Pak je toekomst
Het blootleggen van oneerlijke successen in de entertainmentindustrie
Data & Digitale communicatieMaatschappij, Cultuur & RituelenUiterlijk & Kleding
✨ Succes in de kinderschoenen. De term “nepobaby” refereert aan kinderen van beroemde of succesvolle ouders die, dankzij hun familieachtergrond, al in de kinderschoenen genieten van bekendheid en succes, met name in de media- en entertainment industrie. Deze nieuwe term verwijst naar het beleid van nepotisme in deze industrie, waarbij er voorrang wordt gegeven aan familie- en vriendenrelaties boven andere kwalificeerde kandidaten. Op social media wijzen mensen elkaar er met #nepobaby erop dat die ene acteur waarschijnlijk die rol heeft gekregen door nepotisme. Ze stellen hiermee bloot dat het niet eerlijk is voor andere gekwalificeerde kandidaten die misschien harder hebben gewerkt en meer talent hebben, maar die niet dezelfde voordelen hebben. Een term die lief klinkt, maar tegelijkertijd structuren van ongelijkheid blootlegt. Dit weerspiegelt een groeiende waardering voor gelijke kansen en eerlijkheid in onze maatschappij en suggereert ook een groeiende vraag naar transparantie en verantwoording in onze samenleving.