Pak je toekomst

Taylor Swift maakt geschiedenis in de popcultuur

 

👱🏻‍♀️ Het Swiftie effect Time Magazine roept elk jaar het ‘Persoon van het Jaar’ uit. Ze baseren deze keuze op wie in de afgelopen 12 maanden de meeste headlines heeft gehaald en de maatschappij heeft kunnen hervormen, of dit nu positief of negatief is.

Dit jaar is het niemand minder dan Taylor Swift. Haar invloed dit jaar was onmiskenbaar. Waar Swift ook optrad, stimuleerde ze de lokale economie, een fenomeen dat bekendstaat als het ‘Taylor Effect’. Er was een toename in hotel- en restaurantbezoek, waarbij elke Swift-fan gemiddeld zo’n 1300 euro uitgaf. Zo is zij de eerste artiest die met één tour meer dan een miljard dollar heeft verdiend.

Maar haar invloed reikt verder dan alleen de popcultuur. Haar relatie met Super Bowl-kampioen Travis Kelce zorgde voor hogere kijkcijfers en maakte een al populaire sport nog populairder. Met slechts één zin over een armband, maakte ze vriendschapsarmbandjes tot een symbool van haar tour, wat leidde tot een 500% toename in de verkoop voor knutselwinkels.

De verkoop van concertkaartjes veroorzaakte een crash op de website van Ticketmaster. Er werden 2.4 miljoen tickets verkocht op de eerste dag, wat een nieuw record is in de muziekindustrie. Fans moesten uitwijken naar de secundaire markt, waar tickets voor meer dan $22.000 werden verkocht. Dit resulteerde in meerdere rechtszaken, een onderzoek door het Ministerie van Justitie en zelfs een hoorzitting in de Senaat. Kortom, waar Swift is, daar is haar invloed enorm.

 

🎀 Het jaar van Girlhood Greta Gerwig heeft, net als Taylor Swift, afgelopen zomer met haar film ‘Barbie’ een omzet van één miljard dollar behaald. Op TikTok heersten trends als ‘Girl Dinner’, ‘Clean Girl’ en ‘Balletcore’. Dit jaar stond onmiskenbaar in het teken van meiden. Vrouwen hebben de luchtigheid en het plezier van de tienerjaren omarmd, iets wat hen te snel werd ontnomen. Ze leerden dat ‘meisjesachtige’ dingen als minder waardevol werden gezien, belachelijk gemaakt werden en dat er een duidelijke dubbele standaard bestond. Denk bijvoorbeeld aan Barbie versus Action Men, of meiden die schreeuwen voor hun favoriete boyband versus jongens die schreeuwen bij een voetbalwedstrijd. Het zijn eigenlijk dezelfde dingen, maar ze worden heel anders neergezet. We zien hier nu een verschuiving in plaatsvinden. Dit is ook mogelijk door de veranderende traditionele normen rondom huwelijk en kinderen.

Hoewel dit zeker een vorm van politiek verzet is in een wereld die het vrouwelijke vaak onderwaardeert, is de huidige vorm van ‘girlhood’ universeel, verteerbaar en winstgevend.

Bron: Time Magazine

Persoon van het Jaar, trendsignaal, trendinnovatie