Pak je toekomst

Speculatieve winkel maakt gevolgen van dreigende watercrisis tastbaar

 

💧 De Drop Store: confronterende campagne. De Drop Store is een online bewustwordingscampagne die de mogelijke gevolgen van een verslechterende watercrisis laat zien. In deze fictieve winkel is schoon water een zeldzaam en kostbaar goed. Een eetlepel zuiver water kost maar liefst €180, en 590 ml “normaal” water kost €1,80 maar heeft een bruine kleur. Ook verkopen ze bijvoorbeeld een hamburger voor maar liefst €2600 omdat hier veel water voor nodig is.

De campagne, een initiatief van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Nederland en ontworpen door reclamebureau Publicis Groupe, schetst een somber toekomstbeeld waarin onze watervoorraden nog schaarser worden en toegang tot schoon water wereldwijd een dringend probleem vormt.

🌍 De gevolgen van de watercrisis. De watercrisis uit zich op verschillende manieren: te veel water, te weinig water of vervuild water. Overstromingen en droogtes verergeren door klimaatverandering. Overstromingsgerelateerde rampen zijn sinds 2000 met 134% gestegen. Vanaf 2022 hebben meer dan 2,3 miljard mensen te maken met waterstress, hebben 2 miljard mensen geen toegang tot veilig drinkwater en ontbreekt bij 3,6 miljard mensen – bijna de helft van de wereldbevolking – veilige sanitaire voorzieningen. De wereldwijde vraag naar water zal naar verwachting met 55% toenemen tegen 2050, waardoor niet alleen de toegang tot drinkwater wordt bedreigd, maar ook gewassen en vee. Deze watercrisis en de bijbehorende veranderingen in behoeften en waarden kunnen een grote impact hebben op de toekomst als we niet tijdig actie ondernemen.

Bron: The Drop Store

Drop Store, trendsignaal, trendinnovatie