Pak je toekomst
Kledingmerken die zich inclusiever voordoen dan ze zijn
GezondheidGezondheid, Zorg & WelzijnWerk & Leren
👀Catwalk-diversiteit, maar realiteit ontbreekt Het concept ‘curvewashing’ is een verschijnsel in de mode-industrie waarbij merken de schijn van lichaamsinclusiviteit wekken zonder daadwerkelijk diverse maten aan te bieden. deze marketingtactiek komt tot uiting in het gebruik van lichaam-positieve taal en beelden in advertentiecampagnes en op catwalks, terwijl de beschikbaarheid van diverse maten voor consumenten ontbreekt. Een voorbeeld hiervan is dat modellen die op de catwalk verschijnen, maar waarvan de kleding niet beschikbaar is voor klanten in vergelijkbare maten.
Daarnaast komt ook de term ‘fat baiting’ voor, waarbij luxe merken kleding produceren voor plus-size modellen en beroemdheden, maar deze niet aanbieden aan hun reguliere klanten. Een voorbeeld hiervan is modemerk Moschino die dit doet voor zangeres Lizzo. Dit benadrukt de discrepantie tussen de schijn van wel inclusief willen ogen en de daadwerkelijke beschikbaarheid van diverse maten in de mode-industrie.
👗Tijd voor echte lichaamsinclusiviteit De opkomst van curvewashing onthult een groeiende behoefte aan ‘echte’ inclusiviteit in de mode-industrie. De trend om diversiteit te tonen op catwalks en in marketingcampagnes lijkt voort te komen uit een groeiend bewustzijn en activisme voor de acceptatie van elk lichaam. Consumenten vragen niet alleen om representatie, maar ook om daadwerkelijke beschikbaarheid van diverse maten.
Organisaties kunnen hier rekening mee houden door niet alleen oppervlakkige diversiteit te tonen zoals nu soms wordt gedaan, maar ook door hun assortiment daadwerkelijk inclusief te maken. Het begrip van de kloof tussen schijn en realiteit in de mode-industrie kan organisaties helpen om stappen te zetten naar lichaamsinclusiviteit en zo de eisen van de steeds bewuster wordende consument beter tegemoet te komen. Diverse onderzoeken tonen aan dat consumenten steeds kritischer worden over de representatie van diverse lichaamstypes in de mode en de verwachting hebben dat dit wordt weerspiegeld in het beschikbare aanbod in winkels. Gezien de huidige cancel cultuur, is er een kans aanwezig dat merken die niet meegaan met de veranderende schoonheidsidealen gecanceld worden. Zo wordt er dus door sommige merken gedaan alsof zij staan voor inclusiviteit, maar in werkelijkheid boeit het ze helemaal niet zoveel als gepretendeerd wordt.