Pak je toekomst
Woord van het jaar
Data & Digitale communicatieIdentiteit & GenderMaatschappijMaatschappij, Cultuur & RituelenNieuws & MediaTechnologie & Techniek
🧐 Authenticiteit als Norm Authenticiteit is door Merriam-Webster, Amerika’s oudste woordenboek, uitgeroepen tot Woord van het Jaar. Met de uitdagingen rondom deepfaketechnologieën en AI vinden mensen het steeds lastiger om onderscheid te maken tussen wat echt is en wat nep. Authenticiteit wordt in die zin gezien als iets wat ‘niet vals of geïmiteerd is’ en niet beïnvloed door technologie. Daarnaast roepen steeds meer influencers en beroemdheden op tot authenticiteit op sociale media: ‘Wees je trouwe, authentieke zelf!’ De kracht om je eigen persoonlijkheid, uiterlijk en geest te omarmen.
🤖 De Echtheidsparadox De paradox van onze tijd is dat we steeds meer waarde hechten aan het onbewerkte en authentieke, terwijl technologie ons in staat stelt om alles te manipuleren, van onze identiteit tot onze ervaringen. Dit hangt samen met de behoefte om uniek te zijn, om op te vallen in de menigte. Zowel binnen persoonlijke relaties als in het publieke domein beginnen mensen zich steeds meer af te vragen: ‘Is dit echt?'”
Bron: Bloomberg