichten over datalekken en privacyproblemen in dit digitale tijdperk. Daarnaast maken ook veel mensen zich zorgen over de groei van digitalisering en de manier waarop hun gegevens gebruikt worden.
Hoe kun je hierop inspelen met jouw bedrijf? Je kunt profiteren van dit inzicht door privacyvriendelijke benaderingen toe te voegen aan het bedrijfssysteem. Door dit te implementeren, versterk je het vertrouwen van je klanten. Consumenten zijn steeds gevoeliger voor privacykwesties, en door dit serieus te nemen, kun je je onderscheiden van de concurrentie.
Bron: TU Delft