Pak je toekomst
Maakt een datalek ruikbaar
Data & Digitale communicatieSteden & WonenTechnologie & Techniek
👃 De geur van een datalek. Om digitale privacy in huis tastbaarder te maken bedachten Leanne Wijnsma en Froukje Tan ‘The Smell of Data’. Het reukvermogen hielp de vroege mens om te overleven, maar in de digitale omgeving kunnen onze neuzen ons niet langer waarschuwen voor de op de loer liggende gevaren. Net als hoe we geur aan gas hebben toegevoegd om mensen te waarschuwen bij een gaslek, is The Smell of Data een geur gecreëerd om internetgebruikers instinctief te waarschuwen voor datalekken op persoonlijke apparaten. Wanneer het apparaatje een onbeschermde website of Wi-Fi-netwerk tegenkomt ruik je de metaalachtige geur van data.
🏠 Technologie en privacy in huis.Onze huizen zijn de meest privé ruimtes die er zijn; we willen ons er veilig en vertrouwd voelen. Volgens het IKEA ‘Life at Home’ onderzoek zijn privacy en veiligheid twee van de vijf belangrijke pijlers waarom iemand zich thuis voelt. Maar door de technologie die we gebruiken is het niet altijd duidelijk of we wel echt privacy hebben. Met de smartphone in de hand, onze laptop op bed en slimme assistenten die altijd voor ons klaar staan is technologie niet meer weg te denken uit onze woonomgeving. Hoewel dit veel voordelen kan hebben, roept het tegelijkertijd veel vragen op: Luistert er iemand mee met mijn google home? Wat geef ik weg met mijn cookies? En is mijn IP- adres herleidbaar? Oplossingen voor privacy, zoals een datalek een geur geven, zijn nodig om een veilig gevoel thuis te kunnen waarborgen.
Bron: Smell of Data