Pak je toekomst
Een intelligent antwoordapparaat voor dementerenden
Data & Digitale communicatieGezondheid, Zorg & WelzijnRelaties & CommunityTechnologie & Techniek
📞 Een intelligent antwoordapparaat. Mensen met alzheimer kunnen soms onrustig zijn. Een gesprek met een dierbare, bijvoorbeeld zoon of dochter, kan dan enorm helpen om gerust te stellen. Helaas is er door werk of verplichtingen voor de ander niet altijd tijd om op te nemen. Care-Riing is een intelligent antwoordapparaat wat dit soort telefoongesprekken simuleert. Familieleden kunnen een ‘bandje’ opnemen met familieherinneringen, vragen en antwoorden. De spraaktechnologie en een algoritme wordt herkend wat de beller zegt, en wordt het juiste zinnetje afgespeeld. Hierdoor lijkt het een echt gesprek met een dierbaar familielid.
👵 Menselijke technologie (in de zorg). Bij hersenziektes als alzheimer is menselijke aandacht van groot belang om de patiënten een fijn leven te bieden. Maar deze aandacht kost tijd, en dat hebben we in de zorg steeds minder. In 2031 zal het tekort aan zorgpersoneel naar verwachting oplopen naar 135.000 werknemers blijkt uit een onderzoek van ABF Research. Met het groeiend aantal ouderen, tekorten in de zorg en groeiende druk op mantelzorgers komen we als maatschappij en zorgsector voor grote uitdagingen te staan. Er wordt vaker gesproken over technologie als oplossing van deze uitdagingen. Vaak wordt meteen gedacht aan zorgrobots, wat een kil en onmenselijk gevoel oproept. Maar oplossingen als Care-Riing passen technologie zo toe dat het zorgt voor juist meer menselijkheid in het leven van zorgbehoevenden. Deze ontwikkeling is trouwens niet alleen relevant voor de zorg, maar overal waar menselijke interactie centraal staat zullen we meer van dit soort oplossingen terug gaan zien
Bron: Care-Riing