Pak je toekomst

The relief of missing out

 

🙏🏻 Van FOMO naar ROMO. Wie kent het niet; the fear of missing out (FOMO). Het gevoel dat aan je knaagt wanneer je ziet dat iedereen naar een feestje is, waar jij eigenlijk ook bij wilde zijn. Zeker gezien we op social media zo precies voorbij zien komen wat voor spectaculairs je mist terwijl jij saai thuis op de bank zit. Maar het gaat niet alleen over feestjes en evenementen, ook het nieuws kunnen (en willen) we tot op de minuut bijhouden. Maar met het verontrustende nieuws over gezondheid, economie en politiek worden we daar niet altijd gelukkiger van.

Vandaar dat steeds meer internetgebruikers kiezen voor the relief of missing out (ROMO). Een term die je waarschijnlijk nog minder hebt gehoord, maar zich nu aan het innestelen is in de huidige maatschappij. ROMO betekent dat je bewust nieuwsaspecten vermijd, niet meer de krant open slaat of de NOS verwijdert op je Instagram. De keuze wordt verklaard door de wens om te ontsnappen aan nieuws dat als angstwekkend wordt ervaren, maar ook omdat deze inhoud kan leiden tot gevoelens van machteloosheid. Volgens het onderzoek van Digital News Report Nederland volgt 36% van de jongeren zelden het nieuws; het genot en de opluchting van het niet op de hoogte zijn.

the relief of missing out, ROMO. trendsignaal, innovatie