Pak je toekomst

Merken mengen zich in het publieke debat

 

✊ Merken scoren met activisme. Van abortuswetten tot transgenders en klimaat: merken spreken zich vaker uit over maatschappelijke thema’s. HEMA zette zich in voor inclusiviteit door een transgender model in hun folder te laten poseren in lingerie en Nike zet zich in voor raciale ongelijkheid. Zo kunnen ze niet alleen bijdragen aan de samenleving, maar ook (potentiële) medewerkers en klanten voor zich winnen. Steeds vaker lijkt activisme daarom ingezet te worden als merkstrategie. ‘Wat vindt ons merk’ is dan ook een vraag die steeds vaker in de bestuurskamer te horen is.

Onderzoek toont aan dat Nederlanders gematigd positief zijn over deze ontwikkeling. Jongeren en universitair opgeleiden zijn het meest positief over de maatschappelijke standpunten van merken. Daarin zijn klimaat en mensenrechten de meest gewaardeerde onderwerpen, en vluchtelingen, abortus en slavernij de minste. Consumenten vinden het vooral belangrijk dat merken authentiek zijn.

💡 Op naar waarde-gedreven consumptie. Consumenten verwachten steeds vaker dat merken niet alleen producten verkopen, maar ook een bijdrage leveren aan de maatschappij. Merken worden gezien als een belangrijke speler in het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit en in het aankaarten van belangrijke kwesties, zoals klimaatverandering en mensenrechten. Merkactivisme laat zien dat consumenten meer waarderen dan alleen het product zelf. Zij willen weten waar ze hun geld aan uitgeven en of het merk op dezelfde manier denkt over belangrijke onderwerpen als zij. Hierdoor is het voor merken belangrijker dan ooit om duidelijk te zijn over hun standpunten en waarden.

Bron: Financieel Dagblad

Merkactivisme Merken mengen zich in het publieke debat trendsignaal innovatie