Pak je toekomst
Prikkelarme commercial
Data & Digitale communicatieGezondheidGezondheid, Zorg & WelzijnLichaam & Brein
🧠 Een prikkelarme commercial.
Een hersenaandoening gaat vaak gepaard met vermoeidheid, overprikkeling, concentratie- en geheugenproblemen. Dit maakt simpele, dagelijkse activiteiten zoals een bezoekje aan de supermarkt extra lastig, omdat hier veel prikkels bij komen kijken. Maar ook komt er veel onbegrip van naasten bij kijken. Met de campagne ‘Samen voor Begrip’ vraagt de Hersenstichting hier aandacht en begrip voor, op een prikkelarme manier. Het is daarom niet voor niets dat deze op 23 juni lanceerde, dit is namelijk de dag van de Overprikkeling. Door juist geen gebruik te maken van felle kleuren, muziek en beelden, onderscheid de commercial zich van andere. Zo brengt het een moment van rust tijdens de drukke reclameblokken op de radio en tv. Het doel van de campagne is om bij een breder publiek bewustwording te creëren van het dagelijks aantal prikkels waar we aan bloot worden gesteld en stil te staan bij hoe heftig dit kan zijn voor sommigen onder ons.
🤝 Samen voor begrip.
De commercial van de Hersenstichting creëert bewustwording over de prikkels die we altijd en overal ontvangen. Het kan mensen aan het denken zetten over hun eigen behoefte rondom het ontvangen van prikkels, bijvoorbeeld in relatie met het smartphone gebruik. Wat de Hersenstichting daarnaast met deze commercial ook laat zien, is dat er meer aandacht en begrip mag komen voor een specifieke groep mensen. Inclusiviteit is een term die ons de laatste jaren om de oren vliegt. Mensen vinden het representeren, horen en zien van iedereen in de samenleving steeds belangrijker, wat ertoe kan leiden dat er steeds meer aandacht komt voor achtergestelde of onbegrepen groepen is. Door middel van representatieve commercials kunnen merken en bedrijven ons laten zien – of geloven – dat zij meegaan met deze ontwikkeling en daarmee aansluiten met de veranderingen in de maatschappij.
Bron: De Hersenstichting