Pak je toekomst

Bewustwording van het bromvliegeffect kan leiden tot meer grip op eigen gezondheid

 

🪰 Onopgemerkt gedrag heeft invloed op gezondheid.

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 80% van de voedingsreclames over ongezonde voeding gaat. Deze reclames kunnen mogelijk bijdragen aan een ongezondere leefstijl. Volgens reclamemaker Tim den Heijer kan dit te maken hebben met het zogenaamde bromvliegeffect. Dit effect treedt op wanneer een klein aspect van ons gedrag, vaak onopgemerkt, een grote invloed heeft op onze keuzes. Dit is onder andere terug te zien in de supermarkt. Door producten op een bepaalde manier uit te stallen, of kleine cadeautjes bij een aankoop aan te bieden, wordt de kans vergroot dat consumenten bepaalde producten aanschaffen tijdens een bezoek aan de supermarkt. Wanneer het gaat om ongezonde producten, kan dit leiden tot een ongezondere leefstijl.

Er is echter steeds meer bewustwording rondom de invloed van het bromvliegeffect op een ongezonde leefstijl. Door bewustwording te creëren kunnen consumenten autonomere keuzes maken rondom zaken als voeding en beweging, en zo meer grip krijgen op hun eigen gezondheid.

Bron: Hansaplast en Het Rode Kruis

pexels-oleksandr-pidvalnyi-7807785