Pak je toekomst

Oranjefans kunnen NFT’s sparen voor meer binding met het vrouwenvoetbal

 

⚽️ Primeur voor de KNVB Met het introduceren van digitale badges genaamd ‘The Oranje Beat Collectibles’ die bij het WK vrouwenvoetbal gespaard kunnen worden, biedt de KNVB Oranjefans een unieke kijkervaring die moet zorgen voor meer betrokkenheid. Zo kunnen door het verzamelen van de badges exclusieve beelden verkregen worden die bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen bieden. Daarnaast kunnen fans ook meedoen aan winacties en kans maken op bijzondere prijzen, zoals gesigneerde shirts. Dave Dekker, directeur Commercie van de KNVB, is trots om als eerste sportbond in Nederland deze stap te hebben gezet. Er kan zo namelijk een nieuwe, unieke vorm van beleving en verbinding ontstaan met de sport. Door het loyaliteitsplatform worden de kijkers gestimuleerd om een persoonlijke band op te bouwen met de Nederlandse vrouwelijke spelers, die het team en de fans dichterbij elkaar brengt en moet zorgen voor blijvende betrokkenheid.

🟠 Waar blijft de Oranjegekte? Opvallend is dat de KNVB via het introduceren van de badges bij het vrouwenvoetbal, voor meer binding wil zorgen. Want waar blijft de Oranjegekte in Nederland, zoals bij het WK mannenvoetbal? Zo zijn er geen reclames en campagnes rondom het WK vrouwenvoetbal te vinden op tv, radio of sociale media. Het vrouwenvoetbal is de laatste jaren steeds populairder geworden, maar toch blijft er een groot verschil te zien in de mate van promotie tussen het vrouwen- en mannenvoetbal, blijkt uit onderzoek van Women Inc. Een belangrijke oorzaak hiervoor is genderstereotypering, waarbij voetbal door de meeste mensen wordt gezien als een sport voor mannen en dus minder publiek trekt bij het vrouwenvoetbal. Dit leidt tot een minder mate van aantrekkelijkheid voor commerciële belangen. Als reactie op deze ongelijkheid lanceerde ING – hoofdsponsor van het WK – een campagne die deze ongelijkheid en de uitdagingen voor het vrouwenvoetbal weergeeft. Zo wil ING inclusiviteit bevorderen, want voetbal is voor iedereen ongeacht gender. Als het vrouwenvoetbal door de media zo omarmd zou worden zoals bij het mannenvoetbal, zou dit kunnen leiden tot verbetering van de kwaliteit en professionaliteit, die juist zorgt voor meer fans en een groter publiek. En zou dit daarnaast jongeren met een ander gender dan ‘man’ kunnen inspireren om te voetballen, omdat gender geen rol speelt.

Bron: KNVB

The Oranje Beat Collectibles, trendsignaal, trendinnovatie