Pak je toekomst

Privacy in de virtuele economie

Games en online werelden winnen aan populariteit en bieden nieuwe kansen voor bedrijven in de virtuele economie. Waar dit enerzijds zorgt voor een toenemende behoefte aan online zelfexpressie, leidt dit ook tot nieuwe vraagstukken rondom privacy.
💥 Botsende behoeften door online consumptie

Games en online werelden worden een steeds belangrijker onderdeel van onze cultuur. Populaire spellen als Fortnite en Roblox bieden ons toegang tot een virtuele wereld waar we als avatar met andere gebruikers kunnen spelen en bouwen. Ook word er hard gewerkt aan nieuwe metaverse platforms waardoor alle domeinen van ons leven gedigitaliseerd worden en ons online bestaan een naadloze virtuele ervaring wordt. Hoe meer onze levens zich online afspelen, hoe meer we ook online zullen gaan consumeren. Bedrijven zien daarom steeds vaker kansen om deel te nemen in deze nieuwe virtuele economie.

Maar welke invloed heeft deze virtuele economie op het welzijn van de mens? Twee belangrijke behoeften lijken in deze ontwikkeling te botsen: enerzijds biedt deze online wereld een arsenaal aan nieuwe manieren om onszelf te uiten en lijkt het dé plek te worden waar we grenzeloos onze identiteit en creativiteit kunnen uiten. Anderzijds zorgt het voor een nieuwe uitdaging op gebied van veiligheid; want van wie is onze virtuele identiteit eigenlijk? We zien zo een groeiende behoefte aan privacy, waarbij niet alleen het niet delen van informatie, maar ook het zelf beschikken over wat je wél deelt en hoe je wordt gezien.

Hoe zet je deze trend in voor je bedrijf en voor jezelf?

Deze trend is relevant voor elk bedrijf. Want wanneer je je merk online presenteert, is het belangrijk dat ook daar de waarden van jouw merk terugkomen. Hoe zorgt jouw merk ervoor dat mensen zich online kunnen uiten? Of hoe zorg je juist voor een veiliger digitaal bestaan?

Een aantal concrete voorbeelden van trendsignalen:
,

Een modellen agency voor avatars

Photogenics,een modellen agency in LA, opent binnenkort een afdeling speciaal voor avatars. Ze willen zo verkennen hoe modellen hun carrière kunnen uitbreiden

,

Zorgen voor digitaal welzijn, veiligheid en privacy

De metaverse is volop in ontwikkeling en meer bedrijven investeren in deze virtuele wereld. Maar zo’n nieuwe virtuele dimensie zorgt ook voor nieuwe uitdagingen.

,

Het eerste digitale modehuis

“Verspil niks behalve data en gebruik niks behalve de verbeelding”. Vanuit deze gedachte werkt The Fabricant, het eerste digitale modehuis.